Toreador Vettel se v Barceloně pořádně předvedl

Na to, že je trať v Barceloně spojena se závody připomínající spíše klidné procesí, byla letošní Velká cena Španělska pořádně divoká a nepoddajná. V dobrém slova smyslu.
Toreador Vettel se v Barceloně pořádně předvedl

Z mého pohledu to sice nebylo tak fantastické jako v Číně nebo Turecku, přesto jsme ale viděli mnoho akce. Žádný z prvních tří jezdců neměl svou pozici na stupních vítězů jistou až do posledních kol.

Dlouhý nájezd do první zatáčky umožnil nečekanou změnu lídra, kdy se na první místo posunul ze čtvrtého místa startující Fernando Alonso. Instinktivní reakce, odhodlanost a čirá odvaha, s jakou se těsně vyhnul oběma red bullům a Lewisovi Hamiltonovy, byla naprosto strhující.

Přesto, ačkoliv vedl osmnáct kol a vyhnul se konktaktům i mechanickým poruchám, dojel na pátém místě, o jedno kolo za vítězem. V 66 kolech tohoto hektického závodu se devětkrát změnil vedoucí jezdec a sedmasedmdesátkrát se jelo do boxů. Vítězem se nakonec stal lídr šampionátu Sebastian Vettel.

Mark Webber, který porazil svého kolegu v boji o pole position, měl poměrně pomalý start. Šachovnicovou vlajku viděl až po Jensonovi Buttonovi z McLarenu, který jel na tři zastávky v boxech.

Red Bull v kvalifikaci své soupeře zcela zesměšnil, když nejrychlejší z nich porazil o vteřinu. V závodě tomu bylo úplně jinak a Alonsovo vedení dělalo rakouskému týmu čáru přes rozpočet.

Co se závodní rychlosti týče, byl McLaren Red Bullu důstojným soupeřem. Obzvlášť pak v rukou Lewise Hamiltona, Jenson Button se totiž musel srovnat s tragickým startem, kdy v prvním kole spadl až na desáté místo.

Mám podezření, že systém DRS, který je v kvalifikaci možno využívat dle libosti, je v případě Red Bullu při jízdě na jedno rychlé kolo lepší než systém McLarenu. V závodě je možno DRS využít jen jednou v průběhu kola, pokud je jeden pilot méně jak sekundu za jiným. KERS McLarenu je zase výrazně lepší a spolehlivější než zařízení Red Bullu.

To dalo Hamiltonovi jistou výhodu. I přes vyšší maximální rychlost ale "ultimátní předjížděč" Hamilton nikdy neměl opravdovou příležitost posunout se na první místo. Vettel svůj vůz vždy posunul na správné místo a vypadalo to, že je vůči tak intenzivnímu tlaku imunní.

Musím podotknout, že když už se objevil náznak šance, Hamilton do toho nešel naplno. Zajímalo by mě, jestli nebyl nervózní z risku ztráty cenných osmnácti bodů.

Auta jedoucí na čtyři zastávky v boxech využila všechny tři dostupné sady měkkých a dvě sady tvrdých pneumatik (tento fakt jsem při komentování zapomněl zdůraznit, za to se omlouvám).

Ve Španělsku byla představena nová verze tvrdé směsi pneumatik. Ferrari se na ní v druhé polovině závodu pořádně trápilo, podobně na tom byli také ti, kdo na ní startovali. Vettel s Hamiltonem toho využili a vytvořili si půlminutový náskok.

Možná vás stejně jako mě překvapilo, že nejrychlejší kolo závodu zajel Hamilton na čerstvé sadě tvrdých pneumatik. Španělsko jasně ukázalo, že jsou to právě pneumatiky, co letošní závody činí nepředvídatelnými. Mají mnohem větší vliv než KERS nebo DRS.

Parametry zatáček zde způsobují, že DRS tu nepředstavuje takovou výhodu jako v Číně a Istanbulu. Přiznám se, že jsem si trochu přál, aby fungoval lépe, kdy jsem viděl Hamiltonovy pokusy. Hanba mi!

Nick Heidfeld z Renaultu dojel na slušné osmé pozici. Kdyby byl závod o něco delší, snadno by to bylo šesté místo, jelikož by se zřejmě dostal před oba mercedesy. Startoval z posledního místa a v kvalifikaci neopotřeboval žádné pneumatiky. Něco podobného se povedlo Kobajašimu v Turecku.

Cena, jakou platíme za atraktivnější závody, je méně a méně akce v kvalifikacích. V Monaku to bude poněkud jiné vzhledem k velmi omezeným možnostem k předjíždění. Zanedlouho ale dojde k tomu, že budou oslavovat i piloti vypadnuvší v první části kvalifikace, jelikož si ušetřili své drahocenné měkké pneumatiky. Alokace pneumatik pro kvalifikaci by měla být pro sezonu 2012 poněkud pozměněna.

Dobrý výkon ve Španělsku předvedl taky Sergio Pérez, který dojel devátý. Jeho kolega Kobajaši se po defektu v prvním kole prokousal až na desáté místo. Tentokrát už Sauber nepřišel o body jako v Austrálii.

Snad se někomu v Monaku podaří zastavit Vettelův nástup, nebo bude k nepolapení už před letní přestávkou.

Další článek: Virgin zvažuje, že začne používat aerodynamický tunel

18:02 | Kdo bude ve vedení po prvním kole?
17:13 | Ricciardo dostal napomenutí za zdržení Strolla v Q1.
15:29 | Víkend Lewise Hamiltona: Sražený mechanik v tréninku, kontakt se zdí a poškozené přední křídlo v kvalifikaci, hodiny v rychlém kole (možná poškozené zadní křídlo).
13:35 | V Soči přestalo pršet a objevilo se dokonce sluníčko. Start kvalifikace snad ve 14:00 dle plánu.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Bottas
Sobota 25. září 2021
3. trénink zrušen
Kvalifikace Norris
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00