Tvrdý dopad koronaviru. F1 vloni skončila ve ztrátě 386 milionů dolarů | Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Tvrdý dopad koronaviru. F1 vloni skončila ve ztrátě 386 milionů dolarů

Globální pandemie koronaviru a s tím spojená nutnost úpravy kalendáře se závody bez diváků měla vliv na finanční výsledky formule 1, která skončila v obří ztrátě.

Celoroční finanční výsledky, které v pátek zveřejnil majitel formule 1, společnost Liberty Media, ukazují 44% pokles příjmů F1. V řeči čísel to znamená ztrátu 386 milionů dolarů (8,369 miliard korun českých) ve srovnání s rokem 2019.

Celkový příjem F1 klesl z 2,022 miliard dolarů (43,839 miliard korun) na 1,145 miliardy dolarů (24,825 miliard korun) a zatímco v roce 2019 měla F1 mírný zisk 17 milionů dolarů (368,6 milionů korun), rok 2020 už pro F1 skončil ztrátou 386 milionů dolarů.

Doplatily na to týmy, které si vloni rozdělily 711 milionů dolarů (15,415 miliard korun), což představuje pokles o 301 milionů dolarů oproti roku 2019.

„Platby týmům v roce 2020 zahrnují také jednorázové poplatky za podpis Concordské smlouvy pro rok 2021,“ potvrdilo Liberty Media v prohlášení.

Největší pokles zaznamenaly výnosy z poplatků od pořadatelů velkých cen. Zatímco v roce 2019 představovaly 30 % z celkových výnosů, vloni to bylo pouze 12 %. Zatímco původní kalendář vloni počítal s 22 závody, pandemie nemoci covid-19 si vyžádala vyškrtnutí velké části závodů, které ale pořadatelé nahradili jinými okruhy, na které se F1 v roce 2020 podívala poprvé nebo po mnohaleté přestávce.

Většina závodů se jela před prázdnými tribunami, za závod bez diváků přitom pořadatelé nezaplatili téměř, nebo vůbec nic.

„Tržby z pořádání závodů se snížily, protože fanoušci mohli jen na tři závody, což vedlo k jednorázovým změnám ve smluvních podmínkách původně naplánovaných závodů, které zůstaly v kalendáři, a omezeným výnosům z náhradních závodů, které byly přidány,“ popisuje Liberty Media.

Z 38 % na 55 % naopak stoupl podíl výnosů z poplatků od televizních společností. O část peněz však majitelé F1 přišli kvůli různým doložkám ve smlouvách s jednotlivými televizemi, ačkoliv se i s náhradními závody podařilo poskládat minimálně 15dílny kalendář velkých cen.

Stoupl také podíl výnosů od sponzorů, konkrétně z 15 na 17 %., i zde však došlo ke ztrátám například proto, že se neuskutečnily závody s určitými sponzory.

Ve zkrácené sezóně F1 pořádala závody pouze v Evropě a na Blízkém východě, zcela zrušeny byly závody v Asii a Severní i Jižní Americe, tím se také podstatně snížily náklady, jinak by byla ztráta Liberty Media ještě vyšší.

„Náklady se ve čtvrtém kvartálu a celém roce snížily díky menšímu zázemí pro hosty a nižším nákladům za dopravu vzhledem k menšímu množství logisticky levnějších závodů.“

Doporučujeme

Články odjinud