Šéf Toro Rosso Franz Tost si nemyslí, že pilot jeho týmu Alex Albon by byl připraven už po první sezóně ve formuli 1 příští rok přestoupit do hlavního týmu Red Bullu, ačkoliv na sebe již v prvních letošních závodech upozornil několika dobrými výsledky.
Albon během prvních čtyř letošních závodů dvakrát dojel v bodované desítce, když nejlépe skončil devátý v Bahrajnu. Pierre Gasly, který pro letošní rok přestoupil z Toro Rosso do Red Bullu, však nezažívá dobrý začátek sezóny, když má potíže sžít se s red bullem. Objevily se proto již spekulace, zda by nemohlo dojít k jeho nahrazení.
A ačkoliv je Tost překvapen tím, jak rychle se dokázal Albon přizpůsobit formuli 1, myslí si, že bude potřebovat nasbírat ještě více zkušeností, aby mohl být považován za kandidáta na sedačku Red Bullu.
„Red Bull je jiná liga. Red Bull je tým, který bojuje o vítězství a mistrovství světa. Podle mě on (Albon) potřebuje ještě alespoň dva nebo tři roky, které, jak vždy říkám, jezdec potřebuje, než pochopí, jak to ve F1 chodí,“ řekl Tost.
„Mohu to vysvětlit na příkladech. Na nové situace naráží ve svém prvním roce v každé kvalifikaci. Například Baku. Západ slunce přes mrakodrapy ve dvě hodiny odpoledne byl jiný než poslední trénink ráno. Přilnavost je jiná. A s těmito podmínkami se poprvé setká až v kvalifikaci, to je rozdíl,“ vysvětluje Tost.
„Teď můžete namítnout: 'ani v roce 2020 nebude vědět, jaké bude počasí'. To je pravda, ale alespoň pak bude mít ty zkušenosti, jak může jet přes obrubníky, v jakém úhlu musí najíždět do zatáček, jak musí reagovat na brzdách, jakou rychlostí může projet zatáčkou, aby z ní měl co nejlepší výjezd.“
Podle Tosta by proto mohlo být pro mladého pilota kontraproduktivní, kdyby se do top týmu dostal příliš brzy.
„Čím častěji je jezdec na trati, tím lépe a rychleji se může přizpůsobit novým podmínkám. Mladý jezdec se toto učí poprvé. Pokud pak jezdí v top týmu, očekávání jsou jiná. Zvyšuje se tlak. Můžete říct: '(Charles) Leclerc také odvádí skvělou práci u Ferrari', ale on byl také velmi dobře připravený a ve všech juniorských kategoriích ukázal skvělé výkony,“ hodnotí Tost.
„To je v rozporu s tvrzením, že trvá tři roky, než je jezdec zcela připraven (Leclerc přestoupil do Ferrari po jedné sezóně u Alfy Romeo, pozn. redakce). Podle mého názoru to však obvykle trvá dva až tři roky,“ uzavírá šéf Toro Rosso.
Foto: Getty Images / Peter Fox