Sergio Pérez se svatozáří během tréninku na GP Japonska. Foto: Getty Images / Clive Rose

Sergio Pérez se svatozáří během tréninku na GP Japonska. Foto: Getty Images / Clive Rose

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Button během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Button během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Dan Istitene

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Dan Istitene

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Mechanik Ferrari připravuje svatozář během víkendu v Rakousku, 2016 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Mechanik Ferrari připravuje svatozář během víkendu v Rakousku, 2016 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Svatozář na voze Kevina Magnussena v Mexiku Foto: Getty Images / Lars Baron

Svatozář na voze Kevina Magnussena v Mexiku Foto: Getty Images / Lars Baron

Svatozář před garáží Ferrari, Red Bull Ring, před GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Svatozář před garáží Ferrari, Red Bull Ring, před GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Dan Istitene

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Vettel zkouší svatozář v tréninku na GP Rakouska 2016 Foto: Getty Images / Charles Coates

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson

Mercedes testoval svatozář poprvé ve Spa Foto: Getty Images / Charles Coates

Mercedes testoval svatozář poprvé ve Spa Foto: Getty Images / Charles Coates

Mercedes testoval svatozář poprvé ve Spa Foto: Getty Images / Charles Coates

Mercedes testoval svatozář poprvé ve Spa Foto: Getty Images / Charles Coates

Rosberg testuje svatozář ve Spa Foto: Getty Images / Charles Coates

Rosberg testuje svatozář ve Spa Foto: Getty Images / Charles Coates

Rosberg testuje svatozář ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Rosberg testuje svatozář ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Daniel Ricciardo se nasouvá do Red Bullu, Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Daniel Ricciardo se nasouvá do Red Bullu, Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Ricciardo během testů svatozáře ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Ricciardo během testů svatozáře ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Ricciardo během testů svatozáře ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Ricciardo během testů svatozáře ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Button během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Button během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Sauber testoval halo v Mexiku Foto: Getty Images / Lars Baron

Sauber testoval halo v Mexiku Foto: Getty Images / Lars Baron

Daniil Kvjat, trénink na GP USA Foto: Getty Images / Peter Fox

Daniil Kvjat, trénink na GP USA Foto: Getty Images / Peter Fox

Sainz během testů svatozáře ve Spa  Foto: Getty Images / Peter Fox

Sainz během testů svatozáře ve Spa Foto: Getty Images / Peter Fox

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Hülkenberg během testů svatozáře ve Spa  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Hülkenberg během testů svatozáře ve Spa Foto: Getty Images / Mark Thompson

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates

V Singapuru si svatozář vyzkoušel Hamilton. Foto: Getty Images / Lars Baron

V Singapuru si svatozář vyzkoušel Hamilton. Foto: Getty Images / Lars Baron

Lewis Hamilton testuje halo v Singapuru. Foto: Getty Images / Clive Mason

Lewis Hamilton testuje halo v Singapuru. Foto: Getty Images / Clive Mason

Räikkönen testuje první verzi ochranného oblouku během předsezónních testů v Barceloně, březen 2016 Foto: Getty Images

Räikkönen testuje první verzi ochranného oblouku během předsezónních testů v Barceloně, březen 2016 Foto: Getty Images

Pierre Gasly zkouší svatozář během sezónních testů v Silverstonu Foto: Getty Images / Mark Thompson
Button během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates
Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Dan Istitene
Verstappen během testů svatozáře v Monze Foto: Getty Images / Charles Coates
32
Fotogalerie

U žádné z nehod za více než 20 let by svatozář nepomohla

Pokud se nestane zázrak, budeme mít od příštího roku ve formuli 1 svatozář. FIA ji zavede i přesto, že pro návrh zvedl ruku jen jeden z deseti týmů (údajně Ferrari).

Motorsport je nebezpečný. Pro formulové závodění to ale už pár let neplatí. V počátcích formule 1 platilo, že pokud jezdec v plné rychlosti boural, byla velká pravděpodobnost, že zemře. Od té doby uplynula spousta času a dnes s trochu nadsázky riskují jezdci formule 1 asi nejvíce během tréninku na kole.

Existují mnohem nebezpečnější sporty – třeba fotbal, ve kterém se to hemží nejen zlomeninami a nataženými vazy ale pár fotbalistů se už z trávníku nevrátilo po selhání srdce. Nebo cyklistické závody a to ani nemluvíme o MotoGP.

