Zdá se, že kauza kolem omezení foukaných difuzorů nebere konce. V neděli ráno se opět sešli šéfové jednotlivých týmů, aby se zástupci FIA vyřešili toto kontroverzní pravidlo.
Dlouho dopředu, než svět formule 1 zavítal do Velké Británie,
bylo jasné, že tento víkend bude jedním z těch, na které se dlouho
nezapomene. Pravé zde mělo vejít v platnost pravidlo, které omezovalo
foukání difuzorů výfukovými plyny v době, kdy jezdec nesešlápne plynový
pedál. Později však vyšlo najevo, že ne všechny týmy budou mít stejné podmínky.
Již před nějakým časem zažádal o úlevu pro svůj motor Mercedes, který
argumentoval, že pokud by se tomuto pravidlu přizpůsobil, značně by to ohrozilo
jeho spolehlivost. Představitelé FIA německou automobilku vyslyšeli a výjimku udělili.
O něco podobného se v pátek pokusil Renault. A také Francouzi uspěli. To
vyvolalo v paddocku F1 vášnivé diskuze. Na páteční tiskové konferenci se do
jedné takové dostali šéfové týmů McLaren a Red Bull, Martin Whitmarsh s Christianem
Hornerem. Jenže v sobotu ráno se FIA rozhodla vše znovu změnit. Protože
Renault požádal o úlevu až po čtvrtečních technických přejímkách, byla mu
odebrána. To se pochopitelně nezamlouvalo jak Francouzům, tak také týmu Red
Bull, který agregáty z Viry - Châtillon odebírá. Její rozhodnutí už nezměnili, ale Mezinárodní
automobilová federace připustila, že od dalšího závodu bude Renaultu výjimka opět udělena, pokud si o ni zažádá včas.
Otázkou
stále zůstává, jestli FIA udělala dobře, když změnila pravidla v průběhu sezony.
Mnohým týmům přidělala vrásky na čele, neboť další úpravy mapování motoru
si samo sebou vyžádají nemalé finanční prostředky. A tak se dnes ráno zástupci
týmů znovu sešli s představiteli FIA, aby o tomto často kritizovaném
pravidlu s definitivní platnosti rozhodli. Týmy ovšem nebyly s to se dohodnout. Proslýchá se, že těmi, kteří nebyli ochotni
přistoupit zpět na specifikaci platnou do závodu na Silverstone, jsou Ferrari a
Sauber.
To
opět vyvolalo řadu dohadů. Všichni jsou zmateni a neví, jak se připravit na
další závod. Jeden nejmenovaný šéf týmu se na toto téma vyjádřil následovně: "Je
to směšné. Nevíme, jak bychom měli postupovat v přípravách na příští závod.
Nevíme, jakou práci máme provést na motoru nebo na výfukovém potrubí."
Martin Whitmarsh ještě včera vyjádřil
přesvědčení, že vrátit se zpět k pravidlům platným před čtrnácti dny, je
jediným rozumným řešením této situace. "Nevyhnutelně také ve formuli 1 osobní užitek
někdy vítězí, ale myslím si, že když se nevrátíme zpět k původnímu nastavení,
bude tato sezona plná podezíravosti. Pracovali jsme tvrdě a nakonec jsme se
ocitli v nevýhodě. Tak to prostě je," řekl. "Pro ostatní týmy to bude
nejspíš horší. Náš tým to očividně zasáhlo, projevilo se to na výkonu vozu. Není
dobré měnit pravidla uprostřed sezony. Pokud se tak stane, tým, který pracoval
tvrdě jako my, je nakonec znevýhodněn," dodal.