Toyoty poraženy! Závod WEC v Šanghaji vyhráli švýcarští „rebelové“

Švýcarský tým Rebellion Racing dokázal ve třídě LMP 1 využít výhodného nastavení „hendikepu za úspěch“ a ve čtyřhodinovém závodě světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC porazil oba tovární prototypy Toyota TS050 Hybrid. Z vítězství v Číně se tak raduje trojice Bruno Senna, Gustavo Menezes, Norman Nato.
Toyoty poraženy! Závod WEC v Šanghaji vyhráli švýcarští „rebelové“

Tovární prototypy Toyota byly pro závod WEC v Šanghaji po dvou vítězných doublech na Silverstonu a ve Fudži zpomaleny o 2.74 sekundy na jedno kolo, prototyp Rebellion R13 #1 týmu Rebellion Racing byl přitom v rámci „hendikepu za úspěch“ zpomalen pouze o 0.89 sekundy.

Švýcarská stáj této výhody dokonale využila už v kvalifikaci, kterou s vozem #1 vyhráli Bruno Senna a Gustavo Menezes. Na pole position závodu WEC tak stál prototyp bez hybridního pohonu poprvé od Sebringu 2012. V historii vytrvalostního mistrovství světa navíc do závodu z první pozice vůz soukromého týmu startoval vůbec poprvé a Gustavo Menezes se stal prvním Američanem, který ve WEC získal pole position v absolutním pořadí.

Do závodu s prototypem Rebellion R13 #1 odstartoval Norman Nato, který měl během procedury letmého startu pomalou reakci na plyn. Tím vyprovokoval obě Ginetty LMP 1 #5 a #6 a Toyotu #7 k předjíždění ve chvíli, kdy to podle pravidel ještě nebylo možné. Všechny tři inkriminované vozy za tento prohřešek „vyfasovaly“ penalizaci v podobě průjezdu boxy, čímž se vyřadily z boje o vítězství.

Především v garážích továrního týmu Ginetta zavládl smutek, britské vozy totiž měly velmi dobré tempo a v první půlhodině závodu před udělením penalizace dokonce jezdily na čele.

Norman Nato za volantem vozu Rebellion sice nezvládl optimálně start, poté ale dostal pneumatiky do správného provozního okna a začal stahovat rychlým tempem obě Toyoty.

Na Natovu rychlost úspěšně navázali i Menezes a Senna, kteří po soubojích s Toyotami dokázali vrátit tým Rebellion Racing zpět do vedení. Švýcarský prototyp byl po opětovném převzetí první pozice jasně nejrychlejší na trati a s postupujícím časem navyšoval náskok na konkurenci. V závěru závodu dokonce Švýcaři nadělili jedno celé kolo penalizované Toyotě #7.

Deset minut před koncem závodu zajel Bruno Senna naposledy k mechanikům pro dotankování paliva a po návratu na trať dokroužil pro vítězství týmu Rebellion Racing v Šanghaji. Při průjezdu pod šachovnicovou vlajkou v garáži týmu slavili Gustavo Menezes, Norman Nato, šéf společnosti Oreca Hugues de Chaunac a prezident značky Rebellion Calim Bouhadra.

Druzí dojeli Brendon Hartley, Kazuki Nakadžima a Sébastien Buemi s Toyotou #8, třetí skončila sesterská posádka z Toyoty #7 Kamuj Kobajaši, Jose Maria Lopez, Mike Conway.

Double pro Goodyear v LMP 2

K historickému okamžiku došlo ve třídě LMP 2, kde v roce svého návratu do světa motorsportu získala vítězný double pneumatikářská firma Goodyear. První dvě místa v cíli totiž obsadily vozy týmu Jota Sport, který je zákazníkem Goodyearu v LMP 2.

Téměř celý čtyřhodinový závod se odehrával ve znamení souboje dvou prototypů Oreca 07 #38 a #37 týmu Jota.

Z vítězství v LMP 2 se nakonec radovala posádka Anthony Davidson, Roberto Gonzalez, Antonio Felix da Costa z vozu #38, která porazila sesterský vůz #37, který startuje pod hlavičkou Jackie Chan DC Racing a střídá se v něm posádka Ho-Pin Tung, Will Stevens, Gabriel Aubry.

Třetí pozici v LMP 2 získal tým Zaka Browna United Autosports a jeho posádka Paul di Resta, Philip Hanson, Felipe Albuquerque.

Šťastné vítězství pro Ferrari v LMGTE – PRO

Ve třídě LMGTE – PRO jel během prvních tří hodin neohroženě na čele tovární Aston Martin Vantage GTE #95 dánské posádky Nicki Thiim, Marco Sorensen.

Těsně před započetím poslední hodiny závodu však tento vůz postihl defekt levé zadní pneumatiky na zadní dlouhé rovince okruhu v Šanghaji a Nicki Thiim tak musel neplánovaně do boxů.

Následkem toho byla na trati vyhlášena plná žlutá fáze, kterou všechny vozy v LMGTE – PRO využily k pit stopu zdarma, kvůli čemuž se Aston #95 náhle propadl až na páté místo, kde také závod posléze dokončil.

První vítězství pro Ferrari v sezóně 2019/2020 tak díky výpadku Astonu se štěstím získalo Ferrari 488 GTE Evo #51 posádky Alessandro Pier Guidi, James Calado. Ferrari zvítězilo v Šanghaji v rámci WEC vůbec poprvé.

Třetí druhé místo v řadě získali Michael Christensen a Kevin Estre s vozem Porsche 911 RSR-19 #92. Christensen a Estre po třech závodech vedou šampionát.

AKTUALIZACE: Ferrari #51 bylo ze závodu diskvalifikováno poté, co techničtí komisaři zjistili nedodržení minimální povolené světlé výšky 50 mm. Dodatečně se tak vítězi závodu v Šanghaji ve třídě LMGTE - PRO stali Michael Christensen a Kevin Estre z vozu Porsche #92.

Druhé vítězství v řadě pro TF Sport v LMGTE – AM

Ve třídě LMGTE – AM slaví druhý triumf ve FIA WEC v řadě britský tým TF Sport s Astonem Martin Vantage GTE #90.

Trojice Salih Yoluc, Charles Eastwood, Jonathan Adam zvítězila po Fudži i v Šanghaji, díky čemuž je nyní v čele šampionátu o tři body před posádkou Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Nicklas Nielsen z týmu AF Corse.

Druhé místo v cíli dnes získalo Porsche #57 týmu Project 1 před továrním Astonem Martin #98.

Světový vytrvalostní šampionát FIA WEC bude pokračovat 14. prosince osmihodinovým závodem v Bahrajnu.

Foto: Rebellion Racing

Další článek: Pravidlo o helmách se musí změnit, shodují se piloti F1

9. srpna | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
9. srpna | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
9. srpna | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.

GP Španělska 2020

Pátek 14. srpna 2020
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 15. srpna 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 16. srpna 2020
Závod 15.10