Týmy s minulostí (5)

Předchůdci a jejich pokračovatelé.
Jednou z dalších současných závodních stájí F1, která si nemůže na délku svého rodokmenu rozhodně stěžovat, je bezesporu Force India. Na jejím počátku totiž stál tým irského milovníka rockenrolu Eddieho Jordana, jezdící původně závody F3 a F3000. V roce 1990 dokonce šampionát F3000 s Jeanem Alesim i vyhrál. Proto se hned v následujícím roce zelené monoposty představily také ve formuli 1. Debut to byl více než solidní a ve Spa v jednom z vozů prožil svou GP premiéru i pozdější sedminásobný mistr světa Michael Schumacher. Jenže německého mladíka, který toho sice ve svém prvním závodě díky mechanické závadě moc neodjel, ale vzbudil pozornost v kvalifikaci (sedmý), okamžitě Jordanovi vyfoukl Flavio Briatore.

Tým, sídlící pár set metrů od hlavní brány okruhu Silverstone, vystřídal v 15 sezonách šampionátu řadu motorů (Ford, Yamaha, Hart, Peugeot, Mugen Honda, Honda, Cosworth i Toyota) i pilotů (těch bylo 30) a křivka jeho výkonů byla během té doby značně rozkolísaná: od 11. místa v Poháru konstruktérů 1992 po třetí v sezoně 1999 a pak zase zpátky k příčce deváté, která jej provázela ve třech posledních letech existence. Tým v mistrovství světa absolvoval 250 závodů, čtyři z nich vyhrál a v deštivé GP Belgie 1998 dokonce duo Damon Hill a Ralf Schumacher získalo double. Dvakrát měl tým také pole position (Barrichello v Belgii 1994 a Frentzen na Nürburgringu 1999) i nejrychlejší kolo (Gachot v Maďarsku 1991 a Fisichella ve Španělsku 1997), získal 19 pódií (nejvíc Frentzen osm) a 291 bodů a vozy byly i 629 km v čele závodů. Na konci roku 2005 však už byl Ir v hodně velkých finančních potížích a tak tým údajně za 128 milionů dolarů koupila kanadská skupina Midland Group, vedená v Petrohradě narozeným Alexem Schnaiderem (37), jenž vlastnil i fotbalový klub Maccabi Tel Aviv.

Přejmenovala jej na Midland F1 Racing, ale stáj s ruskou licencí, v MS přežila pouze rok. Za tu dobu najeli v 18 závodech Monteiro s Albersem 8 244 km a zatímco první z nich se postaral o nejlepší týmový výsledek (deváté místo v Maďarsku), ten druhý o nejlepší startovní pozici (14. v GP USA). Jenže v září 2006 už měl tým dalšího majitele. Za 106,6 milionů dolarů jej totiž převzala nizozemská automobilka Spyker, která svůj první vůz pro GP závody (respektive pro jim předcházející Gordon-Benettův pohár) postavila již v roce 1904. Tým si pořídil osmiválce z Maranella a Sutil, Albers, Yamamoto a Marcus Winkelhock v šampionátu absolvovali 17 závodů, při nichž ujeli 7 057 km, získali bod (Sutil v Japonsku) a Winkelhock 31 km v deštivé GP Evropy, díky chytrému přezutí, i vedl.

Již v srpnu 2007 ale tým zakoupilo konsorcium Orange India, vedené Vijayem Mallyaou. Po GP Číny se tento bohatý Ind stal jeho vlastníkem a stáj, sídlící samozřejmě stále v Silverstone, se přejmenovala znovu. Tentokrát na Force India. Ovšem při její dosud jediné sezoně Sutil a Fisichella na výsledky Spykeru nedosáhli. V 18 závodech sice odjeli o 271 km víc, ale jejich nejlepším umístěním bylo jen desáté místo (Fisichella při loňské GP Španělska) a nejlepší startovní pozicí Italova 12. příčka v italské GP...

