Úsvit hypervozů. Na jaké speciály se můžeme těšit v Le Mans?

Sezóna světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC 2019/2020, kterou ukončí červnové Le Mans, je tou poslední, ve které o celková vítězství bojují prototypy třídy LMP 1. Ty budou už od sezóny 2020/2021 nahrazeny novou kategorií s oficiálním názvem Le Mans Hypercar. První „hypervůz“ tak vyhraje 24 hodin Le Mans už příští rok. Jaké automobilky se do nové kategorie chystají? To se dozvíte v tomto přehledu.

Toyota

Japonský tovární tým je nedílnou součástí šampionátu WEC ve třídě LMP 1 od roku 2012, kdy Toyota představila prototyp TS030 Hybrid. Ten byl následně vystřídán vozem TS040 a v současnosti ve WEC závodí Toyota TS050 Hybrid, která již prošla několika evolucemi. Tento prototyp ovládl poslední dva ročníky Le Mans.

Toyota zůstane věrná vytrvalostním závodům i po této sezóně, ve které dává vozu TS050 Hybrid sbohem. Současný závodní speciál LMP 1 bude od sezóny 2020/2021 nahrazen vozem Toyota GR Super Sport, který se bude prodávat i ve variantě pro běžný provoz. Prototyp vyvíjeného vozu si krátce po loňském Le Mans na okruhu ve Fudži vyzkoušel Kamuj Kobajaši. Bývalý japonský pilot formule 1 testoval vůz, který je blízko finální variantě pro civilní provoz, design závodního speciálu se však příliš odlišovat nebude.

Pokud půjde vše podle plánu, tak se nový závodní speciál Toyota GR Super Sport poprvé objeví na trati v červenci, necelé dva měsíce před zářijovým startem nové sezóny WEC na Silverstonu. Prvním potvrzeným pilotem pro pokračující program Toyoty ve vytrvalostních závodech je Brendon Hartley. U Toyoty se očekává nasazení dvou vozů do všech závodů WEC.

Toyota GR Hypercar koncept.jpg
Foto: Toyota Gazoo Racing

Pokračování 2 / 7

Aston Martin

Britský Aston Martin se ve své historii na scéně sportovních vozů a vytrvalostních závodů soustředil vždy především na závodní speciály GT. Ve WEC v současnosti Aston Martin Racing závodí se dvěma vozy Vantage specifikace GTE ve třídě LMGTE – PRO. O celkové vítězství Aston Martin v Le Mans bojoval naposledy v roce 2011 s neúspěšným otevřeným prototypem AMR-One.

Příští rok však Aston Martin obnoví své snahy o celkové vítězství v Le Mans přesně deset let po posledním pokusu. Britský tovární tým v sezóně 2020/2021 vstoupí do nové nejvyšší třídy FIA WEC se závodním speciálem Valkyrie, který na rozdíl od Toyoty nebude mít pod kapotou hybridní pohonnou jednotku. Britové budou v boji proti Japoncům sázet na atmosférický dvanáctiválcový motor.

Na projektu Valkyrie s inženýry britské značky sportovních automobilů spolupracuje také Adrian Newey a Red Bull Advanced Technologies. Ve vývoji je ale zainteresován i kanadský Multimatic, který postavil šasi LMP 2 Mk.30 a pro Ford v minulých sezónách stavěl vozy GT pro WEC, IMSA a Le Mans.

Jedním z testovacích pilotů projektu je dlouholetý tovární jezdec Aston Martin Racing Darren Turner a o jednu ze závodních sedaček má podle všeho vážný zájem Paul di Resta, bývalý pilot formule 1, který pro Aston Martin v minulém roce závodil v DTM.

Reálně můžeme očekávat, že Aston Martin do první sezóny „hypervozů“ nasadí dvě Valkyrie, o které by se mohl starat tým R-Motorsport Floriana Kamelgera. Právě Kamelgerova švýcarská stáj se sídlem v Sankt Gallenu se stará o tovární programy AMR v různých šampionátech pro vozy GT3 a také v DTM, sám Kamelger navíc vyjádřil enormní zájem o projekt Valkyrie.

amr valkyrie skica.jpg
Foto: Aston Martin Racing

Pokračování 3 / 7

Peugeot

K potvrzení dlouho očekávaného návratu došlo těsně před prosincovou osmihodinovkou v Bahrajnu. K radosti především domácích francouzských fanoušků oznámila automobilka Peugeot na sklonku minulého roku, že v sezóně 2022/2023 vstoupí do světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC s novým závodním speciálem postaveným podle nových pravidel třídy Le Mans Hypercar. Kromě tiskové zprávy Peugeot publikoval také první oficiální skicu chystaného vozu (viz obrázek).

Peugeot měl být hlavním soupeřem továrního týmu Audi v nově obnoveném vytrvalostním mistrovství světa, jenomže kvůli finančním potížím byl program v LMP 1 náhle zastaven na prahu sezóny 2012. Šlo o velmi nečekané rozhodnutí ze strany vedení automobilky, na jaře 2012 totiž už tým spolu s jezdci testoval nový vůz na floridském Sebringu, kde se připravoval na březnovou dvanáctihodinovku. V roce 2023 se tak Peugeot vrátí do Le Mans poprvé od roku 2011.

Pro návrat na scénu vytrvalostních závodů připravuje Peugeot hybridní pohonnou jednotku a na personální úrovni bude francouzská stáj velmi úzce spolupracovat se švýcarským týmem Rebellion Racing. Loga stáje Rebellion jsou dokonce vyobrazena i na oficiální skice.

