Týmy si odhlasovaly, že za dva roky nechtějí revoluci v pravidlech

Týmy si odhlasovaly, že za dva roky nechtějí revoluci v pravidlech

Spolu s novými motory by se vozy v roce 2013 měly změnit jen cestou evoluce, nikoliv revoluce. Tak si to přejí týmy v rozporu s návrhy FIA.

V roce 2013 přijdou do formule 1 čtyřválcové přeplňované motory o objemu 1,6 litru, jejich parametry jsou už definitivně schváleny. Změnit se má také aerodynamika monopostů, ale o detailech se ještě stále jedná. Mezinárodní automobilová federace si přála návrat výrazně tvarovaných podlah vozů, které by značně zvýšily přísavný efekt. Týmy jsou ovšem od začátku proti, psali jsme zde.

Na svém posledním jednání si teď týmy v rámci Technické pracovní skupiny odhlasovaly, že chtějí jen evoluci současných pravidel, a odmítly radikální změny navrhované FIA. Informovala o tom BBC.

Cílem nových pravidel je snížit spotřebu paliva o 35 procent, učinit řízení vozu náročnějším a zajistit, aby formule 1 nebyla o více než pět sekund na kolo pomalejší než dnes. Podle FIA k tomu měly pomoci tvarované podlahy s velkým přísavným efektem, ale týmy se domnívají, že je těchto cílů možné dosáhnout jen evolucí současných pravidel.

Technická pracovní skupina proto schválila tyto základní parametry technických pravidel pro rok 2013:
- zúžení předních křídel z 1800 na 1650 mm
- zadní křídla s menší plochou (podobná těm, které vozy používají v Monze)
- významně nižší nosy vozu z důvodu bezpečnosti (při střetu s kolem jiného auta)
- zachování zadního pohyblivého křídla
- omezení aerodynamických prvků před bočnicemi
- omezení pro pláty předního křídla, aby byly jednodušší
- odsunutí zvětšení kol z 13 na 18 palců nejméně na rok 2014

Členy technické pracovní komise jsou techničtí pracovníci týmů a technický delegát FIA Charlie Whiting. Schválení tohoto návrhu by tedy mělo znamenat, že bude pokračovat dál schvalovacím procesem FIA až po Světovou radu, která z něj může udělat součást pravidel. Je ovšem otázka, jestli prezident FIA Jean Todt ustoupí a nebude trvat na návrhu federace, který počítal s výrazně tvarovanými podlahami. Ve hře je efektivnost vozů, návrhy FIA by snížily současný koeficient odporu vzduchu monopostu F1 z 0,9 na 0,5, pravidla podle týmů jen na 0,7.

"Jediný spor mezi FOTA (Asociace týmů formule 1) a FIA je o tvarované podlaze s kanály," vysvětloval technický šéf Williamsu Sam Michael. "Všechno ostatní je víceméně v souladu s návrhy FIA, nebo velmi blízko s několika vylepšeními. Největší obavy měly týmy z toho, jak velké investice by to (podlaha) vyžadovalo."

Podle Michaela by bylo riskantní se vydat cestou tvarovaných podlah, protože by jednak byly velmi drahé na vývoj, ale také by byl nejistý jejich konečný efekt. Jelikož s nimi nikdo nemá zkušenosti, mohlo by se stát, že by přinesly třeba dvojnásobně větší přítlak, než předpokládají odhady. To by nabouralo celou koncepci nových pravidel. "Zatímco když si ponecháme současnou podlahu, budeme mít pod kontrolou úroveň přítlaku a odporu vzduchu," dodal technický šéf Williamsu.

Co se týče zadního pohyblivého křídla, jsou s ním týmy spokojené, proto ho chtějí nechat. Pokud by však někdy změnily názor, je možné toto řešení poměrně snadno z vozů odstranit.

Doporučujeme

Články odjinud