Toyota popáté v řadě ovládla Le Mans, Kubica slaví pódium! | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Toyota popáté v řadě ovládla Le Mans, Kubica slaví pódium!

90. ročník 24 hodin Le Mans po dominantním výkonu vyhrála Toyota GR010 Hybrid #8 posádky Sébastien Buemi, Rjo Hirakawa, Brendon Hartley. Japonská tovární stáj tak legendární závod vyhrála již popáté v řadě. Příští rok odstartuje Toyotě doba hájení. Se vstupem řady továrních týmů do nejvyšší kategorie LMH včetně Ferrari či Porsche hegemonům posledních let značně vzroste konkurence. Nejnapínavější bitvu přineslo Le Mans ve třídě LMP 2, kde se ze zisku pódia raduje též Robert Kubica. Jeho stáj Prema dojela na druhém místě.

Toyota #8 startovala do letošního Le Mans díky skvělému kvalifikačnímu výkonu Brendona Hartleyho z pole position a během první poloviny závodu si na více než třináctikilometrové trati La Sarthe několikrát prohodila pozice na čele se seterským vozem #7.

Interní souboj Toyot o vítězství nakonec rozhodly potíže hypervozu GR010 Hybrid #7 v neděli ráno. Jose Maria Lopez musel s vozem nejprve zastavit na trati a poté i v boxech, kde kompletním restartem systému vyřešil blíže nespecifikovaný problém s hybridní pohonnou jednotkou.

Speciál GR010 Hybrid #7 pak již pokračoval závodem bez potíží, nicméně vzniklou ztrátu už nikdo z trojice obhájců loňského vítězství a úřadujících mistrů světa stáhnout nedokázal.

Brendon Hartley tak dovezl Toyotu #8 do cíle na první pozici a oslavil svůj třetí triumf v Le Mans, jeho parťák z posádky Sébastien Buemi se radoval již počtvrté a premiérový triumf získal nováček v sestavě „osmičky“ Rjo Hirakawa, který přišel do WEC jako náhradník za Kazukiho Nakadžimu. Ten ukončil kariéru po loňské sezoně.

Druzí dojeli vítězové loňského Le Mans. Posádku „sedmičky“ tvořili kromě Lopeze ještě Kamuj Kobajaši, který zároveň zastává i pozici šéfa týmu, a Mike Conway.

Nejlepším vozem bez hybridního pohonu v cíli Le Mans byl na třetím místě Glickenhaus SCG 007 LMH #709 posádky Ryan Briscoe, Richard Westbrook, Franck Mailleux. Tato posádka ztratila na první dvě Toyoty 5 kol.

Sesterský Glickenhaus #708 zbrzdily technické problémy a skončil čtvrtý se ztrátou 10 kol.

Velkým zklamáním skončilo letošní Le Mans pro domácí stáj Alpine. Prototyp A480 Gibson LMP 1 #36, který zvítězil v úvodu sezony na Sebringu, musel pro technické potíže dvakrát do garáže a potřetí tam byl mechaniky zatlačen po nehodě Matthieuho Vaxiviera v zatáčkách Porsche. Na francouzského jezdce, jeho krajana Nicolase Lapierra a Brazilce Andreho Negraa nakonec zbylo jen poslední páté místo ve třídě LMH.

Přesto piloti Alpinu stále vedou šampionát WEC s 81 body před trojicí jezdců Toyoty #8 s náskokem 3 bodů. Dalším závodem bude šestihodinovka v Monze 10. července, kde se poprvé představí Peugeot s hypervozy 9X8.

Ve třídě LMP 2 se z dvojitého pódia raduje tým Jota Sport se dvěma prototypy Oreca 07 Gibson. Vítěznou posádku vozu #38 tvořil expilot F1 Will Stevens s pilotem formule E Antoniem Felixem da Costou a Robertem Gonzalezem.

Sesterský prototyp #28 dovezla do cíle na třetí příčce posádka Oliver Rasmussen, Ed Jones, Jonathan Aberdein.

Mezi dva speciály stáje Jota Sport se vklínil tým Prema a jeho Oreca 07 #9. V té se s Louisem Deletrazem a Lorenzem Colombem střídal také Robert Kubica. Polský bývalý pilot F1 si tak v Le Mans alespoň částečně spravil chuť po loňském odstoupení z prvního místa v LMP 2 v poslední kole závodu.

Slovenská stáj ARC Bratislava dokončila letošní Le Mans ve třídě LMP 2 na 21. místě z 27 startujících a na šesté pozici v rámci LMP 2 Pro-Am. Tým Mira Konopky bojoval v Pro-Am o stupně vítězů, o šanci ho však připravila závada na olejovém chladiči a čtrnáctiminutový neplánovaný pit stop.

Třída LMGTE – PRO, která se letos v Le Mans před změnou pravidel představila naposledy, přinesla tragédii americké stáje Corvette Racing.

Antonio Garcia smutně opustil kokpit speciálu C8.R #63 po selhání zavěšení během noci. „Korvetě“ tak zbýval ve hře ještě vůz #64, se kterým bojoval o první místo během nedělní fáze závodu Alexander Sims.

Do britského závodníka však na rovince Hunaudieres vrazil Francouz Francois Perrodo ve voze LMP 2 a Corevette C8.R #64 tvrdě vrazil do svodidel. Tak definitivně skončily naděje americké stáje.

Vítězství v LMGTE – PRO tak nakonec získalo Porsche 911 RSR-19 #91 posádky Gianmaria Bruni, Richard Lietz, Frederic Makowiecki. Druhé a třetí místo získaly tovární vozy Ferrari #51 (Pier Guidi, Calado, Serra) a #52 (Molina, Fuoco, Rigon).

Třídu LMGTE – AM vyhrál Aston Martin Vantage AMR #33 týmu TF Sport (Keating, Chaves, Sorensen).

Kompletní výsledky závodu naleznete zde.

Doporučujeme

Články odjinud