TPC, THC a testy Pirelli. Jezdci se už v těchto dnech vrací na trať  | Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

TPC, THC a testy Pirelli. Jezdci se už v těchto dnech vrací na trať

Do ostrého startu sezóny zbývají přesně dva měsíce – tedy do pátečních tréninků v Melbourne. Předsezónní testy se uskuteční na konci února. Poprvé se ale vydají jezdci na trať už v těchto dnech.

Už před poměrně dlouhou dobou bylo testování ve F1 značně omezeno. V posledních několika letech si ale týmy oblíbily testování se staršími vozy. Pro některé jezdce připravily velmi bohatý testovací program. Na vstup do F1 se tak připravoval třeba Andrea Kimi Antonelli. Hodně toho ale odjel také Jack Doohan. 

Se staršími vozy ale testují také současní jezdci. Ferrari občas provětrá některý ze starších vozů ve Fioranu. 

Před loňskou Velkou cenou Španělska jezdil Max Verstappen v Imole s vozem z roku 2022, aby tým lépe pochopil problémy s RB20. 

Od letošního roku došlu k omezení a zpřísnění podobných testů. Pro testování předešlých vozů (TPC, Testing of Previous Cars) stále platí to, že lze jezdit s vozem, který vyhovuje technickým pravidlům kteréhokoli ze tří kalendářních roků, které bezprostředně předcházejí kalendářnímu roku předcházejícímu roku mistrovství. Pro letošní rok jde o vozy ze sezón 2021, 2022 a 2023.

Nově mohou týmy testovat jen 20 dní za rok. Ještě přísnější jsou pravidla pro současné závodní jezdce – ti mohou odjet během čtyř dnů maximálně 1000 kilometrů.

Sejdeme se v Jerezu

Už ve středu bude v Jerezu testovat tým Haas. Pro americkou stáj je to velká premiéra. Testy samozřejmě něco stojí a potřeba je také personál. Haas si takové testy nemohl dovolit. Od loňského roku ale spolupracuje s Toyotou a jedním z „win-win“ důsledků jsou právě TPC. Haas má možnost odjet TPC a Toyota zase dostane svého jezdce do vozu formule 1.

Za volant se posadí Oliver Bearman a Esteban Ocon. Pro oba to může být užitečné z hlediska fyzické přípravy – jezdec může trávit čas v posilovně, běhat, plavat, jezdit na kole, ale jízda ve voze F1 je pořád tou nejlepší přípravou. A tělu nezáleží na tom, zda jde o letošní nebo předloňský vůz – Haas v Jerezu nasadí VF-23, takže ten nejnovější možný.

Pro Ocona to bude samozřejmě také další příležitost na seznámení s týmem a pro Bearmana další cenné kilometry ve voze F1. Jezdci (zejména Ocon) si také mohou lépe zvyknout na volant Haasu a různá nastavení. 

Pokud se něco nezmění, měl by jet nejdříve Bearman. Ve čtvrtek ho pak vystřídá Ocon. Na konci obou dnů se do vozu posadí třetí jezdec – Ritomo Mijata. Jezdec Toyoty se stal v roce 2023 šampionem japonské super formule a vloni zahájil kariéru ve F2, kde bude letos pokračovat. 

V Jerezu má testovat také Mercedes. Podle webu The Race usedne za volant Andrea Kimi Antonelli, pro kterého půjde o další přípravu na debutovou sezónu.

Nepůjde ale o TPC. Mercedes má provést THC – Testing of Historic Cars nebo také testování historických vozů. Ne, Antonelli nebude jezdit s vozem Fangia. Až tak hluboko do historie Mercedes nepůjde. Na trať má vyjet Mercedes W11 z roku 2020. Jako historické vozy chápou pravidla jakýkoliv vůz, který předchází TPC. V letošním roce jde tak o vozy z roku 2020 a starší. Pravidla jsou v oblasti THC mnohem volnější. 

Důvod, proč bude Antonelli testovat tak starý vůz, je jednoduchý. Může za to výše zmíněné omezení pro závodní jezdce. V novějším voze podle pravidel TPC může Antonelli odjet jen 1000 kilometrů během čtyř dnů, což vypadá jako vysoké číslo, ale ve skutečnosti je to asi jen 60 kol denně. Nebo dva dny intenzivnějšího testování – odjet 500 kilometrů za den opravdu není problém. 

Debut Hamiltona

Nadcházející TPC a THC nebudou v lednu a únoru rozhodně poslední. Absolvují je také další týmy. Nabízí se to zejména u týmů, které mají ve svých řadách nováčky. Jeden takový „nováček“ usedne do vozu už příští týden. Lewis Hamilton má testovat starší vůz Ferrari – podle spekulací ve Fioranu a v Barceloně. Nejdříve ho čeká v pondělí práce na simulátoru a následně test na trati – zřejmě ve středu 22. ledna. 

TPC a THC nebudou jediné testy před sezónou. Brzy začnou také testy pneumatik pro příští rok pro Pirelli. Očekává se, že se Hamilton na konci ledna zúčastní testů v Magny-Cours. 

Doporučujeme

Články odjinud