Bez velkých fanfár byly v pátek schváleny poměrně radikální změny ve formuli 1.
Podle Autosportu a BBC týmy schválily snížení rozpočtového stropu ze 175 na 145 milionů dolarů pro rok 2021. O rok později se strop sníží na 140 a v roce 2023 na 135 milionů.
Proti dramatickému snížení rozpočtového stropu byly velké týmy. Nejhlasitějším kritikem bylo Ferrari, ale návrh je nakonec zřejmě přijatelným kompromisem. Přesto může mít nečekaný pozitivní důsledek – Ferrari zvažuje, že místo propouštění převede zaměstnance na nový projekt – a vstoupí do IndyCar nebo WEC.
Ferrari a Red Bull si stěžovaly, že velké týmy vyvíjí díly, které pak kupují menší týmy, ale náklady na vývoj nesou ty velké. To má být vyřešeno tzv. pomyslnou hodnotou, která umožní část nákladu odečíst a nezapočítat je do rozpočtového strop.
Trest za úspěch
Už dnes je čas strávený v aerodynamickém tunelu omezený. Nově to ale bude také závislé od pořadí v Poháru konstruktérů. Pravidla stanoví referenční množství času. Vítěz šampionátu bude moci v aerodynamickém tunelu strávit příští rok 90 % referenčního času. Každý další tým pak o 2,5 % více, takže poslední tým dostane 112,5 % času.
Příští rok se budou vyvíjet vozy podle nových technických pravidel, takže tento „aerodynamický balast“ bude mírnější, ale už od roku 2022 dostanou šampioni předešlé sezóny jen 70 % referenčního času a každý další tým o 5 % více. Poslední tým v Poháru konstruktérů tak dostane 115 %. Všechny nové týmy dostanou stejný čas jako tým, který skončí poslední.
Týmy také formálně schválily některé již dříve avizované změny – odklad nových technických pravidel na rok 2022, „přenesení“ letošního šasi do příštího roku, možnost upravit formát závodního víkendu, aby se letos odjelo co nejvíce závodů (například zkrácení víkendu na dva dny), omezení vývoje motorů v letech 2020 a 2021 – včetně omezení hodin na testovacích stolicích a počet upgradů za sezónu.
Změny ještě musí schválit Světová rada motorsportu. Učiní tak zřejmě příští týden elektronicky.
Foto: Getty Images / Mark Thompson