Týmy odmítají změny pravidel kvůli poskakování. Jde FIA na ruku Mercedesu?

Týmy jsou proti změnám pravidel, které od příštího roku chystá FIA.
Foto: Getty Images / Bryn Lennon
Týmy odmítají změny pravidel kvůli poskakování. Jde FIA na ruku Mercedesu?  | Foto: Getty Images / Bryn Lennon

FIA bude od Belgie „měřit“ poskakování a flexibilitu podlah. Od příštího roku pak chystá změnu pravidel. Konečnou verzi zatím neznají ani týmy, ale na nedávném setkání Technického poradního výboru se už některé body objevily:

  • okraje podlahy budou zvýšeny o 25 mm,
  • dále bude zvýšeno hrdlo difuzoru pod podlahou,
  • budou zavedeny přísnější testy bočního průhybu podlahy
  • bude nasazen přesnější senzor pro měření oscilací.

Podle Motorsport.com jsou však týmy proti. S návrhem změn nesouhlasí Ferrari, Red Bull, AlphaTauri, Alfa Romeo, Haas a Williams. V součtu tedy šest týmů, ale ve skutečnosti má být proti až osm týmů, které by mohly nakonec změny napadnout. 

Týmy argumentují tím, že poskakování (aerodynamické) se už v podstatě vyřešilo, takže jakékoliv změny jsou zbytečné. FIA oponuje tím, že jsme v poslední době závodili na okruzích, kde tento jev nebyl tak výrazný a že hledání dalšího přítlaku situaci opět zhorší.

O pravidlech obvykle jedná Komise F1, kde mají týmy 10 hlasů – stejně jako F1 a FIA. Federace však poskakování vidí jako otázku bezpečnosti, a tak může změny protlačit sama – a to kdykoliv a v jakékoliv podobě. 

Není jasné, jaké nástroje týmy mají, aby případné rozhodnutí napadly. Zatím mohou pouze lobovat u nového prezidenta FIA.

Přestože FIA tvrdí, že vše je jen otázka bezpečnosti, existují obavy, že rozsah změn, které FIA zavádí, nahrává konkurenčnímu Mercedesu – úpravy pro letošní sezónu i pro rok 2023 jsou formulovány tak, aby z nich německá automobilka mohla těžit.

Existují také obavy, že Mercedes přehnal problémy s poskakováním, s nimiž se snaží vypořádat, jen proto, aby byla FIA nucena zasáhnout a změnit pravidla.

„Změny jsou pro rok 2023 tak extrémní, protože Mercedes tvrdí, že pro příští rok našel o 40 % vyšší přítlak, a proto vyzvali FIA, aby jednala,“ uvedl jeden z šéfů týmů. „Pokud to Mercedes skutečně udělal, můžete jim dát titul už teď.“

Další článek: V prvním tréninku na GP Francie 2022 byl nejrychlejší Leclerc

Témata článku: ,