Udělat kopii výfuků Renaultu? Je to možné za dva měsíce a 120 tisíc liber

Udělat kopii výfuků Renaultu? Je to možné za dva měsíce a 120 tisíc liber

Williams otevřeně přiznal, že se zabývá inovacemi, které má na letošních vozech konkurence. Technický ředitel Sam Michael si posvítil na výfuky Renaultu, možná bude potřeba je zkopírovat.

Michael označil za čtyři hlavní technické novinky letošní sezóny převodovku Williamsu, výfuky Red Bullu, výfuky Renaultu a dvojitou podlahu Toro Rosso. Nemalou pozornost přitahují dopředu směrované výfuky na voze Renault R31.

"Dělá to dvě věci," vysvětloval Michael systém výfuků Renaultu pro Autosport. "Vypouští to vzduch s vysokou energií pod podlahu a tlačí to pryč turbulence, které přicházejí od předních kol a jsou škodlivé. Všechny deflektory a podobné věci mají za úkol je dostat co nejdál. A tyto výfuky to dělají ještě lépe."

"Foukání podlahy výfuky vpředu dá Renaultu hodně přítlaku, takže přední část vozu se bude chovat dobře. V pomalých zatáčkách a všude, kde můžete mít nedotáčivost, se ten vůz bude dobře řídit. Ale teoreticky nemají tak dobrou zadní část, jako kdyby podlahu foukali vzadu, ukazují to naše studie."

"A nezapomeňte, že když nemáte motor pod plynem, tak s touto konfigurací (výfuků) ztrácíte. Nejenže nebudete mít přítlak, ale budete na tom ještě hůř než se standardní konfigurací. Nicméně, jestli Renault vyhraje první tři závody, budou to muset všichni udělat stejně!"

Podobné řešení jako Renault zkoušel na svém voze také McLaren, i když koncovky výfuků měl ještě více vpředu po stranách kokpitu, zatímco R31 je má pod bočnicemi (šipka na obrázku). Williams zatím nic podobného netestoval, ale jak řekl Michael, pokud se takové řešení ukáže jako přínosné, zkopíruje ho.

"Šlo by to," konstatoval. "Nebylo by to tak hezké jako systém Renaultu, protože oni to postavili od nuly. My bychom museli posunout chladiče a vést to horní částí boční nárazové struktury, protože oni zvedli spodní část nárazové struktury, aby tomu vytvořili prostor. Je to tak trochu monstrum, protože po celé cestě musí být kolem (výfuků) tepelné izolace, jelikož se to zahřívá až na 1000 stupňů. Ale jim se to evidentně podařilo udělat tak, aby to bylo spolehlivé."

Vývoj jde ale ve formuli 1 velmi rychle vpřed a nabízí se tedy otázka, za jak dlouho a s jakými náklady by šlo systém výfuků Renaultu zkopírovat. Takový projekt by trval zhruba dva měsíce. "Vyvinout zcela nový systém výfuků, který je úplně jiný než ten, co máme, stojí asi 120 tisíc liber. Můžete si za to koupit dům, ale ve formuli 1 to není zásadní suma."

Doporučujeme

Články odjinud