Týmy s minulostí (6)

Předchůdci a jejich pokračovatelé.
Další ze závodních stájí F1, která nakonec měla ve světovém šampionátu své nástupce, byl třeba i Arrows. Tým, jehož byl pozoruhodný i samotný vznik. Na těchto stránkách už jsme se mu sice věnovali před téměř dvěma lety, ale možná stojí přesto za připomenutí.

Jednou z hlavních postav tehdejšího příběhu byl Američan Don Nichols, pracující v 50. a 60. letech jako agent CIA v Asii. Právě on po návratu domů založil jak společnost AVS vyrábějící vozy pro seriál Can-Am, tak i závodní tým Shadow, v němž tyto vozy jezdily. A nejen jezdily: pozdější americký pilot F1 George Follmer s nimi také Can-Am v sezoně 1972 vyhrál. To Nicholse kupodivu inspirovalo k tomu, aby zkusil štěstí i v F1. Přesunul proto svůj týmu také na britské ostrovy a do světového šampionátu, jenže když z týmu odešel jeho hlavní sponzor - Universal Oil Products – někdejší agent začal mít v F1 nemalé finanční problémy. Ty za něho začal řešit trochu záhadný italský playboy Franco Ambrosio, o němž šla řeč, že v týmu pere špinavé peníze. V momentě, kdy už byl Nichols v dluzích až po krk, tento Ital se – spolu s britskou částí týmu (Oliver, Southagate, Rees) rozhodl, že tým F1 od zadluženého Nicholse odkoupí.

Dali mu to vědět a začali v tomto smyslu i jednat. Jenže se stalo naprosto nečekané, s čím nikdo nepočítal: Nichols totiž dokázal dlužné peníze sehnat. Ovšem v tu dobu – 41 dnů před zahájením MS - už ale někdejší pilot F1 Jackie Oliver založení nového týmu oznámil a za dalších 30 dnů dokonce tým, nazvaný Arows, světu představil. Všichni sice předpokládali, že závodní stáj si pronajme starší vozy McLaren, jenže všichni se výrazně mýlili: v GP Brazílie 1978 totiž stáj - bez jediného testu – představila a nasadila svůj vůz FA1. Líbil se, zdál se být i rychlý, ale jeho problém přišel v momentě, kdy se při jihoafrické GP představila nová konstrukce Shadow DN9. Tehdy se totiž ukázalo, že oba vozy si jsou podobné skoro jak vejce vejci a že trojice Britů rozhodně od Shadow neodešla s prázdnýma rukama.

A tak kauzy kolem Arrows začaly řešit soudy. Švýcarský nejprve poslal do vězení Ambrosia, protože se ukázalo, že je skutečně podvodníkem. Další ránu pak Arrows ale zasadil britský soud. Ten ve svém výroku konstatoval, že ze 422 výkresů nutných k postavení monopostu jich ne méně než 170 patřilo Shadow a že 40 procent součástí vozu Arrows, je kopií tohoto vozu. Proto byl typ FA1 ze šampionátu vyloučen (později jezdil britský seriál Aurora) a v GP Rakouska se objevil jeho následník - typ Arrows A1. Ten se sice od něj také nijak výrazně nelišil, jenže to už nikdo moc neřešil...

Nakonec to tým Arrows vydržel ve formuli 1 opravdu dlouho a z GP scény zmizel až v roce 2002. Než k tomu ale došlo, měl v letech 1991 až 1996 šestiletou přestávku. V té době sice vozy z Milton Keynes jezdily v mistrovství světa dál, jenže tehdy se – ostatně jako celý tým – jmenovaly úplně jinak. Pod jménem své dopravní a kurýrní společnosti Footwork je totiž do šampionátu nasazoval japonský podnikatel Wataru Ohashi, který později začal „dělat“ také do hotelů a restaurací, přičemž v roce 2001 jeho podnikání skončilo vězením. Faktem ale je, že tým Footwork je dodnes ve formuli 1 spojen s 91 odjetými závody, 11 jezdci (nejvíc startů Aguri Suzuki), s motory Porsche, Hart, Mugen-Honda a Ford-Cosworth a s 25 získanými body. Nejlepší startovní pozicí týmu byly šesté příčky v GP Belgie 1993 (Suzuki), Brazílie 1994 (Morbidelli) a Monaka 1994 (Christian Fittipaldi) a nejlepším umístěním třetí příčka Morbidelliho v GP Austrálie 1995.

Po tomto několikaletém přerušení tým v březnu 1996 koupil od zmíněného Japonce u nás velmi známý a populární Brit Tom Walkinshaw (třikrát vyhrál v Brně). Znovu ho přejmenoval na Arrows a jeho sídlo přestěhoval do Leafieldu, kde mělo adresu jeho TWR. Po další šesti sezonách se však tým dočkal trpkého konce, protože mu v polovině sezony 2002 definitivně došly peníze. A po 291 odjetých GP závodech se tak jeho posledním štací stala GP Německa. Svým způsobem se ale i postaral o svérázný rekord: jeho vozy se pod oběma jmény (Arrows a Footwork) zúčastnily dohromady 382 závodů F1, ale ani v jediném z nich nevyhrály...

Monoposty Arrows A23 pak koupil majitel Minardi Paul Stoddart, který uvažoval, že by je nasadil místo svých konstrukcí. Nakonec ale našly uplatnění až v roce 2006, kdy je po patřičné modifikaci použil ve své první sezoně F1 tým Super Aguri, který se ostatně v posledním sídle Arrows také usídlil...
Diskuze (3) Další článek: V Donington Parku už hloubí tunel
20:20 | Fernando Alonso se připojí k Vettelovi a Russellovi a nasadí větší počet nových komponent – start z konce pole.
22:00 | Toto Wolff přiznal, že Mercedes má problémy se spolehlivostí, kterou stále úplně nepochopil. Bottas nasadil šestý motor.
22. října | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.
22. října | Kromě Vettela odstartuje z poslední řady v Austinu také George Russell. Také on nasadí novou pohonnou jednotku.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00