Tři možné důvody Montezemolova odchodu

Luca Cordero di Montezemolo má před sebou poslední zhruba měsíc ve vedení Ferrari. Poté ho nahradí muž svetrů Sergio Marchionne, který je současným šéfem FIATu.
Tři možné důvody Montezemolova odchodu

O přesných důvodech Montezemolova odchodu lze jen spekulovat. Podle toho, co víme, mohou roli hrát tři důvody:

Výsledky ve Formuli 1

Byl to právě Marchionne, který o víkendu v Monze prohlásil, že pro firmu, jako je Ferrari, jsou důležité nejen ekonomické výsledky, ale také ty sportovní. Ferrari nevyhrálo titul od roku 2007, respektive 2008.

Podle BBC vše začalo už v letošním Bahrajnu. Když se Domenicali vrátil domů, Montezemolo byl prý naštvaný a žádal hlavu šéfa motorářů Marmoriniho. Domenicali místo toho nabídl vlastní rezignaci. Nakonec ale pod vládou Mattiacciho odešel i Marmorini, který ale vinu na výsledcích Ferrari odmítá. Tvrdí, že postavili menší motor, protože to tak chtělo Ferrari, aby mělo lepší předpoklady pro aerodynamiku. Aldo Costa zase nedávno prozradil, že to byl Montezemolo, kdo bránil stavbě aerodynamického tunelu před několika lety.

Costa: U Ferrari o všem rozhoduje Montezemolo  

Costa: U Ferrari o všem rozhoduje Montezemolo  

Ferrari je hybridní firma. Má dvě divize – klientskou, která staví sportovní vozy a vede si extrémně dobře. Lepší už to být nemůže. Ferrari se nemá kam posunout. Dokonce to došlo do stavu, kdy Ferrari nebude prodávat více než zhruba 7 000 vozů ročně. Nechce přijít o punc exkluzivity.

Od Montezemola (pokud to byl jeho nápad) je to vizionářská myšlenka. Pokud by prodej aut stoupal, zisk by sice šel nahoru, ale v dlouhodobém horizontu by to Ferrari poškodilo. Nyní se tak o zisk postará zvyšující se cena rudých sporťáků. Moc se o tom nemluví, Ferrari ale vydělává hodně (a stále více) také na prodeji předmětů se svým logem – od hrnků, přes tašky, bundy, kola, kočárky až po kojenecké láhve.

Marmorini: Pro Ferrari jsme udělali motor, jaký chtěli

Marmorini: Pro Ferrari jsme udělali motor, jaký chtěli

Ferrari má ale také sportovní divizi a tam se už tak moc dobře nedaří. Montezemolo jako šéf celé firmy samozřejmě nese zodpovědnost i za tuto část. A podle toho co víme, u Ferrari panoval poslední roky slušný chaos. 

Koncern FCA

Letos vznikl obří koncern FIAT-Chrysler s více než 220 tisíc zaměstnanci. FIAT je stále méně italský, sídlo se přesouvá do Amsterdamu, daně do Londýna a počet továren v Italii klesá. A ty stávající jedou jen na poloviční výkon.

Říká se, že ve Ferrari nebyli tomuto sňatku dvakrát naklonění.

Ferrari míří na Wall Street

Ferrari zamíří na newyorskou burzu. To je jasné. Možná právě to může stát za koncem Montezemola. Konec konců sám Montezemolo to nastínil.

„Ferrari bude mít významnou úlohu v rámci skupiny FCA (Fiat-Chrysler) v nadcházejícím vstupu na Wall Street. Otevře to novou a jinou fázi, kterou by podle mě měl řídit šéf skupiny.“

Je ale otázkou, zda Ferrari půjde na burzu jako součást FCA nebo samostatně. Druhou možnost by Montezemolo mohl vnímat jako vyrabování svého dítěte, o které se více než 20 let staral.

Firmy uskuteční IPO (vstup na burzu) za účelem dalšího rozvoje. Ferrari to ale nepotřebuje. Má nejen velké příjmy ale také dost velkou částku v hotovosti. Peníze, které by získal FIAT prodejem části akcí Ferrari, by šly na zlepšení situace FIATu. Mimo jiné na hašení problémů, které nadrobil více či méně Sergio Marchionne. 

Diskuze (12) Další článek: Montoya: Mohl jsem jezdit za Ferrari