Technický ředitel F1 Pat Symonds prohlásil, že má nulové pochopení pro týmy, které si stěžují na rozpočtový limit.
Rozpočtové stropy jsou ve formuli 1 uplatňovány od začátku sezony 2021. Od té doby mají týmy na základě pravidel zastropované některé výdaje, které souvisí s jejich provozem. Finanční limit pro nadcházející sezonu by se měl pohybovat kolem 145 milionů dolarů (bude ještě upřesněn na základě inflace).
I když se do stropu nepočítá úplně vše (například platy jezdců či výdaje za motory), mají některé týmy starosti, aby se do limitu vešly. Hned v prvním roce na to doplatil Red Bull, který v sezoně 2021 povolený rozpočet překročil, za což byl vloni penalizován pokutou ve výši 7 milionů dolarů a omezením vývoje.
Red Bull je přitom jedním z hlavních kritiků rozpočtových stropů. Jeho šéf Christian Horner se například vloni v květnu (tedy ještě před vypuknutím kauzy s překročením limitu v případě Red Bullu za rok 2021) nechal slyšet, že až sedm týmů kvůli nim nedokončí sezonu – zkrátka proto, že všechny povolené finance utratí ještě před jejím koncem. Tento černý scénář se však nakonec naštěstí nevyplnil.
Také jsme museli zastavit vývoj
Ke stížnostem týmů se v minulém týdnu během veletrhu Autosport International vyjádřil technický šéf F1 Pat Symonds.
„Strávil jsem 42 let jako vývojář ve formuli 1 a vždy jsem měl limit nákladů – říkali jsme tomu rozpočet. Byla to částka, kterou jsme mohli utratit,“ uvedl Symonds.
„Když slyším, jak si někteří lidé stěžují, že měli nehody a že potřebují více peněz...I my jsme měli nehody," povzdechl si bývalý technický šéf Renaultu či Williamsu.
„Pamatuji si, že jsme v jednom roce měli velmi dobrý vývojový program, ale pak přišla série nehod, už si přesně nepamatuju, kdy to bylo. Rozpočet se ale nezměnil, takže jsme vývoj museli zastavit. Proto mám v tomto ohledu méně než nulové sympatie,“ dodal Symonds k nářkům některých současných týmů.