Triumf Brawn GP v Monaku, vyhrál Button před Barrichellem

[GP Monaka - závod]

Velká cena Monaka je jedinečným podnikem kalendáře mistorvství světa formule 1. Dvacet rychlých vozů závodí v úzkých uličkách kolem domů s milionářskými apartmá, z jejichž teras je sleduje nadšené publikum. Závodí se také kolem slavného kasina, Grand Hotelu (dříve de Loewes), v tunelu i kolem plaveckého bazénu. Vzhledem k dispozicím tratě je zde velmi těžké předjíždět, ale vždycky se nějaký ten předjížděcí manévr podaří. Ať je vývoj závodu jakýkoliv, obecně platí, že kvalifikace a start jsou za normálních okolností v Monaku klíčové. Navíc nic nenasvědčovalo změně krásného slunného počasí, která by snad mohla s vývojem závodu výrazněji zamíchat.

Bridgestone přivezl do Monaka měkkou a super měkkou směs. Za běžných okolností by tato kombinace nebyla možná, ale pro specifický závod byla udělena výjimka. Díky příbuznosti obou směsí zvolili na startu různí jezdci různé směsi. Piloti Brawn GP vsadili na nejměkčí, naopak u Ferrari na tvrdší. 

Letos si pole position vybojoval Jenson Button, když v sobotní kvalifikaci těsně porazil Kimiho Räikkönena. Ten litoval, že nestartuje z prvního místa. Očekávalo se však, že na startu díky použití Systému na rekuperaci kinetické energie (KERS) na vedoucího muže celkové klasifikace zaútočí.

Měkčí pneumatiky se vozům Brawn GP vyplatily. Jenson Button z prvního místa vyrazil tak rychle, že finskému soupeři jedoucímu na tvrdších gumách nedal žádný prostor k případnému útoku. Skvělý start měl i Rubens Barrichello a posunul se na druhé místo za týmového kolegu. Za nimi se srovnali Vettel, Rosberg, Massa, Kovalainen a Webber. Massa se však rychle dostal zpět před Rosberga. Z devatenáctého místa startující Hamilton, který zvolil start s lehkým autem, se posunul před plně naloženého Trulliho, na posledním místě jel Glock, který nakonec do závodu vyrážel z boxů.

Začátek závodu se obešel bez výraznějších kolizí, do problémů se dostal akorát Kubica. Naopak Button se začal svým soupeřům postupně vzdalovat. Räikkönen se snažil dotírat na Barrichella a Massa na Vettela, kterému se překvapivě s nejlehčím vozem v závodním poli nedařilo svému pronásledovateli ujet.

V 7. kole se Brazilec pokusil na výjezdu z tunelu Vettela předjet, ale svou snahu přehnal a projel šikanu. Aby se vyhnul trestu, pustil Němce před sebe a toho využil také za nimi číhající Nico Rosberg. V desátém kole se Massa před Rosberga vrátil a Němce vzápětí předjel i Kovalainen. Mezitím zamířili poprvé do boxů Vettel a Hamilton a došlo také k první kolizi, když Buemi najel v Sainte Devote na záď Piquetova vozu. Pro oba tím závod skončil.

Z nejlepší trojice zamířil do boxů jako první Kimi Räikkönen a vyjel opět na tvrdší sadě, kterou pro druhý stint zvolila většina jezdců. Závod naopak skončil pro Vettela, který svůj red bull, poprvé vybavený dvoupatrovými difuzory, v Sainte Devote opřel o bariéru. Po prvních zastávkách se pole srovnalo do pořadí: Button, Barrichello, Räikkönen a Massa. Webber se nenápadnou jízdou a dobrou strategií posunul před Rosberga. Mizerný víkend týmu BMW Sauber podtrhl svým odstoupením Robert Kubica.

Räikkönen se sice neustále snažil stahovat Barrichella, ale ve skutečnosti ho spíše doháněl týmový kolega Massa. Oba piloti maranellských vozů se střídali v zajíždění nejrychlejších kol. Zrychloval ale i za nimi jedoucí Webber.

