Todt by měl být ve vyjednávání s týmy tvrdší, říká Mosley

Todt by měl být ve vyjednávání s týmy tvrdší, říká Mosley

Současný šéf Mezinárodní automobilové federace je prý příliš nekonfliktní, což ho při jednáních staví do nevýhodné pozice.

Max Mosley věří, že jeho nástupce se snaží o všeobecný konsensus, což chápe (sám ostatně ještě v dobách svého úřadování několikrát Todta označil jako vhodného nástupce). Na druhou stranu ale tvrdí, že věčným hledáním kompromisů někdy není možné posunout se z místa. 

"Má úplně jiný styl, ostatně sami se tím nijak netajíme a říkáme si to. Těžko říci, jak je ten styl efektivní. Je stále ve svém prvním mandátu. Myslím, že bude chtít pokračovat. Pracuje ale od devíti ráno do devíti večer. Jeho práce je mnohem těžší, než jak to vypadá zvenčí. Až podle dalšího období budeme moci soudit, jak se mu daří. 

V současnosti se, řekl bych, možná příliš snaží vyhnout konfrontacím. Hledá konsensus, což je dobré, ovšem někdy je zkrátka potřeba zvednout se ze židle a něco udělat. V roce 2003 týmy nesouhlasily se snížením nákladů. Řekl jsem fajn, zrušíme kvalifikační motory a kvalifikační vozy. Parc fermé bude platit od šesti hodin. Podle pravidel mám na něco takového právo.

Týmy se mohly zbláznit, některé šly do arbitráže, jenže byl to nezbytný krok. A dnes? Týmy by ani nenapadlo nasazovat kvalifikační auta. Občas musíte umět být trochu konfliktní," řekl Mosley.

Dvaasedmdesátiletý Brit se také vrátil ke skandálu z roku 2008. Tehdy bulvární magazín News of the World zveřejnil sérii fotografií, na kterých byl Mosley zachycen v choulostivých pozicích. Článek byl označen jako "nacisticky stylizovaný sadomasochistický sexuální akt s několika prostitutkami". Propírání v médiích prý oslabilo Mosleyho pozici při dohadování se o zavedení pravidel snižujících náklady na působení ve formuli 1. Plán FIA se tehdy pranic nezamlouval zainteresovaným automobilkám a hrozily, že z formule 1 odejdou:

"Finanční strop by býval fungoval. Jeho zavedení bylo velmi pravděpodobné. Pak se stalo něco, kvůli čemu jsem to nemohl prosadit. Býval bych mohl říci Ferrari, že se šampionátu mohou účastnit, pokud chtějí, ovšem pravidla jsou taková a taková. Nemohl jsem to ale udělat. V době, kdy jsem měl potíže s těmi novinami, se mě zastaly právě týmy Ferrari a Williams."

Mosleyho požadavky vedly v roce 2009 ke vzniku Asociace týmů formule 1 (FOTA). Od té doby z ní několik týmů odešlo, včetně stájí Red Bull a Ferrari. Mosley od počátku činnosti FOTA považuje za kontraproduktivní. Odporuje prý samotné povaze sportu:

"Týmy mezi sebou soupeří a neumím si představit, jak se v takové situaci mohou snažit o nějaké společné dobro - to by měla být činnost řídícího orgánu. To ten by měl zavádět věci jako shodu na omezení nákladů. Byli byste jako tým ochotni žalovat Red Bull, pokud byste si mysleli, že utratil moc peněz?"

Doporučujeme

Články odjinud