Na druhou stranu se ale netvařme, že F1 je zcela bezpečná. Smrt už nečíhá v každé zatáčce, ale občas může navštívit závodní okruh – stejně jako jakékoliv jiné místo na světě.

V nedávné minulosti jsme ve formulovém světě měli pár smutných okamžiků – Julese Bianchiho, Henryho Surteese, Marii de Villlota nebo Justina Wilsona.

Měli jsme ale také několik šťastlivců. Fernando Alonso odešel z nehody v Austrálii 2016 po svých, stejně jako Scott Dixon z letošní Indy 500. Sébastien Bourdais už takové štěstí neměl, ale i tak přežil náraz do zdi rychlostí 346 km/h.

Kritickou částí monopostu zůstává hlava jezdce. Také v této oblasti ale F1 i další série ušly kus cesty. Podívejte se, jak vypadá kokpit současných vozů a porovnejte ho s vozy před 20, 30 lety. 

FIA chce přesto zavést svatozář. Řešení je kontroverzní nejen z pohledu designu ale i samotné bezpečnosti. Zachrání život alespoň jednomu jezdci?

70 vážných nehod a svatozář spíše na obtíž

Německý Auto Motor und Sport se podíval na 70 vážných nehod, ke kterým došlo od roku 1994. V případě dvaceti nehod došlo k úmrtí nebo zranění. Otázka zní: pomohla by u některé z nehod svatozář? Podle analýzy nepomohla. V případě některých nehod by dokonce mohla být nebezpečná.

Svatozář by nepomohla maršálům v Monze 2000 a ani Melbourne 2001. Žádný efekt by neměla ani u Bianchiho, který neměl žádná vnější zranění. Poranění mozku způsobila extrémní deakcelerace.

Pedro Diniz by se možná se svatozáří na Nürburgringu v roce 1999 cítil lépe, ale z nehody odešel nezraněn. Totéž platí pro Badoera v Argentině v roce 1996 nebo Wehrleina letos v Monaku. 

V živé paměti má asi většina fanoušků nehodu Massy v Maďarsku 2009. Tato nehoda je krásnou ukázkou smysluplnosti svatozáře. Ta sice ochrání jezdce před letící pneumatikou, ale letící pneumatika je v dnešní F1 poměrně nepravděpodobná. Co udělá svatozář s něčím sice velmi malým, ale rychle se pohybujícím (vůči autu), jako je pružina? Nevíme. V případě Massy se mohla odrazit a zranit ho ještě vážněji, mohla se odrazit vedle a Massu nezasáhnout, ale také mohla jen projít úplně stejně, jako se to stalo. 

Jak ale svatozář zafunguje, když se srazí dva monoposty? V Kanadě 1998 by se zřejmě benetton Alexandera Wurze (mimochodem – zastánce svatozáře) zachytil o vůz Jarna Trulliho. Totéž by se stalo při srážce Wurze a Coultharda v roce 2007 v Melbourne. 

Můžeme jít ale i do nedávné minulosti. Velmi nebezpečné by to nejspíše bylo při srážce Alonsa a Räikkönena v úvodu GP Rakouska před dvěma lety.

Vyšší hmotnost

Svatozář také zvýší minimální hmotnost vozu ze 728 kg na 733 kg. Nemyslete si však, že má hmotnost 5 kg. Ve skutečnosti je to daleko více, ale už u současných vozů se počítalo se zavedením svatozáře a je k tomu rezervováno 10 kg. Nadbytečnou hmotnost mohou týmy využít k nasazení závaží.

Především vyšším jezdcům, kteří mají větší hmotnost, vadí současné postupné zvyšování minimální hmotnosti, která na ně vyvíjí tlak. GPDA navrhuje, aby se z minimální hmotnosti vozu oddělila hmotnost jezdce, stanovila se na 80 kg a zbytek se dorovnal závažím. Tento nápad ale zřejmě neprojde. 

FIA také upraví pravidla. Dnes se musí jezdec dostat z vozu do 5 sekund. Po zavedení svatozáře na to bude mít více času – 8 až 10 sekund.

Svatozář si nejspíše nebudou vyrábět přímo týmy, ale dodavatel, kterého FIA ještě vybere. Vzhledem k tomu, že od roku 2019 uvidíme svatozář i v nižších sériích, bude z toho výnosný byznys.

Foto: Getty Images / Charles Coates 

Doporučujeme

Články odjinud