Tvrdý oříšek pro týmy: velikost palivové nádrže

Tvrdý oříšek pro týmy: velikost palivové nádrže

V letošním roce vstoupila v platnost nová aerodynamická pravidla. Týmy ale musely v průběhu vývoje auta také přemýšlet o velikosti palivové nádrže.

Letošní pravidla zvyšují maximální množství paliva ze 105 na 110 kg. Jak upozorňuje Motorsport.com, může to mít vliv na délku vozu i rozvor.

Zvýšení palivového limitu má týmům usnadnit situaci během některých závodů a také minimalizovat šetření paliva stylem lift-and-coast, kdy jezdec pustí nohu z plynového pedálu předtím, než sešlápne brzdový pedál.

Plnou palivovou nádrž nemají vozy na startu všech závodů. Jsou okruhy náročnější i méně náročné na spotřebu paliva. Je možné, že některý tým bude chtít i nadále vyjít se 105 kg na závod. Rozdíl 5 kg totiž znamená v průměru přibližně 0,15 s na kolo.

Je to ale sázka do loterie. Pokud tým navrhne palivovou nádrž pro 105 kg paliva, bude obtížné vůz během sezóny upravit pro větší palivovou nádrž. Znamenalo by to stavbu úplně nového auta. 

Nová pravidla by měla přinést větší odpor a tedy větší spotřebu paliva na rovinkách. Většina nebo všechny týmy tak nakonec nejspíše palivovou nádrž zvětšily. 

Větší nádrž znamená větší vůz?

Při vývoji vozu formule 1 souvisí vše se vším. Pokud bude ve voze větší nádrž, musí být prodloužena její délka. Prodloužit nádrž do šířky není možné. Podle pravidel musí být nádrž maximálně 40 cm od podelné osy vozu.

Zvětšení nádrže do délky znamená revizi vnitřku vozu – potřebujete více místa. Druhou možností je prodloužení vozu. 

Jeden kg paliva znamená asi 7 mm. Vozy by se tak mohly prodloužit o 30 až 50 mm.

Ze špičkových týmů měl nejkratší rozvor Red Bull (3550 mm) a nejdelší Mercedes (3726 mm). Stříbrné šípy nejspíše zůstanou na svém. Už nějaký ten pátek mají delší rozvor. Věří, že výhody v podobě většího přítlaku převažují nad nevýhodami. Ferrari je uprostřed. Rozvor loňského vozu byl 3621 mm. 

Týmy mohou zvětšit rozvor, což ale ovlivňuje vývoj celého vozu. Někteří tak možná jen zvětší velikost vozu jako takového. 

Spekuluje se, že Ferrari bude mít i delší převodovku. Tým přitom musí dodržet rozložení hmotnosti vozu dané technickými pravidly. Pokud bude Ferrari zvětšovat svůj vůz, bude patrně posouvat přední kola dopředu. To může maranellským inženýrům otevřít pole pro nové a agresivní nápady v oblasti bočnic. Jedná se o oblast, ve které byli rudí v poslední době velmi kreativní.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud