Úspory možné jsou, zjistil audit

Firma McKinsey prozkoumala hospodaření devíti týmů formule 1 a zjistila, že jsou možné rozsáhlé úspory, aniž by to nějakým způsobem poškodilo sport.
Úspory možné jsou, zjistil audit

Malé týmy bojují na dvou frontách. Tvrdí, že musí čelit vysokým nákladům a to především po zavedení pohonných jednotek a na druhé straně dostávají málo peněz z komerčních práv.

Ron Dennis se v novém rozhovoru vyjádřil na toto téma způsobem, který se malým týmům asi líbit nebude. Podle šéfa McLarenu je to rok co rok stejné. Peníze jsou prý nepodstatné, protože týmy dokáží utratit cokoliv, co dostanou. Podle Dennise je nesmysl zavádět rozpočtové stropy, postačí, když budou týmy dobře hospodařit a mít sebekázeň.

Firma McKinsey dává Dennisovi fakticky zapravdu. Podle auditu by týmy mohly ušetřit na nákladech až 50 procent a to tak, že by se to neodrazilo ve sportovní stránce.

Audit ale dává pravdu částečně i malým týmům. Podle výsledků stouply náklady v posledních letech plošně o 5 až 15 procent. Viník? Samozřejmě motor.

Rozpočty menších týmů se pohybují mezi 80 až 130 miliony liber. Podle auditu tým utratí asi 19 milionů za motor, 28 milionů za vůz, 5 milionů za závody, 12 milionů za vývoj (simulátor, aerodynamický tunel, testy), 11 milionů za dopravu a 5 milionů za administraci.  

Podle auditu by ale bylo možné ušetřit tolik, že by na konci byl stejný tým ale s rozpočtem o 43 milionů liber menší. Prakticky by to bylo méně, žádoucí a nepříliš bolestivé jsou prý úspory okolo 25 až 30 procent. Tím by se rozpočty menších týmů dostaly na úroveň, díky které by byly plně financovány z podílu na komerčních právech. 

Například u motorů by se dalo ušetřit 25%, i když není zřejmé jak, vzhledem k tomu, že malé týmy motory kupují a nikoliv vyvíjejí. Při návrhu a výrobě vozů by bylo možné ušetřit 35%, na režii kolem 5% a při testech kolem 20%.

Foto: Pirelli

Další článek: Ferrari už není nejsilnější značkou světa

11:41 | Bývalý poradce Ricciarda od něj chce 10 milionů liber jako podíl ze mzdy a dalších smluvních prvků. Australan se bude u soudu bránit. odkaz
20. července | Závod W Series v Assenu vyhrála Emma Kimiläinen.
18. července | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
18. července | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).

GP Německa 2019

Pátek 26. července 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. července 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. července 2019
Závod 15.10