Týmy mohou podle FIA vyvíjet motory tak dlouho, jak chtějí. Honda má smůlu

Týmy mohou podle FIA vyvíjet motory tak dlouho, jak chtějí. Honda má smůlu

Formuli 1 čeká zřejmě další horké období. FIA mění svůj názor a deklaruje, že dodavatelé mohou vyvíjet pohonné jednotky tak dlouho, jak chtějí.

Pohonná jednotka je rozdělená na několik částí. Každá z nich je obodována určitým počtem žetonů přičemž některé komponenty se již nesmějí vyvíjet. Z těch zbývajících si mohou výrobci vybrat ale pouze tak, aby součet všech využitých žetonů byl 32.

Ferrari a Renault požadovaly umožnění vývoje i v průběhu sezóny, ale Mercedes s tím nesouhlasil. Diskuse se vedly v době, kdy by pro změnu pravidel museli zvednout ruku všichni.

Někteří ale přesto našli skulinku v pravidlech. Obecně se mělo za to, že nové pohonné jednotky musí být homologovány do konce února. V pravidlech ani v přílohách pravidel ale žádné datum uvedené není. A co není psáno, to není dáno, bez ohledu na zvyklosti a mínění.

Mohou tedy týmy pracovat na pohonných jednotkách i po 28. únoru? Podle spekulací se týmy v rámci Strategické skupiny dohodly, že 28. února jako termín homologace dodrží. FIA ale podle Autosportu před Vánocemi rozeslala týmům email, ve kterém Charlie Whiting vysvětluje, že v pravidlech datum není, takže ho FIA ani nebude od týmů vyžadovat. Týmy nebo spíše výrobci pohonných jednotek tak dostali zelenou a mohou vyvíjet motor tak dlouho, jak chtějí. Samozřejmě v rámci zmíněných 32 žetonů.

Honda má smůlu

Ve Wokingu a v Japonsku ale mají smůlu. Na Hondu potažmo McLaren se tohle nevztahuje. Honda je novým výrobcem a platí pro ní datum 28. února. Je to hodně paradoxní, že FIA operuje s datem, které pro jiné neplatí. FIA ale v tomto případě operuje zásadou fair play. Ostatní dodavatelé totiž vloni homologovali své motory 28. února, takže Honda by neměla získat výhodu.

Homologace

Homologaci pohonných jednotek řeší příloha číslo 4 sportovních pravidel (odkaz). Rozdělení žetonů pak příloha číslo 4 technických pravidel. Příloha řeší homologaci nových pohonných jednotek v loňském roce ale ne v dalších letech.

V příloze je uvedeno, že tým může homologovat jen jednu pohonnou jednotku, ale není uvedeno kdy (pro léta po roce 2014). „Základní homologovaná jednotka je ta, která byla homologována v roce 2014,“ napsal Whiting. Výrobci tak mohou provést v letošním roce homologaci kdykoliv chtějí. Od té doby pak už nebude možné pohonnou jednotku vyvíjet. 

Doporučujeme

Články odjinud