Týmy se možná dohodnou na omezení testování se staršími vozy | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Týmy se možná dohodnou na omezení testování se staršími vozy

Týmy se obávají, že se příští rok strhne válka v testování se staršími vozy.

Současná pravidla sice máme teprve od roku 2022, ale možná i kvůli jejich značně restriktivní povaze je pro týmy stále těžší najít další přítlak a další setinky a desetinky na kolo. 

Jednou z oblastí, kde se dá zlepšit, je mechanické nastavení vozu a to už jen proto, že se týmy snaží jezdit se svým vozem stále níže a níže. To však také přináší různé problémy s poskakováním nebo při jízdě přes obrubníky.

Podle pravidel mohou týmy testovat se „staršími vozy“, což jsou vozy vyhovující „technickým předpisům kteréhokoli ze tří kalendářních let bezprostředně předcházejících kalendářnímu roku, který předchází roku šampionátu“.

Máme rok 2024, kterému předcházel rok 2023 a tomu rok 2022. Týmy tak primárně využívají vůz z roku 2022, který je také prvním postaveným podle současných pravidel. 

Většinou vidíme v těchto vozech mladé jezdce – Mercedes tak připravuje Antonelliho, Alpine zase Doohana apod. 

Po Španělsku ale testoval v Imole také Max Verstappen, aby tým lépe porozuměl problémům při jízdě přes obrubníky.

Týmy se podle Motorsport.com obávají, že by se v příštím roce mohla strhnout menší „testovací válka“, a tak chtějí testování se staršími vozy omezit.

Téma bylo na stole při posledním jednání Komise F1, ale konkrétní rozhodnutí zatím nepadlo. Pracuje se na něm a Komise by ho mohla schválit do konce roku.

Ačkoli konečné rozhodnutí ještě nepadlo, mezi diskutované prvky patří zákaz jízd na okruzích zařazených do kalendáře 60 dní před konáním dané velké ceny, omezení na pouhé čtyři testovací dny (nebo celkem 1 000 kilometrů) pro jezdce startující v aktuálním šampionátu a možný limit celkových 20 dní pro testování se starším vozem během sezóny.

Doporučujeme

Články odjinud