The show must go on. Vítězové a poražení Velké ceny Austrálie 2023

V chaotické Velké ceně Austrálie bylo klasifikováno 13 jezdců. Někteří na tom vydělali a získali dost možná klíčové body, jiní odjeli s prázdnou.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Lewis Hamilton a Fernando Alonso. Nejrychlejší zastávku v boxech tentokrát předvedl Red Bull, který přezul Péreze krátce po startu za 2,11 sekundy. 

Vítězové 

  • Max Verstappen
  • Aston Martin
  • McLaren
  • Nico Hülkenberg
  • Lewis Hamilton

Pokračování 2 / 12

Max Verstappen

Verstappen přišel po startu závodu o vedení. Poté se ale dokázal vrátit zpět, když s využitím DRS předjel Hamiltona. Při jízdě na čele udělal chybu a dostal se mimo trať. Přesto závod kontroloval a dojel si pro další vítězství. Problémy Péreze mu umožnily navýšit náskok v čele šampionátu. Zatím to nevypadá, že by ho při cestě za třetím titulem mohl někdo ohrozit.

GettyImages-1478975847.jpg
Foto: Getty Images / Peter Fox

Pokračování 3 / 12

Aston Martin

Fernando Alonso získal už potřetí třetí místo a to přesto, že nad tím podruhé visely trochu otazníky (ne jeho vinou). Dobrý výsledek Astonu podtrhl Lance Stroll, který odjel solidní závod a dojel na čtvrtém místě.

Aston Martin se odpoutal od Mercedesu a je druhý v Poháru konstruktérů. Na kontě má už 65 bodů, což je o 10 bodů více, než měl za celou loňskou sezónu!

27 bodů v jednom závodě je nejvíce od Velké ceny Sachíru 202, kde vyhrál Pérez a Stroll byl třetí. Tehdy se tým ještě jmenoval Racing Point.

GettyImages-1478963190.jpg
Foto: Getty Images / Quinn Rooney

Pokračování 4 / 12

McLaren

McLaren v prvních dvou závodech kvůli špatnému výkonu, nespolehlivosti i smůle nebodoval a zažil tak jeden z nejhorších vstupů do sezóny.

V Austrálii ale bodovali oba jezdci a tým získal 12 bodů. Samozřejmě tomu mohlo odstoupení řady soupeřů, ale i tak odjeli oba jezdci dobrý závod. Jedná se o velmi cenné body. McLaren na tom není úplně dobře, takže australský příděl může hrát důležitou roli.

Pro Baku slibuje tým vylepšení, takže uvidíme, jak se bude jeho sezóna dále vyvíjet.

GettyImages-1478995477.jpg
Foto: Getty Images / Quinn Rooney

Pokračování 5 / 12

Nico Hülkenberg

Nico Hülkenberg zatím může být se svým návratem do F1 spokojený. Ve všech třech kvalifikacích porazil Magnussena a v Austrálii získal první body – a hned za sedmé místo. 

Stejně jako u ostatních jezdců, kteří dojeli do cíle, platí, že vydělal na chaosu a odstoupení soupeřů. Na druhou stranu tomu šel hodně naproti bezchybným závodem, do kterého odstartoval z 10. místa. 

Pokračování 6 / 12

Lewis Hamilton

Mercedesy se na startu dostaly před Verstappena. Russell odpadl kvůli zastávce v boxech před červenou vlajkou, Hamiltona předjel Verstappen. S Red Bullem zatím Mercedes bojovat nemůže. Hamilton ale skončil zaslouženě na druhém místě. Alonso se k němu občas přiblížil, ale vypadalo to, že Hamilton kontroluje situaci a nikdy Alonsovi nedovolil se přiblížit.

Je to obrat? Albert Park je hodně specifická trať a Pérez startoval z boxů. Mercedes si ale věří, pokud jde o chystané změny. 

F12023GP03AUS_Njwc.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 7 / 12

Poražení

DNF

  • Russell: Pohonná jednotka
  • Albon: Nehoda
  • Leclerc: Nehoda
  • Gasly: Kolize
  • Ocon: Kolize
  • Sargeant: Kolize
  • Magnussen: Nehoda

Poražení

  • FIA a F1
  • Ferrari
  • George Russell
  • Alex Albon
  • Alpine

Pokračování 8 / 12

FIA a F1

Po zmatcích okolo penalizace pro Alonsa přišel chaos v Melbourne. V závodě jsme viděli hned tři červené vlajky, což je rekord. Červené vlajky si ředitelství závodu v posledních letech značně oblíbilo. Celkem se objevily v 83 závodech F1 – z tohoto počtu 13 jich bylo od roku 2020.