V popředí v poklidu ujížděl Button a v padesátém kole měl na Barrichella náskok už přes šestnáct sekund, než Brazilec v padesátém kole zamířil do boxů. Angličan ho následoval o kolo později. Do čela se tak nakrátko dostal Räikkönen. Jeho krajan Kovalainen mezitím se svým mclarenem skončil u plaveckého bazénu ve zdi a pravděpodobně tak přišel o bodované umístění.

U Ferrari zvolili měkčí směs až na poslední stint, ale jejich ztráta na bílé vozy už byla příliš velká. Navíc v této fázi závodu nebylo použití této směsi vzhledem k délce stintu výhodné. Po zkompletování všech zastávek kroužily na čele oba brawny, následované oběma ferrari. Pátý jezdil Webber, šestý Rosberg a na sedmé místo se spolehlivou jízdou posunul Alonso s renaultem. Na posledním bodovaném místě se vozil dnes rovněž stabilně jedoucí Bourdais, na kterého dotírali nenápadný, ale výborný Fisichella a také Nakadžima, který však ještě pět kol před cílem zamířil do boxů.

Tak trochu samostatný závod odjel Hamilton. Koncem závodu bojoval s Heidfeldem o dvanácté místo, ale Němce nakonec nepřekonal.

Button už v závěru zvolnil, aby se nezapletl do dalšího předjíždění jezdců o kolo zpět, které je zvlášť v monackém knížectví velmi riskantní. V posledním kole sice ještě Nakadžima rozbil svůj williams, ale to už nic nezměnilo na Buttonově páté letošní výhře ze šesti závodů. Triumf Brawn GP podtrhl svým druhým místem Barrichello a zařídil tak pro svého zaměstnavatele třetí double v sezoně. Na třetím místě dojel Räikkönen, kterého následoval Massa. Oba tak potvrdili zlepšení stáje Ferrari.

Dalším spolehlivým výkonem spojeným s dobrou strategií, o které po kvalifikaci u Red Bullu mluvili, si pro páté místo dojel Mark Webber a své letošní maximum vyrovnal šestým místem Rosberg. Bodů se dočkali i sedmý Alonso a podruhé v sezoně také osmý Bourdais. Nejrychlejší kolo závodu zajel Felipe Massa.

Dvě sekundy za body dojel Giancarlo Fisichella, na dalších místech skončili jezdci, kterým se kvalifikace nevydařila. Daleko za body skončil i Hamilton, kterému nevyšla strategie probojovat se s lehkým vozem dopředu.

Výsledek znamená, že Jenson Button a Rubens Barrichello si upevnili své postavení v čele šampionátu. Mají na svém kontě 51, respektive 35 bodů. Vettel navzdory havárii zůstal třetí (23), na čtvrté místo se posunul Webber (19,5). Za ním se drží piloti Toyoty, ale těm se v Monaku vůbec nedařilo a pomalu je dohání Fernando Alonso (11). První desítku uzavírá trojice Räikkönen, Hamilton (oba 9) a Massa (8). V poháru konstruktérů suverénně vede Brawn GP (86) s dvojnásobným bodovým ziskem oproti druhému Red Bullu (42,5), třetí je Toyota (26,5), na čtvrté místo už se posunulo Ferrari (17) před McLaren (13).

Příští závod se jede za dva týdny v Turecku.

 

GP Monaka 2009

P.   Jezdec Tým Kola Čas
1 Jenson Button Brawn-Mercedes 78 1:40:44,282 h
2 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 78 +7,6 s
3 Kimi Räikkönen Ferrari 78 +13,4 s
4 Felipe Massa Ferrari 78 +15,1 s
5 Mark Webber RBR-Renault 78 +15,7 s
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 78 +33,5 s
7 Fernando Alonso Renault 78 +37,8 s
8 Sébastien Bourdais STR-Ferrari 78 +1:03,1 min
9 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 78 +1:05,0 min
10 Timo Glock Toyota 77 +1 kolo
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 77 +1 kolo
12 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 77 +1 kolo
13 Jarno Trulli Toyota 77 +1 kolo
14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 77 +1 kolo
15 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 76 +2 kola
- Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 51 +27 kol
- Robert Kubica BMW Sauber 28 +50 kol
- Sebastian Vettel RBR-Renault 15 +63 kol
- Nelson Piquet Renault 10 +68 kol
- Sébastien Buemi STR-Ferrari 10 +68 kol

Doporučujeme

Články odjinud