Týmy nabízejí dlouhodobé závazky výměnou za zrušení stropu

O nákladech by neměla rozhodovat FIA.

V rámci jednání o rozpočtovém stropu nabídly týmy za jeho zrušení dlouhodobě se zavázat k účasti ve formuli 1. Týmy se písemně obrátily na prezidenta FIA Maxe Mosleyho a žádají, aby pravidla zůstala v příštím roce stejná jako letos.

"Požádali jsme o návrat k pravidlům z letošního roku. A poté se společně budeme zabývat tím, jaké změny můžeme uskutečnit pro příští rok," potvrdil šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali.

Týmy nabízejí, že by se výměnou za tento ústupek zavázaly formuli 1 až do roku 2012. Na to by mohl slyšet zejména Bernie Ecclestone, i když neochotu současných týmů se vázat uvedl jako jeden z argumentů i Max Mosley, když obhajoval nutnost přivést nové stáje.

Týmy jsou ochotné akceptovat určité technické změny, jako je například zákaz tankování během závodu, jde jim především o zrušení rozpočtového stropu, který by dvojími technickými pravidly zvýhodňoval týmy, které se mu dobrovolně podřídí.

"Uvědomte si, že na snižování nákladů chtějí pracovat všechny týmy, ale náklady jsou spojené s obchodními aktivitami jednotlivých týmů. Víme, co můžeme investovat. Víme, co si můžeme dovolit. Je to něco, o čem týmy můžou diskutovat interně a samy rozhodnout, co si můžou dovolit, aby zachovaly hodnotu F1 na úrovni, kterou známe. Neměl by se do toho zapojovat nikdo jiný," dodal Domenicali.

V oblasti snižování nákladů týmy zvažují jako jednu z možností systém kontroly výdajů, který by ale řídila FOTA, nikoliv FIA.

Kromě změn v pravidlech týmy také požadují návrat ke standardním procedurám při vedení formule 1, jako je postup prostřednictvím Komise F1 při schvalování nových pravidel.

Tento týden v pátek končí řádný termín pro podání přihlášek do příštího ročníku a týmy se proto snaží rychle najít řešení, které by je zbavilo rozpočtového stropu ve formě, kterou schválila FIA. Zatím nikdo nedokáže odhadnout, jestli současné týmy přihlášky tento týden podají, vše bude záležet na dalších jednáních.

Podle Maxe Mosleyho však v každém případě hrozí odchod některých automobilek. "Myslím, že jedna nebo dvě z nich budou muset skončit, ale nemá to nic společného s těmito diskuzemi," řekl Mosley.

"Pro velkou automobilku je velmi obtížné pokračovat ve formuli 1, když ve svých továrnách zavádí úspory jako je vypnutí každého druhé výtahu, vypínání elektřiny, nemytí oken, nepodávání kafé na jednání. U společnosti, která je v takové situaci, je nepravděpodobné, že bude dál lít velké peníze do formule 1."

V paddocku se v souvislosti s možným odchodem z formule 1 nejvíce hovoří o Renaultu a Toyotě. Naopak Ferrari podle Mosleyho zůstane.

Doporučujeme

Články odjinud