Už příští týden zavítá kolotoč mistrovství světa vozů formule 1 na portugalský okruh Algarve nedaleko Portimaa a Georgi Russellovi přidělává vrásky na tváři první zatáčka.
Trať v Portimau má dvě verze první zatáčky. V první verzi, kterou pro svůj závodní víkend zvolila formule 1, ukončuje hlavní rovinku rychlá pravá zatáčka, po které následuje kratší rovinka do další rychlé pravé zatáčky č. 2.
Ve druhé verzi je první pravotočivá zatáčka mnohem utaženější a následuje po ní rychlá kombinace levotočivé a navazující pravotočivé zatáčky.
Právě druhou verzi by pro závody formule 1 doporučil pilot Williamsu George Russell. Utaženější první zatáčka totiž piloty nutní k tvrdšímu šlápnutí na brzdy, díky čemuž celým úsekem projíždějí nižší rychlostí a s menší rizikem překročení traťových limitů, které jsou v „královně motorsportu“ přísně vymáhány.
První verzi v Portimau využívá evropská Le Mans Series
Russell má s rychlejší variantou špatné zkušenosti ze závodů formule 3, ve kterých se v Portimau piloti pravidelně dostávali hluboko do únikové zóny.
„Možná nás čekají nějaké problémy s traťovými limity v první zatáčce,“ rozpovídal se Brit v rozhovoru pro Autosport.
„Pamatuji si, že to byl problém ve formuli 3. V roce 2015 jsme tam měli jeden ze závodních víkendů. Na úvod jsme tam ve čtvrtek měli testovací den, kdy jsme používali variantu pro formuli 1 s rychlejší verzí první zatáčky.“
„Každý překračoval traťové limity, takže se nakonec přešlo ke druhé variantě, která je velmi pěkná.“
„Jsem docela překvapen, že tu verzi nevyužijeme nyní. I pro samotné závody by bylo lepší mít pomalejší první zatáčku po dlouhé rovince,“ myslí si Russell, který v Portimau před třemi lety testoval pro Mercedes tehdejší monopost formule 1.
Bez ohledu na problematickou pasáž v prvním sektoru se dvaadvacetiletý závodník na portugalskou grand prix těší.
„Je to vzrušující. Jedná se o pozoruhodný okruh, hodně vlnitý a se spoustou slepých zatáček, což je skvělé, protože to trati dodává charakter.“
Problémových míst bude víc, tuší Masi
Russellovi obavy sdílí i ředitel závodů formule 1 Michael Masi. Podle něj se však potíže týkající se porušování traťových limitů nebudou dotýkat jen první zatáčky okruhu.
„Co se traťových limitů týká, nebude to jen o zatáčce jedna,“ rozpovídal se pro Autosport.
„Do daného místa každopádně umístíme určité elementy, abychom to měli pod kontrolou tak, jak jen to nejlépe půjde.“
Masi si je jistý tím, že okruh, na který byl nedávno položen nový asfalt, bude pro závodní víkend připravený.
„Podle veškerých zpráv, které jsem dostal a podle obrázků, které jsem viděl, postupují práce extrémně dobře v mnoha oblastech.“
„Nejedná se jen o nový povrch, ale také o vylepšování bariér a dalších bezpečnostních prvků.“