Týmy se obávají brexitu. Situaci pozorně monitorují

Koncentrace týmů formule 1 se v současné době nezaměřuje jen na sezónu 2019 ale také na situaci okolo brexitu.
Týmy se obávají brexitu. Situaci pozorně monitorují

Velká Británie má podle aktuálního plánu 29. března 2019 odejít z Evropské unie.

V tuto chvíli však nikdo neví, co se ve skutečnosti stane. Na stole je několik scénářů – odchod s dohodou, pro kterou ale nemá britská premiéra dostatek hlasů v parlamentu, odchod s jinou dohodou, tvrdý odchod bez dohody, nové referendum. V poslední době se dokonce začíná mluvit o tom, že by byl odchod odložen nebo zcela zrušen.

Se změnou pravidel nás může ohrozit každý, třeba i Williams, říká Wolff

Se změnou pravidel nás může ohrozit každý, třeba i Williams, říká Wolff

Týmy situaci sledují

Sedm z deseti týmů formule 1 má své sídlo ve Velké Británii. Jen Ferrari a Toro Rosso sídlí v Itálii a Sauber ve Švýcarsku. 

Velká Británie týmům vyhovuje nejen kvůli vzdělávacímu systému, kdy řada aerodynamiků nastupuje ze školy rovnou k týmům, ale právě kvůli tomu, že jich v poměrně blízkém okolí sídlí hned sedm. Umožňuje to velkou fluktuaci zaměstnanců.

Kromě týmů sídlí ve Velké Británii i řada dodavatelů. V minulosti se dokonce diskutovalo o tom, že by Ferrari mělo mít ve Velké Británii pobočku, protože talentovaným inženýrům se do Itálie moc nechce.

Pobočka v Británii? Piero Ferrari mluví o největší chybě Ferrari

Pobočka v Británii? Piero Ferrari mluví o největší chybě Ferrari

Tým formule 1? Taková malá OSN

Následky brexitu mohou týmům zkomplikovat dodavatelský řetězec. Větší problémy však mohou nastat u lidských zdrojů. Jonathan Neale uvedl, že v McLarenu pracuje 23 různých národností. Nejedná se samozřejmě jen o lidi z EU.

„Byla by to škoda a nepříjemné, kdybychom se náhle dostali do vízového stavu, jako kdybychom přiváděli lidi z USA,“ řekl Neale pro Autosport.

Ve Velké Británii nesídlí jen britské týmy, ale také třeba rakouský Red Bull, německý Mercedes či francouzský Renault. 

Situace je skutečně problematická. Maurizio Arrivabene si dokonce myslí, že to může ovlivnit i Ferrari. „Mám tušení, že v blízké budoucnosti budeme mít spoustu lidí, kteří budou klepat na dveře Maranella,“ řekl Arrivabene. Současně dodal, že Ferrari nechce, aby se situace takto vyhrotila.

Pozorně sleduje situaci také Mercedes, který má ze všech „nebritských“ týmů nejpočetnější tým a dvě továrny. „Naše divize motorsportu zaměstnává 1800 lidí a velké procentu z nich jsou občané EU,“ řekl Toto Wolff.

Logistické výzvy

Mercedes už prý také učinil kroky, aby se ujistil, že zboží, které tým dováží z EU, neuvízne po brexitu na hranicích. Problémy však mohou nastat při přesunu materiálu na závody F1. Každé zdržení může představovat problém. Týmy jsou zvyklé v průběhu testů nebo závodních víkendů přivážet díly z továrny rovnou na okruh.

Formule 1 samozřejmě závodí i mimo Evropu. Zkušenosti z těchto závodů jsou odstrašujícím příkladem.

McLaren v Abú Dhabí málem vynechal páteční tréninky, protože některé části hydrauliky zůstaly na celním úřadě tři dny. 

V dobách, kdy se diskutuje o úsporách, týmům také přibude administrativy. A to bude stát peníze. 

Foto: Getty Images / Lars Baron

Diskuze (21) Další článek: Grosjean chce ve formuli 1 závodit do čtyřiceti
18:00 | Dobrá zpráva: F1 bude vysílat živě první předsezónní testy. Špatná zpráva: V rámci F1TV, která není v ČR dostupná.
15:33 | Takhle si McLaren představuje F1 budoucnosti odkaz
22. ledna | Zdá se, že Ticktum má smůlu. Účastní se zimní asijské F3, ale body za super licenci podle Autosportu nedostane. FIA totiž požaduje, aby měla série alespoň 5 závodů a tato má jen 3.
22. ledna | Kuan-jü Čou bude vedle závodění ve F2 pracovat jako vývojový jezdec Renaultu. Čínský závodním prošel Jezdeckou akademií Ferrari.