Týmy si hrály v parc fermé s Gurneyho klapkou. FIA jim to zatrhla

Týmy si hrály v parc fermé s Gurneyho klapkou. FIA jim to zatrhla

Některé týmy našly způsob, jak vylepšit kompromis mezi kvalifikací a závodem.

Mnoho let platí ve formuli 1 režim parc fermé. Mezi kvalifikací a závodem mohou týmy provádět na voze jen omezené práce. Velká část dílů nebo nastavení se nesmí měnit. Pro inženýry to není ideální situace, protože vůz by potřebovali nastavit jinak pro rychlé kvalifikační kolo a jinak pro závod. Musí se proto hledat kompromis.

Podle Motorsport.com si při hledání tohoto kompromisu některé týmy v Austrálii pomáhaly změnami pozice Gurnyeho klapky na předním křídle. Mohlo by jim to pomoci jet v kvalifikaci s větším přítlakem nebo s lepším vyvážením v závodě a tedy šetrnějším zacházením s pneumatikami. 

Článek 34.2 n) Sportovních pravidel říká: „Aerodynamické nastavení předního křídla může být upraveno pomoci stávajících dílů. Žádné díly nesmí být přidány, odstraněny nebo nahrazeny.“

Pokud by tým přemístil po kvalifikaci klapku na jinou část vozu, teoreticky by tím mohl zmíněné pravidlo dodržet. 

V Bahrajnu týmy obdržely technickou směrnici, která jasně stanovila, že odstranění dílů, jako jsou Gurneyovy klapky, a jejich přemístění do jiné oblasti auta, bude považováno za porušení pravidel parc fermé.

Pokud by některý z týmů podobný krok udělal, považovala by to FIA za novou specifikaci předního křídla a jezdec by musel startovat z boxů.

Gurneyho klapku používají na předním křídle jen některé týmy – Williams, Alfa Romeo, Red Bull a Renault.

Foto: Getty Images / Lars Baron

Doporučujeme

Články odjinud