Vůbec první ročník virtuální čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans vyhrál švýcarský tým Rebellion Racing. Ve třídě GTE dominovalo tovární Porsche.
Víkend 13. a 14. června byl původním termínem pro konání 88. ročníku 24 hodin Le Mans, slavný závod však musel být kvůli koronaviru odložen na konec září.
Místo reálného závodu byla proto uspořádána alespoň virtuální varianta čtyřiadvacetihodinového maratonu, které se zúčastnilo celkem 50 vozů ve třídách LMP a GTE. Prototypy zastupovalo třicet vozů Oreca 07 LMP 2 a mezi vozy gran turismo se objevily tradiční značky Aston Martin, Porsche, Ferrari a Corvette.
Virtuální závod se uskutečnil na platformě rFactor 2, vozy měly zapnuté poškození a jezdci museli pravidelně zajíždět do boxů pro výměnu pneumatik, tankování paliva a střídání za volantem.
Sestřih startu a první hodiny závodu
Vítězství v celkovém pořadí získal švýcarský tým Rebellion Racing ve spolupráci s Williams Esport, který do závodu ve třídě LMP nasadil celkem 4 vozy. Na prvním místě dojela do cíle posádka prototypu #1, kterou tvořili dva profesionální závodníci Louis Deletraz (rezervní jezdec Haasu v F1) a Raffaele Marciello (tovární pilot Mercedesu pro závody GT) a dva polští simraceři Nikodem Wisniewski a Kuba Brzezinski.
Posledního jmenovaného postihly běhen noci potíže, když mu v jeho domácí výbavě přestával fungovat řadící pedál pro podřazování, problémy se ale podařilo odstranit.
Louis Deletraz pojede za Rebellion Racing i reálné Le Mans v září, teoreticky tak může během jednoho roku na okruhu La Sarthe získat dvě vítězství.
Prototyp #1 švýcarské stáje se dostal poprvé na první místo během noci, kdy musel po několika kolizích a technických problémech odstoupit vůz #20 týmu Redline, jehož posádku tvořili dva piloti formule 1 Max Verstappen a Lando Norris a dále dva simraceři Atze Kerkhof a Greger Huttu.
Druhé místo obsadil rakouský tým ByKolles, který ve virtuálním Le Mans startoval v partnerství s Burst Esport. Posádku rakouské stáje tvořil stálý jezdec týmu z WEC a reálného Le Mans Tom Dillmann, dále pak argentinský pilot ze světového poháru cestovních vozů WTCR Esteban Guerrieri, slovinský simracer Jernej Simoncic, který v pátek vyhrál kvalifikaci a další simracer Jesper Pedersen z Dánska.
Na třetí pozici v absolutním pořadí se opět umístil tým Rebellion Racing, konkrétně jeho prototyp #13. V jeho virtuálním kokpitu se střídal argentinský pilot scény sportscar Augustin Canapino s britským pilotem F2 Jacke Aitkenem a dvěma simracery Němcem Marcem Gassnerem a Řekem Michaelem Romanidisem.
Ve třídě LMP startovali kromě Verstappena a Norrise také další současní i bývalí piloti formule 1, mimo jiné Juan Pablo Montoya v barvách stáje Penske nebo Fernando Alonso, který Le Mans v letech 2018 a 2019 vyhrál. Španělský pilot nasadil do závodu vlastní esportový tým FA/RB ALLINSPORTS a do posádky vedle dvou simracerů Olliho Pahkaly a Jarla Teiena angažoval ještě Rubense Barrichella.
Alonso se však už během soboty dostal do potíží, když v pasáži Tertre Rouge kolidoval se Švýcarkou Simonou de Silvestro v pomalejším Porsche, následně dostal penalizaci stop and go, která ho vrátila do boxů těsně před pravidelnou zastávkou pro dotankování paliva. Po odpykání penalizace tak vyjel na trať, kde mu po chvíli palivo v nádrži došlo. Vedení závodu následně Alonsův tým vrátilo na trať, avšak s velkou ztrátou.
Závod musel být v sobotu i v neděli jednou přerušen červenou vlajkou kvůli nutné správě herních serverů.
Dominance Porsche v GTE, problémy Leclerca
Ve třídě GTE závod ovládl tovární tým Porsche. Z vítězství se radovala posádka vozu 911 RSR #93, který už v pátek zásluhou australského simracera Joshuy Rogerse vyhrál kvalifikaci. S Rogersem se za volantem střídali ještě dva tovární jezdci Porsche Nick Tandy a Ayhancan Güven a další simracer Tommy Ostgaard z Norska, který vítězný vůz dovezl do cíle.
Místo druhé slaví Aston Martin, konkrétně vůz Vantage #95. Součástí jeho posádky byl dánský tovární pilot AMR a novopečený otec Nicki Thiim, dále pak Brit Richard Westbrook, další Dán Lasse Sorensen a italský simracer Manuel Biancolila.
Třetí pozici získal ve virtuálním Le Mans vůz Chevrolet Corvette C7.R z esportového týmu Romaina Grosjeana R8G Esports Team. Jeho posádku tvořil bývalý španělský pilot DTM Daniel Jucadella spolu se Švýcarem Mathiasem Bechem a dvěma simracery Erhanem Jajovskim z Makedonie a Ristem Kappetem z Estonska.
Kompletní sestřih virtuálního Le Mans
Ve třídě GTE se virtuálního Le Mans zúčastnil také Monačan Charles Leclerc, který jel s vozem Ferrari 488 GTE tovární stáje AF Corse. Leclerc se za volantem střídal s pilotem Alfy Romeo Antoniem Giovinazzim, úřadujícím šampionem F1 Esport Series Davidem Tonizzou a dalším simracerem Enzem Bonitem.
Leclercova virtuální premiéra v Le Mans nebyla ani trochu hladká, monacká hvězda formule 1 se v noci dostala do hodina a během neděle způsobila kolizi na trati. Leclercova posádka nakonec v rámci třídy GTE dojela na předposledním osmnáctém místě.
V GTE jel s vozem Ferrari také monacký tým Strong Together, jehož posádku tvořili profesionální závodníci Francesco Castellacci, Giancarlo Fisichella, Felipe Massa a simracer Tony Mella. Tým Strong Together reprezentoval iniciativu monackého knížete Alberta II. a kněžny Charlene, v rámci které byla založena dobročinná sbírka. Vítěžek půjde na výzkum vakcíny proti nemoci Covid-19.
Foto: Rebellion Racing