Mezi týmy minulosti, jejichž rodokmen byl také trochu košatější patří i March. Tenhle výrobce klientských závodních vozů z britského Bicesteru, přišel na svět před 40 lety a u jeho kolébky asistovali vedle současného prezidenta FIA Maxe Mosleye (ten v něm měl na starosti finance) také Alan Rees (manažer), Graham Coaker (výroba) a Robin Herd (konstrukce). Původně chtěl March, vyrábějící velmi úspěšné vozy hned několika kategorií, vstoupit do F1 s vozem, postaveným pro Jochena Rindta. Ale když Rakušan zvolil Lotus, dostal první bicesterské GP monoposty v roce 1970 jak tým Kena Tyrrella (Stewart a Servoz-Gavin), tak u STP jezdící Mario Andreti a v továrním týmu Chris Amon a Jo Siffert.

Monoposty hned napoprvé v Poháru konstruktérů pomohly ke třetímu místu a v následujícím to zopakovaly. Jenže pak už se k něčemu takovému nikdy ani nepřiblížily a když po sezoně 1992 ze světového šampionátu odešly, měly za sebou 197 startů, tři výhry (Stewart, Brambilla a Peterson), 5 pole position, sedm nejrychlejších kol, 21 pódií, ale ve 99 514 odjetých kilometrech, získaly pouhých 173,5 bodů! V sezoně 1981 March uzavřel joint venture s londýnským týmem RAM Automotiv, který se zúčastňoval nejrůznějších závodů, včetně britských F1. A v sezoně 1983 do světového šampionátu vyslal - pod názvem RAM March - vozy typu 01, právě on. Chilan Salazar a Brit Acheson s nimi bez jakéhokoliv úspěchu odjeli pouze tři závody a v následujících dvou letech už tým používal výhradně název RAM. Ovšem jezdci Alliot, Palmer, Thackwell, Winkelhock a Acheson se pouze trápili: nejlepší umístěním v 18 závodech bylo osmé místo Palmera v brazilské GP 1984.

Do sezony 1987 už se sice March opět vrátil pod svým jménem, ale brzy se zase ocitl v neřešitelných finančních problémech. Z těch ho v létě 1989 vytáhl japonský podnikatel v oboru nemovitostí Akira Akagi. Přejmenoval ovšem stáj na Leyton House. Jenže v září 1991 se dostal do skandálu v souvislosti s bankou Fuji, byl uvězněn a tým prodal britskému konsorciu, vedenému Kenem Marrablem. S následující vizitkou: Capelli, Gugelmin a Wendlinger v Leyton House odjeli 30 závodů, stáj nasbírala osm bodů a Capelli byl druhý v GP Francie 1990, přičemž tam byl s modrozeleným vozem i 172 km v čele závodu. Po tomto extempore se tým opět vrátil k původnímu jménu March, ale po jediné sezoně bylo zase všechno jinak. Takže jej koupila švýcarská investiční firma Lysys a vybrala si do něj Lammerse s Gougnonem. Před sezonu se ale ukázalo, že není dostatek peněz a tak stáj se definitivně ocitla v propadlišti...
Diskuze (6) Další článek: O osudu F1 v Doningtonu rozhodne v září Ecclestone
22:01 | Sebastiana Vettela čeká nasazení nové pohonné jednotky a start z konce startovního pole.
13:09 | F2 a F3 sníží extra body. Za pole position budou 2 body (místo 4) a za nejrychlejší kolo 1 (místo 2).
13:08 | Podle Seven News zvažuje Sydney uspořádání závodu F1. Chce nahradit Melbourne.
13:04 | Dnes před 14 lety získalo Ferrari poslední titul mezi jezdci. Kimi Räikkönen porazil o 1 bod Lewise Hamiltona a Fernanda Alonsa.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink 18.30–19.30
2. trénink 22.00–23.00
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00