Týmy s minulostí (2)

Předchůdci a jejich pokračovatelé.
Mezi závodní stáje, které měly v F1 své přímé pokračovatele, v minulosti patřila například i Osella. Italský výrobce závodních automobilů, který mezi konstruktéry monopostů F1 vstoupil v sezoně 1980. Je pravda, že ve vozech z Volpiana, které měly vždycky velmi blízko k nedaleké turinské Alfě Romeo a řadu let používaly i turinské pohonné jednotky, sice svou GP kariéru odstartovali například Caffi, Larini či Danner, nicméně jejich jedenáctiletá bilance nebyla rozhodně nikdy žádnou slávou. Ačkoliv už to, že tolik let Vincenzo „Enzo“ Osella v tomhle kolotoči přežil, je docela pozoruhodné.

Za tu dobu představil ve svých vozech v GP závodech 16 pilotů (mezi nimi třeba Francouze Jariera, Američana Cheevera, Rakušana Gartnera, Kanaďana Berga, Argentince Guerra či Itala Palettiho, který se v tomhle voze zabil při nepovedeném startu v kanadské GP 1982) a ti ve 132 odjetých závodech a 23 321 absolvovaných kilometrech získali pouhých pět bodů (Jarier 3, Ghinzani 2). Když po GP Austrálie 1990 tým z F1 odstoupil, koupil jej Gabriele Rumi. Někdejší závodník formule Minza a majitel firmy Fondmetal (mezi jiným i výrobce slitinových kol a vlastník aerodynamického tunelu, používaného jak týmy Tyrrel a Minardi, tak dalšími).

Přestěhoval jej do Bergama a při Velké ceně Mexika 1991 s ním a s posledním typem Oselly FA1M-E konstruktéra Tomainiho vstoupil do světového šampionátu. Samozřejmě už pod jménem Fondmetal. Tým, v němž jezdili Tarquini (I), Grouillard (F), van de Poele (B) a Chiesa (CH), se objevil v 19 závodech sezon 1991 a 1992, ale nezískal jediný bod a po italské GP 1992 ze scény zase zmizel. To už ale konstruktér Serge Rinland dokončoval práce na novém voze GR 02 pro sezonu 1993. A tak tuhle konstrukci nakonec prodal Quido Fortimu, který podle jejich plánů a za pomoci Giorgia Stirana dal vzniknout monopostu Forti FG 01-95, s nímž v roce 1995 jeho tým začínal ve formuli 1...

Své předchůdce v F1 mají samozřejmě i některé týmy současného startovního pole. Jedním z nich je kupříkladu Red Bull. Tým, sídlící v britském Milton Keynes, na jehož počátku ale stáli v roce 1996 trojnásobný mistr světa Jackie Stewart, jeho syn Paul a motory dodávající automobilka Ford. Stewartova závodní stáj, v níž postupně jezdili čtyři piloti (Barrichello, Magnussen, Herbert a Verstappen) a která do světového šampionátu vstoupila v roce 1997, nebyla rozhodně z těch neúspěšných. A to přesto, že ve své historii nedosáhla na průměr bod za závod. Vždyť během 49 závodů, ve kterých se bílé vozy ukázaly dost rychlé, ale ne vždy kdovíjak spolehlivé, získaly mnohé: výhru, pole position, pět pódií i 47 bodů.

Když pak stáj na konci sezony 1999 koupil Ford, z marketingových důvodů jí přejmenoval na Jaguar a pro vozy zvolil britskou zeleň. Jenže tým, původně manažerovaný Wolfgangem Rietzlem, v žádném případě nesplnil očekávání, která si americká automobilka představovala. Naopak, dopadl hůř než její předchůdce: po pěti sezonách a 85 odjetých závodech (piloti Klien, de la Rosa, Herbert, Webber, Pizzonie, Irvine, Wilson a Burti) měl na svém kontě pouze 49 bodů, tři třetí místa a osm kilometrů v čele některého ze závodů. To bylo za peníze, které do týmu plynuly a v němž se velmi často měnili i lidé v čelních pozicích (Bobby Rahal, Niki Lauda, Tony Purnell atd.), poněkud málo.

Americké vedení Fordu se proto situací dost dlouho zabývalo (šéf Fordu byl při tom doslova šokován, když zjistil za jaké peníze do vozů usedá Eddie Irvine) a nakonec byla na konci roku 2004 stáj za symbolický dolar (a záruku, že během třech let do týmu „nasype“ dalších 400 tisíc dolarů) prodána jednomu z týmových sponzorů – společnosti Red Bull. A jak si vede v mistrovství světa vozů F1 tato stáj, sídlící stále v Milton Keynes, na stejné adrese jako původní tým Stewart? Těžko odhadnout, zda si její rakouský majitel 64letý Dietrich Mateschitz představoval, že nebude mít po čtyřech sezonách a 71 závodech na svém kontě ani jedno vítězství. A že vedle 103 bodů a 43 km ve vedení závodů, budou jejím největším úspěchem jen tři třetí místa a Webberův start z první řady v loňské britské GP. Ale zatím jsou právě tyto výsledky realitou...
Váš názor Další článek: Michael Schumacher dnes slaví čtyřicáté narozeniny
22:00 | Toto Wolff přiznal, že Mercedes má problémy se spolehlivostí, kterou stále úplně nepochopil. Bottas nasadil šestý motor.
22. října | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.
22. října | Kromě Vettela odstartuje z poslední řady v Austinu také George Russell. Také on nasadí novou pohonnou jednotku.
22. října | Americký jezdec Logan Sargeant, který závodí ve F3 za tým Charouz Racing System, se stal členem jezdecké akademie Williamsu.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink 20.00–21.00
Kvalifikace 23.00–00.00
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00