To byl, panečku, thriller!

Ta formule 1 je stejně srandovní taškařice, to vám tedy povím. Už už to vypadalo, že nás čeká poměrně nenapínavý konec sezony. A najednou tohle.
To byl, panečku, thriller!

Tato sezona je samozřejmě bez debat fajn. S blížícím se koncem se ale zdálo, že scénář posledních závodů bude jasný - plný obligátních strategií na jednu zastávku v boxech a dominance Sebastiana Vettela a jeho týmu Red Bull. Abú Zabí je určitě nejmodernějším závodním zařízením, jaké existuje, to ale vůbec nezaručuje, že by se tu měly konat nervydrásající závody. Neděle byla nicméně dechberoucí podívanou, crashfestem a safety carem komplikovaným thrillerem. Po stošesti divokých minutách byl náskok vítěze v cíli osm desetin sekundy. Vyhrál jezdec, kterého to očividně z míry nevyvedlo.

Byl to závod, který si Lewis Hamilton mohl prohrát jen sám. A bohužel pro něho, přesně to se vinou vadného palivového čerpadla stalo. McLaren sice stanovil rekord v podobě 56 závodů na bodech za sebou, ovšem to je slabá útěcha po sportovní tragédii, kterou si sám připravil. Byl to vskutku velice hořký konec jinak parádně rozjetého závodu. 

Do vedení se tak dostal Kimi Räikkönen, který si konečně mohl užívat čerstvého vzduchu před sebou a předvést dosud trochu skrytou, ale očekávanou závodní rychlost "Lotusu". Mohl se spolehnout na sílu své mysli i rychlost. Dokázal odolat dvěma periodám za safety carem i nikdy se nevzdávajícímu Fernandovi Alonsovi, což bylo opravdu působivé.

Nepamatuji se, kdy jsem se naposledy při komentování zasmál tolik jako ve chvíli, kdy týmu přes rádio vzkazoval, ať ho neotravuje. Očividně opravdu věděl, jak má zacházet s pneumatikami a jak si rovrhnout tempo. A povedlo se mu to náramně. Musím se ale přiznat, že jeho vystoupení na stupních vítězů mě už potěšilo o poznání méně. Být takto vklidu a chladný po tak skvělém vítězství je velice kimiovské, přesto si ale myslím, že fanoušci si za svůj čas, podporování a obdivování zasloužili více vhledu a emocí. A jeho tým, budu mu prostě říkat tým Enstone, si po několika složitých letech a prvním vítězství od roku 2008 zasloužil velký kus veřejného poděkování. Ztracená příležitost, řekl bych.

Závodní simulace Ferrari předpovídala, že by se Fernando Alonso mohl umístit mezi čtvrtým až šestým místem. Opět tedy překonal očekávání. Jeho pozávodní komentáře byly zajímavé - "Red Bull má lepší vůz, my máme lepší tým". Byl to výrok, který měl ve srovnání s komenty po Indii o poznání více povzbuzující povahu. Vítězství, které by při případné shodě bodů po posledním závodě hrálo velkou roli, bylo neuvěřitelně blízko. Ale ani Fernando nemohl Räikkönenovi triumf nepřát.

Vettel při startu z pitlane neměl co ztratit, snad až na přední křídlo. Pěkně lehkovážně ho nechal v osmé zatáčce přejet Sennou a za safety carem se div nesrazil s Danielem Ricciardem, který zahříval brzdy. Následovala srážka s polystyrenovým značením DRS zóny stála Vettela i onu cedulku draho. Vettel musel do boxů pro nový nos. Rázem se ocitl opět na chvostu a kdyby chtěl jet na jedinou zastávku v boxech, musel by na měkké směsi vydržet po dobu 42 kol.

Tým nakonec v provozu našel okénko pro druhou zastávku. Ostatně je velmi nejisté, zda by své druhé místo před Alonsem a Buttonem udržel na staré sadě. I přes probojování se polem si v době, kdy vedl Hamilton, udržoval celkem rozumný odstup. Jeho výkon byl poté skutečně mistrovský. Je tedy pravdou, že mu pomáhala odstoupení soupeřů. Heslo "čtyři auta se do místa pro jedno nevejdou" platilo v případě Nica Hülkenberga v první zatáčce, ale i Romaina Grosjeana a Marka Webbera. Bordel, který po nich na trati zůstal, musel být uklizen. Proto na trať vyjel safety car podruhé.

Grosjean si v závodě při soubojích prošel třemi na sobě nezávislými kontakty. To je poněkud znepokojivé číslo, ovšem je potřeba říci, že poslední karambol má na svědomí Sergio Pérez, byť to nic nemění na faktu, že Grosjean mohl Mexičanův manévr čekat. Souboj dne ale předvedli Button s Vettelem, který rozhodl o třetím místě. Byla to prvotřídní jízda na limitu a neskončila srážkou. 

Oba jezdci Williamsu si pěknými jízdami zajistili body. Pastor Maldonado většinu závodu jezdil bez KERS a Bruno Senna se musel probíjet z hloubi pole po incidentu na začátku závodu. Stejný postup zaznamenal i Paul di Resta. 

Bouračka Nica Rosberga a Narajna Kartykejana byla děsivá. HRT postihly problémy s řízením. Narajn kvůli tomu zvolnil, bohužel ale zrovna ve chvíli, kdy se ho v rychlých pravotočivých zatáčkách chystal předjet Nico. Naštěstí mohli vylézt z trosek bez škrábnutí, a to i díky smrti a zranění mnoha jezdců v minulosti a následné práci designérů a tvůrců pravidel.

Nyní zamíříme do Austinu. Tamní trať vypadá spektakulárně, ale aby Velká cena Spojených států porazila Abú Zabí, bude se muset vytasit s něčím vskutku speciálním.

Další článek: Novým šéfem týmu Caterham se stal Cyril Abiteboul

10:23 | Testy F3: Roman Staněk zatím potvrzen pro test za tým ART (první ze dvou dnů).
10:14 | Christian Horner připustil, že strategie pro kvalifikaci a závod byla chybná. Red Bull měl startovat na střední jako jezdci Mercedesu a Leclerc.
9:20 | Ve středu a čtvrtek proběhnou další testy formule 3. Za tým Campos bude jezdit i Petr Ptáček.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink Bottas (1:18.410)
2. trénink Bottas (1:17.940)
Sobota 24. října 2020
3. trénink Bottas (1:16.654)
Kvalifikace Hamilton (1:16.652)
Neděle 25. října 2020
Závod Hamilton