Toro Rosso drsné na své bývalé jezdce? Spíše naopak

"Zeptejte se každého druhého v padoku formule 1 a řeknou vám: oba jsou dobří závodníci. Ne ale skvělí tak, jaké hledá Red Bull."
Toro Rosso drsné na své bývalé jezdce? Spíše naopak

Poměrně rozsáhlá část fanouškovské obce kritizovala Toro Rosso za to, že se ze dne na den zbavilo obou svých jezdců, a nahradilo je jinými. Španěla Alguersuariho a Švýcara Buemiho střídá dvojice Daniel Ricciardo a Jean-Eric Vergne.

Posoudit zvenčí výkon závodníka v průměrné stáji je nesmírně obtížné. Vlastně nemožné. Nestačí se jen dívat na výsledky v dílčích závodech nebo kvalifikacích. To je hodně málo. Týmy mají k dispozici řadu nástrojů a mechanizmů, jak vyhodnocovat potenciál a schopnosti závodníka. A mnohé z nich jsou velmi sofistikované: analytiky fyzických i psychologických schopností individuálního člověka, srovnávací data ze simulátorů nebo vyhodnocování vybavenosti v oblastech, které možná se závoděním nesouvisí, ale jsou pro tým typu Red Bull extrémně důležité: charisma, inteligence, schopnost komunikovat s médii – zkrátka marketingový potenciál. Však se podívejte na Sebastiana Vettela. Téměř dokonalý produkt rebullovské akademie.

To není o tom, že musíte mít z každé oblasti schopností jen část. Red Bull hledá někoho, kdo má ve všech oblastech všechno.

Je jím Alguersuari s Buemim?

Zeptejte se každého druhého v padoku formule 1 a řeknou vám: oba jsou dobří závodníci. Ne ale skvělí tak, jaké hledá Red Bull.

A proto se Red Bull rozhodl dál hledat druhého Sebastiana Vettela.

A že byl Red Bull k Algersuarimu a Buemimu krutý?

Buemi dostal od Red Bullu 55 startů (tři sezony), Alguersuari 46 startů (2,5 sezony). Který další dostane tak luxusní šanci dokázat, že si zaslouží místo ve Ferrari nebo McLarenu? Nebo vlastně... Red Bullu?

Že na to není Toro Rosso příliš dobrý tým, aby umožnil svým jezdcům ukázat, co v nich je? Vyprávějte to Fernandu Alonsovi, který o svých kvalitách nenechal na pochybách nikoho už ve své první sezoně, kdy startoval za Minardi.

Co mají říkat Lucas di Grassi nebo Jérôme D'Ambrosio? Nedokázali by Scott Speed, Neel Jani, Brendon Hartley nebo Sébastien Bourdais dosáhnout alespoň stejné úrovně výsledků, dostat stejně velkorysou šanci?

Ano, můžete namítat, že být v Red Bullu volné místo, určitě by si někoho z dvojice Alguersuari – Buemi k sobě stáhnul. Možná. Ale spíše ne. Kdyby tomu tak totiž bylo, tedy že alespoň jeden z jezdců Toro Rosso by měl na to nahradit Marka Webbera, ten rok navíc by mu jistě dal. Vždyť už do nich Red Bull investoval miliony eur! Tak proč začínat od nuly jen proto, že v Red Bullu zrovna náhodou nebylo místo? Kdyby Red Bull chtěl a měl pocit, že je Alguersuari nebo Buemi lepší než Webber, který byl alespoň letos o hodně horší než Vettel, Red Bull by neprodlužoval smlouvu s Webberem.

Red Bull ví, co dělá. A na rozdíl od jiných je v tom transparentní. Své piloty pro elitní stáj připravuje v prostředí samotné formule 1. Proti pravidlům to není: šasi každé stáje vyrábí jiná firma. Jedná se tedy formálně o dva různé týmy, ačkoli někde vysoko nahoře mají stejného majitele. Alguersuariho s Buemim už nebylo kam dál rozvíjet. A proto v Red Bullu skončili.

A nejlépe to vystihl Algersuari sám: navzdory šoku z překvapivého rozhodnutí už nepokračovat v programu vývoje ‚mladých talentů‘ dále, dostal podle vlastních slov od Red Bullu vše, co potřeboval.

Vždyť bez něj by se do formule 1 nedostal vůbec.

 

Související odkazy:
Těsně pod vrcholem - hlavní téma F1mag o jezdci, který skončil těsně před branami formule 1
Dvojnásobný šampion - hlavní téma F1mag o tom, jak je Vettel špičkovým produktem továrny Red Bullu

Další článek: Špatné překvapení nás příští rok nepotká, věří šéf Ferrari

10:29 | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.
9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
24. listopadu | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10