Týmy uvažují o zákazu nahřívacích deček, možná už od příštího roku

Návrh vzešel ve světle nové vlny jednání s Mezinárodní automobilovou federací o snižování nákladů na provoz týmů ve formuli 1. Jsou ale i odpůrci, například Michael Schumacher.
Týmy uvažují o zákazu nahřívacích deček, možná už od příštího roku

Předehřívací elektrické dečky jsou všem fanouškům formule 1 důvěrně známé. Mají za úkol pneumatiky před vyjetím na trať dostat alespoň na takovou teplotu, aby pilotovi usnadnily start a umožnily dostatečnou ovladatelnost vozu, než se zahřejí na provozní teplotu samotnou jízdou. Pro letošní rok byla pravidla upravena tak, že nesmí být používána žádná zahřívací zařízení působící přes ráfky, smí se tedy užívat právě jenom zmiňovaných deček. Ty by ale již příští rok mohly zmizet.

Podobný krok byl zvažován před několika lety, tehdy se však od něho upustilo z hlediska bezpečnosti. Týmy by zrušením deček ušetřily na materiálu i převozních nákladech. Největší výzvou by taková restrikce byla pro dodavatele pneumatik, italskou společnost Pirelli. Ředitel oddělení Pirelli motorsport Paul Hembery tvrdí, že s něčím takovým nemá problém, ovšem bylo by třeba o změně pravidel informovat s dostatečným předstihem, jelikož vývoj pneumatik je naplánován dlouho dopředu. Navrhuje také kompromis:

"Žádalo by si to podrobné plánování, aby vše fungovalo správně. Je proto potřeba, aby se rozhodli rychle. Když se o podobných změnách diskutovalo v minulosti, někteří jezdci se báli bezpečnostních rizik. Co se nás týče, ano, dokážeme se přizpůsobit, ale potřebujeme to vědět dostatečně dlouho dopředu, jelikož bychom museli kompletně přepracovat používané směsi. Šlo by to také udělat tak, že bychom nejdříve upustili od deček na mokrých pneumatikách. Než pilot vyjede z promáčené pitlane, stejně ztratí veškerou teplotu. Takto bychom se dostali napůl cesty s tím, že pro rok 2014 by šlo snáze podniknout další kroky."

Záměr zbavit se zahřívacích deček se ovšem nelíbí všem, proti se postavil sedminásobný mistr světa Michael Schumacher. Podle něho bychom neměli zapomínat, že formule 1 má být na vrcholu motoristického sportu.

"Myslím, že studené pneumatiky jsou spíše pro série, které mají slabší vozy, například formule 3 nebo formule Ford. Zcela upřímně, formule 1 je královnou motorsportu a vzhledem k tomu, jak silné vozy jsou a jak rychle jezdí... ne, vůbec se mi ten nápad nelíbí a nevidím důvod, proč by měl," řek Schumacher.

Ross Brawn je zatím na vážkách. O ekonomické úspornosti nových restrikcí pochybuje, uvažovat by se prý mělo spíše o sportovní stránce věci:

"Těžké rozhodnutí. Nemyslím si, že by se jednalo o nějak astronomicky drahá zařízení. Jiné je to, co se samotného závodění týče. Vozy by po pitstopu na trať vyjely s chladným obutím a možná by byly tak pomalé, že by jim to velice ztížilo defenzívu. Rychlé zahřátí pneumatik by bylo další výzvou pro piloty."

Další článek: Ecclestone: GP v New Jersey příští rok nebude, je to příliš brzy

15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
17:13 | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
24. září | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10