Roli technologického partnera bude v tomto projektu pravděpodobně plnit francouzská společnost Oreca, jejíž šéf Hugues de Chaunac v minulosti s vlastním týmem závodil se zákaznickými vozy Peugeot třídy LMP 1. V současnosti Oreca produkuje globálně nejvyužívanější šasi třídy LMP 2 s označením 07, vyvíjí šasi pro tým Rebellion Racing v LMP 1 a také spolupracuje s tovární Toyotou. Poslední dvě zmíněné aktivity zřejmě Oreca kvůli spolupráci s Peugeotem ukončí.

Peugeot Rebellion.jpg
Foto: Peugeot / Rebellion Racing

Pokračování 4 / 7

Glickenhaus

Americkou značku, která se specializuje na malovýrobní produkci v mnoha směrech unikátních sportovních vozů, založil filmový producent, finančník a automobilový nadšenec James Glickenhaus. Devětašedesátiletý podnikatel nejprve své vozy dostal na slavnou čtyřiadvacetihodinovku v „zeleném pekle“ na Nürburgringu Nordschleife (s modelem SCG 003), nyní je jeho cílem WEC a Le Mans.

Pro „závod závodů“ na okruhu La Sarthe a světový vytrvalostní šampionát Glickenhaus připravuje nový vůz s označením SCG 007, který by se měl dočkat i silniční verze. Cílem Glickenhausu je stihnout start sezóny 2020/2021 a stanout tak ve startovní listině po boku značek Aston Martin a Toyota, jestli se to však Američanům povede, to je v tuto chvíli stále otázkou.

Podle průběžně publikovaných informací jedná Glickenhaus s blíže nekonkretizovanou automobilkou o dodávání motorů. V médiích se spekuluje o Alfě Romeo, ale nechme se překvapit…

glickenhaus.jpg
Foto: Scuderia Cameron Glickenhaus

Pokračování 5 / 7

ByKolles

Tým rumunského zubaře Colina Kollese působí na scéně vytrvalostních závodů již dlouhodobě, v posledních několika sezónách s vlastním prototypem CLM P1/01 třídy LMP 1. Stáj, která ve WEC startuje pod rakouskou licencí, však svůj vůz už nenasadila do aktuální sezóny, a to prý kvůli vývoji vlastního „hypervozu“ pro sezónu 2020/2021. Tým ByKolles dokonce uveřejnil i skicu chystaného závodního speciálu, jinak ale o aktuální situaci u ByKolles nemáme žádné zprávy. Jestli rakouský tým bude pokračovat ve WEC s vlastním vozem v tuto chvíli nelze spolehlivě předpovědět.

Sám Colin Kolles toho má za sebou v oblasti motorsportu poměrně mnoho. Rumun působil na manažerské pozici u týmu Hispania Racing ve formuli 1, kde bylo jeho jméno spojeno také se stájemi Jordan, Midland, Spyker, Force India a Caterham.

V Le Mans také Kolles závodil s odkoupenými prototypy Audi R10 TDI poté, co německý tovární tým přešel k vozům R15.

bykolles hypercar.jpg
Foto: ByKolles

Pokračování 6 / 7

Ginetta

Do našeho výčtu musíme zařadit i britskou Ginettu, i když aktuálně „hypervůz“ nechystá. Ginetta aktuálně závodí ve FIA WEC s vlastními prototypy třídy LMP 1 G60-LT-P1. Je možné, že podle pravidel budou moci vozy LMP 1 závodit v jedné kategorii dohromady s „hypervozy“ ještě v příští sezóně, čehož by Ginetta ráda využila k prodloužení životnosti svých vozů.

Britská značka, kterou ve WEC reprezentuje její tovární tým LNT, dokonce uvažuje o uzavření partnerství s nějakým zákaznickým týmem, díky čemuž by se sezóny 2020/2021 účastnily více než dva vozy G60-LT-P1.

ginetta lmp 1.jpg
Foto: Ginetta Cars

Pokračování 7 / 7

A kdo dál?

Dobrá otázka, její řešení ale nezáleží čistě na dění ve WEC, potažmo v Le Mans. Celá řada automobilek totiž doufá a lobbuje za sjednocení pravidel pro sportovní prototypy mezi světovým šampionátem WEC a zámořským seriálem IMSA WeatherTech SportsCar Championship, kde ve vrcholné třídě startují prototypy Daytona Prototype International (zkráceně DPi).

V IMSA začnou od roku 2022 platit nová pravidla, která s největší pravděpodobností umožní využití hybridních pohonných jednotek. Pokud by byla tato nová pravidla uzavřena ve shodě s ACO (promotér WEC a Le Mans), pak by do světa sportovních prototypů mohla nalákat hned několik nových automobilek na možnost startovat s jedním vozem ve dvou šampionátech. Díky tomu by mohly po mnoha letech bojovat stejné vozy o vítězství v Daytoně i v Le Mans.

Vstup do světa prototypů podmínily uzavřením společných pravidel (tedy globální platformy) na příklad značky Lamborghini nebo McLaren, silný zájem dále projevuje Lexus a stranou nestojí ani Ford.

Z IMSA do WEC by navíc mohly proniknout současné značky z DPi, tedy Cadillac (viz obrázek), Mazda nebo Acura.

cadillac jdc.jpg
Foto: JDC-Miller Motorsports

Doporučujeme

Články odjinud