Uměle řízený přirozený vývoj

"A že se na chvostu budou motat auta o několik vteřin na kolo pomalejší a velmi nespolehlivá? Ve formuli 1 tomu tak bylo vždy!"

Tak už se nám to blíží. Kolegové říkají, že momentálně probíhající testy v Barceloně jsou vlastně prvním závodem sezony. Tiskové centrum je plné jako při normální velké ceně, desítky tisíc diváků na tribunách (tím spíše o víkendu) a na dráze neustále nějaké formule.

Velkou kaňkou je nejasná situace týmů USF1 a Campos a skutečnost, že se s ostatními včetně Virginu a Lotusu neobjevily v Barceloně. Ferrari toho využilo k bezprecedentnímu útoku na adresu ani ne tak nových týmů jako otce myšlenky umožnit jim uměle vstup do F1. Psali jsme zde.

Tento útok musel hodně bolet lidi jako je šéf Lotusu Tony Fernandes. Byl jsem velmi skeptický nápadu malajsijských podnikatelů oživit značku Lotus, ale jak příjemné bylo poznání Fernandesova přístupu, po kterém jsem si jist, že může značce Lotus dělat jenom čest.

Ačkoli se Ferrari do kolegů Virgin a Lotus neopřelo jmenovitě, dělalo si srandu buď z malého počtu najetých kilometrů nebo hlemýždí rychlosti. Což je právě jejich případ. Konkrétně Campos a USF1 to pak samozřejmě odnesly v plné parádě.

Bez ohledu na charakter nováčků, Ferrari lze jen těžko usvědčit z demagogie. Automobilky si z formle 1 takové, jakou jí znají dříve narození, udělaly výkladní skříň. A jakmile by přestala sloužit jejich účelu, vykašlaly by se na ni. Což ostatně udělaly. A v tom měl Max Mosley pravdu.

Nejsem si už ale jist tím, zda zvolil správný postup, jak formuli 1 před tím ochránit. Vstoupil do války s automobilkami vedené Ferrari. Byla z toho jedna z největších krizí historie F1 obohacená o osobní spory a souboje titánů Mosleyho, Briatoreho, Dennise. Mosley se nesmyslně pokoušel ze dne na den udělat z nejdražší soutěže světa jarmark pro chudé (s nálepkou nejdražší soutěže světa). Že nebude F1 pořád stejná, je zřejmé, ale podobně jako nikdy nefungují uměle vybudovaná koryta řek, ani Max Mosley se nemůže stavět do role jakéhosi boha motorsportu a říkat, kdy je nejlepší čas na změnu.

Ta by přišla sama. Ano, nebylo by to zadarmo. Automobilky by odešly a chvíli by to vypadalo jako na závodě nepočetné rodiny příbuzných. Ale formule 1 by nezkolabovala. Na to je příliš silná, byť není imunní nestabilním obdobím.

Ostatně vzpomeňte například na konec devadesátých let. Sezony se nesly v duchu souboje dvou týmů. Na prahu ročníku 2010 všichni říkají, že na špici jsou McLaren, Ferrari, Red Bull a Mercedes. To je dvojnásobek týmů! A že se na chvostu budou motat auta o několik vteřin na kolo pomalejší a velmi nespolehlivá? Ve formuli 1 tomu tak bylo vždy!

Takže tvrdím, že nás čeká úchvatná sezona. S návratem Michaela Schumachera očekávám obrovskou sledovanost minimálně Velké ceny Bahrajnu. Až jsem z toho skoro nervózní. Také proto letím tento pátek do Barcelony, abych přímo na místě sledoval závěr testů. Poznal nová auta, prozkoumal jejich detaily, prostudoval časové údaje, vypozoroval kvalitu vztahu nových jezdců s novými týmy a připomněl si atmosféru závodů formule 1. O své cestě budu referovat na twitteru f1sports, včetně občasných fotografií. Mým cílem je předat vám kousek té úžasné atmosféry a popsat vám to, co není vidět v televizi.

Na závěr veselá příhoda "z natáčení". Velmi kritické Ferrari dnes vydalo tiskovou zprávu k prvnímu dni testů v Barceloně. Všimněte si zejména věty v závěru: "Bylo odjeto celkem XX kol, to nejlepší v čase 1:24,170."

XX kol? Mediální zástupce Ferrari Luca Colajanni má nejspíš pro každou událost (testovací jízdy, páteční tréninky, kvalifikaci či závod) připravenu šablonu a v ní proměnné, které doplňuje dle potřeby.

"Nad okruhem XX dnes panovalo dobré počasí. Tým (ne)úspěšně dokončil plánovaný program a pilot XX si pochvaloval stabilitu vozu. Pilot XX poděkoval týmu v továrně i na okruhu za nesmírné úsilí, na jehož konci je záměrem získat nějaké ty body. V dnešní přípravě odjel pilot XX celkem XX kol, to nejlepší v čase XX:XX,XXX."

Inu, chybička se vloudí. Budiž ale důkazem, že by Ferrari mohlo dát nováčkům šanci. Protože to, co doposud předvedl Lotus či Virgin, zaslouží maximální uznání.

A to je teprve začátek.

Další článek: Druhým jezdcem týmu Campos se má stát Karun Chandhok

10:57 | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.
10. dubna | Stoffel Vandoorne získal pole position pro závod formule E v Římě. Závod začíná v 16:00, vysílá Eurosport.
9. dubna | Těšíte se sprintové závody? #f1
9. dubna | Včera usedli za volant SF71 junioři Ferrari (Armstrong, Švarcman), dnes jezdí ve Fioranu Charles Leclerc. Důvod tohoto testu není úplně jasný. Ferrari ale teď dokončuje nový simulátor, takže možná sbírá data pro jeho nastavení...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00