U žádné z nehod za více než 20 let by svatozář nepomohla

Pokud se nestane zázrak, budeme mít od příštího roku ve formuli 1 svatozář. FIA ji zavede i přesto, že pro návrh zvedl ruku jen jeden z deseti týmů (údajně Ferrari).

Motorsport je nebezpečný. Pro formulové závodění to ale už pár let neplatí. V počátcích formule 1 platilo, že pokud jezdec v plné rychlosti boural, byla velká pravděpodobnost, že zemře. Od té doby uplynula spousta času a dnes s trochu nadsázky riskují jezdci formule 1 asi nejvíce během tréninku na kole.

Existují mnohem nebezpečnější sporty – třeba fotbal, ve kterém se to hemží nejen zlomeninami a nataženými vazy ale pár fotbalistů se už z trávníku nevrátilo po selhání srdce. Nebo cyklistické závody a to ani nemluvíme o MotoGP.

Na druhou stranu se ale netvařme, že F1 je zcela bezpečná. Smrt už nečíhá v každé zatáčce, ale občas může navštívit závodní okruh – stejně jako jakékoliv jiné místo na světě.

V nedávné minulosti jsme ve formulovém světě měli pár smutných okamžiků – Julese Bianchiho, Henryho Surteese, Marii de Villlota nebo Justina Wilsona.

FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

FIA vysvětluje, proč je svatozář nejlepším řešením

Měli jsme ale také několik šťastlivců. Fernando Alonso odešel z nehody v Austrálii 2016 po svých, stejně jako Scott Dixon z letošní Indy 500. Sébastien Bourdais už takové štěstí neměl, ale i tak přežil náraz do zdi rychlostí 346 km/h.

Kritickou částí monopostu zůstává hlava jezdce. Také v této oblasti ale F1 i další série ušly kus cesty. Podívejte se, jak vypadá kokpit současných vozů a porovnejte ho s vozy před 20, 30 lety. 

FIA chce přesto zavést svatozář. Řešení je kontroverzní nejen z pohledu designu ale i samotné bezpečnosti. Zachrání život alespoň jednomu jezdci?

70 vážných nehod a svatozář spíše na obtíž

Německý Auto Motor und Sport se podíval na 70 vážných nehod, ke kterým došlo od roku 1994. V případě dvaceti nehod došlo k úmrtí nebo zranění. Otázka zní: pomohla by u některé z nehod svatozář? Podle analýzy nepomohla. V případě některých nehod by dokonce mohla být nebezpečná.

Svatozář by nepomohla maršálům v Monze 2000 a ani Melbourne 2001. Žádný efekt by neměla ani u Bianchiho, který neměl žádná vnější zranění. Poranění mozku způsobila extrémní deakcelerace.

Pedro Diniz by se možná se svatozáří na Nürburgringu v roce 1999 cítil lépe, ale z nehody odešel nezraněn. Totéž platí pro Badoera v Argentině v roce 1996 nebo Wehrleina letos v Monaku. 

V živé paměti má asi většina fanoušků nehodu Massy v Maďarsku 2009. Tato nehoda je krásnou ukázkou smysluplnosti svatozáře. Ta sice ochrání jezdce před letící pneumatikou, ale letící pneumatika je v dnešní F1 poměrně nepravděpodobná. Co udělá svatozář s něčím sice velmi malým, ale rychle se pohybujícím (vůči autu), jako je pružina? Nevíme. V případě Massy se mohla odrazit a zranit ho ještě vážněji, mohla se odrazit vedle a Massu nezasáhnout, ale také mohla jen projít úplně stejně, jako se to stalo. 

Jak ale svatozář zafunguje, když se srazí dva monoposty? V Kanadě 1998 by se zřejmě benetton Alexandera Wurze (mimochodem – zastánce svatozáře) zachytil o vůz Jarna Trulliho. Totéž by se stalo při srážce Wurze a Coultharda v roce 2007 v Melbourne. 

Můžeme jít ale i do nedávné minulosti. Velmi nebezpečné by to nejspíše bylo při srážce Alonsa a Räikkönena v úvodu GP Rakouska před dvěma lety.

Svatozář zničí DNA vozů formule 1, říká Lauda

Svatozář zničí DNA vozů formule 1, říká Lauda

Vyšší hmotnost

Svatozář také zvýší minimální hmotnost vozu ze 728 kg na 733 kg. Nemyslete si však, že má hmotnost 5 kg. Ve skutečnosti je to daleko více, ale už u současných vozů se počítalo se zavedením svatozáře a je k tomu rezervováno 10 kg. Nadbytečnou hmotnost mohou týmy využít k nasazení závaží.

Především vyšším jezdcům, kteří mají větší hmotnost, vadí současné postupné zvyšování minimální hmotnosti, která na ně vyvíjí tlak. GPDA navrhuje, aby se z minimální hmotnosti vozu oddělila hmotnost jezdce, stanovila se na 80 kg a zbytek se dorovnal závažím. Tento nápad ale zřejmě neprojde. 

FIA také upraví pravidla. Dnes se musí jezdec dostat z vozu do 5 sekund. Po zavedení svatozáře na to bude mít více času – 8 až 10 sekund.

Svatozář si nejspíše nebudou vyrábět přímo týmy, ale dodavatel, kterého FIA ještě vybere. Vzhledem k tomu, že od roku 2019 uvidíme svatozář i v nižších sériích, bude z toho výnosný byznys.

Foto: Getty Images / Charles Coates 

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
10:28 | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.
10. srpna | F1 2018 odkaz
10. srpna | Liberty prozradila, že Carey je placen podle toho, kolik F1 vydělá...

Nejčtenější články

Hamilton jmenoval dva týmy, za které by mohl jezdit. Změnu ale neplánuje

Hamilton jmenoval dva týmy, za které…

Lewis Hamilton jmenoval dva týmy, u kterých by si dokázal představit, že by by za ně v F1 jezdil. Změnu ale neplánuje. Odchod z Mercedesu podle něj znamená odchod z F1.

14.  8.  2017 | | 73 N/A
Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 92 N/A
Ferrari podle Vettela přišlo na slabé stránky svého letošního vozu

Ferrari podle Vettela přišlo na slab…

Ferrari odhalilo slabé stránky svého letošního monopostu a ví, jak si udržet své šance v boji o letošní titul mistra světa formule 1, říká Sebastian Vettel.

13.  8.  2017 | | 89 N/A
Motokára. Stroj, na který nedají dopustit ani zkušení jezdci

Motokára. Stroj, na který nedají dop…

Motokáry jsou tradičně vnímány jako tréninkový prostředek pro budoucího hvězdy, ale ke zlepšení svých schopností jich využívá i řada předních závodníků.

13.  8.  2017 | | 11 N/A
Räikkönen: Rychlost stále mám

Räikkönen: Rychlost stále mám

Kimi Räikkönen si myslí, že má stále rychlost na to závodit na čele startovního pole formule 1.

16.  8.  2017 | | 49 N/A