Turecko: Co ve výsledcích nebylo

GP Turecka už dlouho dopředu slibovala mnohem lepší závod, než diváckou návštěvu. Tenhle předpoklad splnila a navíc dokázala průběh šampionátu docela slušně zauzlovat.

Už v kvalifikaci se totiž ukázalo, že vozy McLaren se na této rychlé trati nehodlají jen tak snadno smířit s dosavadní suverenitou monopostů z Milton Keynes a Lewis Hamilton to názorně dokumentoval: jeho druhé místo pro pro něho znamenalo letos nejlepší kvalifikační příčku. Pole position - už posedmé v řadě – si přesto připsal tým Red Bull (v historii největší počet po sobě získaných pole position patří stáji Wiliams a je 24) a popáté Mark Webber. Přičemž Australan si připsal pole position už potřetí za sebou (majitelem nejdelší po sobě jsoucí řady pole position je ovšem Ayrton Senna – osm). A za pozornost stojí i fakt, že vedle Hamiltona svou nejlepší letošní kvalifikaci zajeli i Vitalij Petrov a Michael Schumacher (pro toho byla nejlepší od GP Japonska 2006) a naopak nejhorší Němec Nico Hülkenberg.

Turecký závod samotný byl 95. podnikem světového šampionátu pro tým Red Bull, představoval 800. závod pro Ferrari (93 pilotů, 211 výher, 203 pole position, 632 pódií, 4 239,5 bodů a 469 200 absolvovaných kilometrů, z toho 68 274 v čele) a přinesl dost zajímavostí. Když se totiž jezdci nedočkali oznámeného deště, vzali režii do svých rukou a výsledkem byla GP, v níž se dalo opravdu dívat. I když u Red Bullu – v okamžiku, kdy za nimi jedoucí vozy McLaren nepatrně zadupaly – začali tak trochu panikařit a při předjíždění, vyvolaném následnými týmovými manévry, málem přišli o oba vozy najednou. A ještě víc nadchl pozdější duel wokingských monopostů, který však nakonec šéfové týmu – s odkazem na opotřebené pneumatiky a nepříliš paliva – pro jistotu odpískali...

Padesátý závod pro Vettela
Takže nakonec se v turecké Velké ceně radoval nejvíc Lewis Hamilton. Tomu totiž tenhle závod přinesl dvanáctou výhru (díky ní v dlouhodobých tabulkách předstihl Barrichella, Massu i Jacquese Villeneuvea), která byla jeho prvním vítězstvím po deseti závodech, od od loňské GP Singapuru. Ve švýcarském Vesenazu žijící Brit tím zároveň zarovnal počet svých pódiových umístění na 30 a v tomto směru se dotáhl na Juana Pabla Montoyu a Felipeho Massu. A protože za Hamiltonem do cíle přijel jeho týmový kolega Button, bylo to nejen šestačtyřicáté a letos už druhé dvojité vítězství vozů McLaren, ale také dvaačtyřicátý double britských pilotů.

Mark Webber tentokrát sice nezvítězil, ovšem svým třetím místem (v jeho GP kariéře bylo páté) se postaral o 70. pódiové umístění australských pilotů. A spolu s Massou také zůstali jedinými muži startovního pole, kteří mají i po závodě v Turecku na svém kontě body ze všech letos odjetých závodů. Z týmů však tohle kritérium samozřejmě splňuje celá „velká čtyřka“ (McLaren, Ferrari, Mercedes a Red Bull), přičemž posledně jmenovaná stáj už dokonce bodovala ve 13 po sobě jdoucích závodech.

Letošní GP Turecka byla 260. závodem světového šampionátu pro španělské piloty (pro jednoho z nich – Alguersuariho – byla patnáctou), 50. závodem F1 pro Vettela a 145. pro jeho týmového kolegu Webbera. A právě ten navíc zarovnal svou momentální sérii po sobě jdoucích závodů, v nichž byl klasifikován, na deset.

Závod, jedoucí se doslova pár kilometrů za evropskými hranicemi, přinesl i letos první bod v Kolíně nad Rýnem žijícímu Japonci Kobayashimu a radost pro Vitalije Petrova. Ve Valencii žijící milovník fotbalu totiž zajel nejrychlejší kolo závodu a stal se tak 119. pilotem, jemuž se to podařilo. A znamenalo i 30. nejrychleji zajeté kolo pro vozy Renault... 

Doporučujeme

Články odjinud