V případě druhé a vlastně i třetí červené vlajky se ale vedení závodu dostalo tak trochu do pasti. Téma se řešilo už po Abú Dhabí 2021. Argumentem pro postup Masiho tehdy bylo, že týmy a F1 nechtějí, aby se závody dojely za safety carem.

A nemusíme chodit daleko. FIA čelila kritice naposledy vloni po Monze, kde se závod dojel právě za zpomalovacím vozem.

Nabízí se otázka, zda je dojetí závodu pod safety carem opravdu taková sportovní tragédie s dopadem na show a není to spíše součást hry. 

Za situaci v Melbourne nelze vinit přímo FIA nebo vedení závodu, ale spíše F1 jako celek. Do třetice všeho dobrého by měla proběhnout diskuse o tom, jak se zachovat, pokud dojde k incidentu na konci závodu. F1 si navíc relativně nedávno ještě zkomplikovala situaci zavedením pravidla o restartech z pevných pozic. Pokud by proběhl letmý restart, byla by situace možná klidnější. Takhle jezdci věděli, že o pořadí závodu rozhodne restart a poslední dvě kola... a na problém bylo zaděláno. 

FIA následně udělila Sainzovi pětisekundovou penalizaci za kolizi s Alonsem. Obvykle kvůli tomuto nejmírnějšímu časovému trestu jezdec přijde o jednu, maximálně dvě pozice, nebo má trest dokonce jen symbolický charakter. V tomto případě ale Sainz přišel o všechno a skončil mimo body.

Sportovní komisaři by správně neměli při rozhodování zohlednit následky trestu. V minulosti jsme ale viděli případy, kdy tomu tam zjevně nebylo... a pro příklad možná nemusíme chodit daleko.

Pierre Gasly potrestán nebyl se zdůvodněním, že šlo o incident z prvního kola.  Brali stewardi v úvahu, že má 10 trestných bodů a že šlo o kolizi týmových kolegů? 

F12023GP03AUS_sryW.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 9 / 12

Ferrari

Měla to být sezóna, kdy bude mít Ferrari skvělé auto, zlepšenou spolehlivost a lepší strategie. Místo toho má Ferrari na kontě jen 26 bodů a z toho Leclerc jen šest.

V Austrálii chyběla Ferrari rychlost a oba jezdci bourali. Na jednu stranu vlastní vinou, na stranu druhou platí, že čím je vůz horší, tím více je potřeba riskovat. Sainze navíc srazila penalizace. 

GettyImages-1478946009.jpg
Foto: Getty Images / Quinn Rooney

Pokračování 10 / 12

George Russell

Russell letos třikrát porazil Hamiltona v kvalifikaci. Po startu se dostal do vedení závodu. Během safety caru zajel do boxů, ale ředitelství závodu o chvíli později vyvěsilo červené vlajky.

Russell musel nakonec odstoupit kvůli problémům s pohonnou jednotkou. Technické problémy se tak nevyhýbají ani Mercedesu. V Džiddě odstoupil Stroll, v Melbourne měl problémy Russell. 

Problémy se spolehlivostí jsou zvláštní. Vloni došlo ke zmrazení vývoje a během zimy mohli výrobci pracovat právě jen na spolehlivosti (se souhlasem FIA). 

Pokračování 11 / 12

Alpine

Už se na to trochu zapomnělo, ale před sezónou se hodně diskutovalo o tom, jaký bude vztah Gaslyho a Ocona. Kdysi se velmi dobře znali, byli kamarádi, ale pak se vztah rozpadl.

Podle reakcí po závodě je současný týmový vztah stále dobrý. Horší je to ale s výsledkem. 

Před přerušením byl Ocon desátý a Gasly dokonce pátý. Poměrně dobře se dokázal držet Sainze, ale především držel za sebou Strolla. Po restartu závodu ale solidní body pro tým zmizely v oblaku prachu. Alpine se v šampionátu propadl za McLaren.

GettyImages-1479342771.jpg
Foto: Getty Images

Pokračování 12 / 12

Alexander Albon

Williams má na kontě jeden bod. V Melbourne měl zaděláno na solidní výsledek. Alex Albon startoval ze skvělé osmé pozice. V sedmém kole ale v šesté zatáčce boural. V té době byl na šestém místě. Pozici by určitě neudržel, ale nějaké body by nejspíše získal.

F12023GP03AUS_fhcv.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Doporučujeme

Články odjinud