Týmy ulehčují jezdcům práci s volantem změnou ovládacích prvků

Zatímco před začátkem sezóny několik jezdců vyslovilo obavy z větší náročnosti ovládání nových systémů vozu, v prvních závodech se žádné problémy neobjevily.
Týmy ulehčují jezdcům práci s volantem změnou ovládacích prvků

V letošní sezóně se do formule 1 vrátily systémy na rekuperaci kinetické energie a k nim přibyla zadní nastavitelná křídla. Jezdci tedy musí letos za jízdy aktivovat dva různé systémy. Ale práce s nimi se u každého týmu liší a předsezónní stížnosti na přílišné rozptýlení volantem utichly.

Volant formule 1 zůstává komplikovaným ovládacím zařízením, v přední části má více než 20 různých tlačítek a přepínačů, k nimž se vzadu přidávají pádla a další tlačítka. Ale ovládání nových systémů přesunuly některé stáje jinam.

Podle Auto Motor und Sport aktivují čtyři týmy KERS pomocí tak zvaného kickdownu, což je rychlé sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu. Když je vůz na rovince, jede jezdec na (téměř) plný plyn a pro aktivaci systému na rekuperaci kinetické energie musí pedál sešlápnout ještě o kousek níž do extrémní pozice. Takový systém měl už v roce 2009 BMW Sauber.

U Mercedesu přesunuli mimo volant ovládání zadního křídla. Schumacher a Rosberg mají třetí pedál vlevo od toho brzdového, kterým křídlo aktivují. Jakmile začnou brzdit, uvolní pedál křídla a to se vrátí do výchozí polohy. Ovšem například u Ferrari zůstali u tradičního řešení a oba systémy ovládají tlačítky na zadní straně volantu.

A i když kromě Jensona Buttona žádný z jezdců letos zatím nepřipsal svou chybu na trati (v případě britského pilota v boxech) práci s volantem, ne všichni jsou spokojení.

"Není to jen o tom, aby mi neutekl signál, že můžu použít zadní křídlo," posteskl si Rubens Barrichello s tím, že když ve formuli 1 začínal, měl na volantu jen jeden ovladač. "Displej (na volantu) mi také říká, kolik mi zbývá energie v KERS a kde mám tento systém použít v souladu se simulacemi, abych zajel perfektní kolo. Když během závodu často střídáte pohled na trať a volant, začne vás bolet hlava." Naopak například Michael Schumacher nemá s četnými ovladači vůbec žádný problém.

Další článek: Přečtěte si F1Mag s recenzí nového filmu o Ayrtonu Sennovi

18:07 | Norris dostal za nájezd do boxů jen napomenutí. Sportovní komisaři přihlédli k podmínkám na trati.
17:31 | Pokud se díváme správně, tak by měl Stroll i přes penalizaci zůstat 11.
17:30 | Lance Stroll dostal penalizaci 10 sekund a 2 trestné body za kolizi s Gaslym.
16:25 | Norrisovi hrozí penalizace za špatný vjezd do boxů. V 16:45 půjde kde sportovním komisařům.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Bottas
Sobota 25. září 2021
3. trénink zrušen
Kvalifikace Norris
Neděle 26. září 2021
Závod Hamilton