GP Turecka už dlouho dopředu slibovala mnohem lepší závod, než diváckou návštěvu. Tenhle předpoklad splnila a navíc dokázala průběh šampionátu docela slušně zauzlovat.
Už v kvalifikaci se totiž ukázalo, že
vozy McLaren se na této rychlé trati nehodlají jen tak snadno smířit s
dosavadní suverenitou monopostů z Milton Keynes a Lewis Hamilton to názorně
dokumentoval: jeho druhé místo pro pro něho znamenalo letos nejlepší
kvalifikační příčku. Pole position - už posedmé v řadě – si přesto připsal tým
Red Bull (v historii největší počet po sobě získaných pole position patří stáji
Wiliams a je 24) a popáté Mark Webber. Přičemž Australan si připsal pole
position už potřetí za sebou (majitelem nejdelší po sobě jsoucí řady pole position
je ovšem Ayrton Senna – osm). A za pozornost stojí i fakt, že vedle Hamiltona
svou nejlepší letošní kvalifikaci zajeli i Vitalij Petrov a Michael Schumacher
(pro toho byla nejlepší od GP Japonska 2006) a naopak nejhorší Němec Nico
Hülkenberg.
Turecký závod samotný byl 95. podnikem
světového šampionátu pro tým Red Bull, představoval 800. závod pro Ferrari (93
pilotů, 211 výher, 203 pole position, 632 pódií, 4 239,5 bodů a 469 200
absolvovaných kilometrů, z toho 68 274 v čele) a přinesl dost zajímavostí. Když
se totiž jezdci nedočkali oznámeného deště, vzali režii do svých rukou a
výsledkem byla GP, v níž se dalo opravdu dívat. I když u Red Bullu – v
okamžiku, kdy za nimi jedoucí vozy McLaren nepatrně zadupaly – začali tak
trochu panikařit a při předjíždění, vyvolaném následnými týmovými manévry,
málem přišli o oba vozy najednou. A ještě víc nadchl pozdější duel wokingských
monopostů, který však nakonec šéfové týmu – s odkazem na opotřebené pneumatiky
a nepříliš paliva – pro jistotu odpískali...
Padesátý závod pro Vettela
Takže nakonec se v turecké Velké ceně
radoval nejvíc Lewis Hamilton. Tomu totiž tenhle závod přinesl dvanáctou výhru
(díky ní v dlouhodobých tabulkách předstihl Barrichella, Massu i Jacquese
Villeneuvea), která byla jeho prvním vítězstvím po deseti závodech, od od
loňské GP Singapuru. Ve švýcarském Vesenazu žijící Brit tím zároveň zarovnal
počet svých pódiových umístění na 30 a v tomto směru se dotáhl na Juana Pabla
Montoyu a Felipeho Massu. A protože za Hamiltonem do cíle přijel jeho týmový
kolega Button, bylo to nejen šestačtyřicáté a letos už druhé dvojité vítězství
vozů McLaren, ale také dvaačtyřicátý double britských pilotů.
Mark Webber tentokrát sice nezvítězil,
ovšem svým třetím místem (v jeho GP kariéře bylo páté) se postaral o 70. pódiové
umístění australských pilotů. A spolu s Massou také zůstali jedinými muži
startovního pole, kteří mají i po závodě v Turecku na svém kontě body ze všech
letos odjetých závodů. Z týmů však tohle kritérium samozřejmě splňuje celá
„velká čtyřka“ (McLaren, Ferrari, Mercedes a Red Bull), přičemž posledně
jmenovaná stáj už dokonce bodovala ve 13 po sobě jdoucích závodech.
Letošní GP Turecka byla 260. závodem
světového šampionátu pro španělské piloty (pro jednoho z nich – Alguersuariho –
byla patnáctou), 50. závodem F1 pro Vettela a 145. pro jeho týmového kolegu
Webbera. A právě ten navíc zarovnal svou momentální sérii po sobě jdoucích
závodů, v nichž byl klasifikován, na deset.
Závod, jedoucí se doslova pár kilometrů
za evropskými hranicemi, přinesl i letos první bod v Kolíně nad Rýnem žijícímu
Japonci Kobayashimu a radost pro Vitalije Petrova. Ve Valencii žijící milovník
fotbalu totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a stal se tak 119. pilotem, jemuž
se to podařilo. A znamenalo i 30. nejrychleji zajeté kolo pro vozy
Renault...