Testy WEC v Barceloně: pětice prototypů LMP 1 v jedné sekundě

Oficiálními testy na okruhu ve španělské Barceloně odstartovala v úterý a ve středu nová sezóna světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC 2019/2020. Na katalánské trati, která o předcházejícím víkendu rovněž hostila závod evropské Le Mans Series, se poprvé představily nové vozy a upravené barvy některých stájí. Největší pozornost pochopitelně budily kategorie LMP 1 a LMGTE – PRO, které mají status mistrovství světa.

Týmy LMP 1, LMP 2, LMGTE – PRO a LMGTE – AM měly v Barceloně k dispozici celkem 16 testovacích hodin rozdělených do čtyř session. V úterý i ve středu se na trati jezdilo dopoledne od 10:00 do 14:00 a večer od 17:00 do 21:00. Z Barcelony se budou účastníci WEC přesouvat na Silverstone, kde je bude 1. září čekat první závod sezóny 2019/2020.

Alonso, Buemi a Nakadžima opět vyhráli Le Mans, sesterský vůz přišel o triumf v závěru

Alonso, Buemi a Nakadžima opět vyhráli Le Mans, sesterský vůz přišel o triumf v závěru

Nová sezóna poté bude mít, na rozdíl od minulé „supersezóny“, poměrně hustší závodní kalendář v obdobní evropské zimy. Závody v prosinci a v únoru budou svátkem pro fanoušky sportovních vozů a vytrvalostních závodů a fanouškům formule 1 ukrátí čekání na první závod roku 2020, který bude tradičně hostit Melbourne.

Kalendář sezóny FIA WEC 2019/2020

  • 4 hours of Silverstone, 1. září 2019
  • 6 hours of Fuji, 6. října 2019
  • 4 hours of Shanghai, 10. listopadu 2019
  • 8 hours of Bahrain, 14. prosince 2019
  • 6 hours of Sao Paulo, 1. února 2020
  • 1000 miles of Sebring, 20. března 2020
  • 6 hours of Spa, 2. května (25. dubna) 2020*
  • 24 hours of Le Mans, 13.-14. června 2020

*možná změna data z důvodu termínové kolize se závodem formule E

Při pohledu do kalendáře si můžeme všimnout novinky v podobě různých délek závodů a také návratu dvou okruhů, na kterých v minulosti šampionát WEC pravidelně závodil. Jmenovitě se jedná o Interlagos u Sao Paula a také o bahrajnský Sakhir.

Méně vozů, ale vyrovnanější časy v LMP 1

Sezóna 2019/2020 bude derniérou vrcholné třídy LMP 1 před příchodem nových pravidel od sezóny následující. Tato kategorie sportovních prototypů si v minulých letech zažila dlouhý vzestup, ale také strmý pád. Svého času až čtyři tovární týmy Audi, Toyota, Porsche a Nissan bojovaly o celková vítězství v závodech mistrovství světa. Projekt Nissanu byl však propadákem a byl brzy ukončen a z LMP 1 se navíc kvůli aféře „dieselgate“ a vysoké finanční náročnosti stáhly tovární stáje Audi a Porsche.

Aston Martin potvrdil vstup do nejvyšší třídy FIA WEC, chce vyhrát Le Mans

Aston Martin potvrdil vstup do nejvyšší třídy FIA WEC, chce vyhrát Le Mans

Toyota tak zbyla jedinou továrnou s hybridním vozem ve startovním poli, čehož se pokusila využít celá řada soukromých týmů, které vycítily šanci na úspěch v Le Mans. Do LMP 1 se z LMP 2 vrátil tradiční tým Rebellion Racing a do vrcholné třídy zamířila také ruská stáj SMP Racing s velkým finančním zázemím a jezdeckými hvězdami. Ve vrcholné kategorii sportovních vozů jsme v sezóně 2018/2019 vídaly také týmy ByKolles a DragonSpeed a závodů se měly účastnit i prototypy Ginetta G60-LT-P1, britský výrobce však neměl dobrou ruku s výběrem partnera pro kampaň v mistrovství světa a pro tyto vozy tak bude první kompletní sezóna ve WEC až ta následující pod hlavičkou dceřiného týmu Ginetty LNT.

I přes veškeré snahy z řad organizátorů a samotných týmů se však sezóna 2018/2019 nesla ve znamení dominance Toyoty. Systém „Equivalence of Technology“, který měl zajistit výkonnostní vyrovnání hybridních továrních vozů se soukromými prototypy bez hybridního pohonu, příliš účinku nepřinesl a privátní prototypy se tak časům Toyoty přibližovaly především díky vlastnímu vývoji nových vozů. Ten byl u týmů Rebellion Racing a SMP Racing meziročně skutečně signifikantní, ani to však na porážku Toyot nestačilo. Frustrovaná ambiciózní stáj SMP Racing se tak rozhodla svůj program v LMP 1 ukončit už po jediné sezóně…

Kvůli „odpadnutí“ ruského týmu jsou tak do sezóny 2019/2020 přihlášeny v LMP 1 pouze tři týmy – Toyota (Toyota TS050 Hybrid), Rebellion Racing (Rebellion R13 Gibson), LNT (Ginetta G60-LT-P1 AER). Toyota i LNT absolvují všechny závody se dvěma vozy, zatímco tým Rebellion bude střídavě startovat s jedním, nebo se dvěma prototypy. Do několika závodů by chtěl s vlastním vozem CLM P1/01 zasáhnout i tým ByKolles, který neabsolvuje celou sezónu z důvodu příprav na vstup do nové kategorie „hypervozů“ od sezóny 2020/2021.

ACO (promotér WEC a 24 hodin Le Mans) ve spolupráci s FIA pracuje na předělání systému „Equivalence of Technology“, aby byla před novou sezónou zvýšena jeho účinnost (v rámci „EoT“ se pracuje s hmotností vozů, s využitelnou energií z paliva na jedno kolo, s tlakem turba, atp.)

Změny v „EoT“ a zároveň pokračující vývoj soukromých vozů LMP 1 se projevily již během testů v Barceloně. Absolutně nejrychlejší čas testů 1:29.141 zaznamenal Jose Maria Lopez s vozem Toyota TS050 Hybrid #7, který tak o pouhých pár tisícin porazil týmového kolegu z vozu #8 Kazukiho Nakadžimu.

Toyoty tak zůstávají i nadále na čele, o pouhých 267 tisícin sekundy však za nejlepším Lopezovým časem zaostal tradičně rychlý Američan Gustavo Menezes s prototypem týmu Rebellion Racing. Do sekundové ztráty se zásluhou bývalého pilota formule 2 Lucy Ghiotta dostala i lepší z obou Ginett (prototyp #6, čas 1:29.697) a také druhý vůz týmu Rebellion, se kterým čas 1:29.807 zajel Bruno Senna.

Klepněte pro větší obrázek

Svá první kola v Barceloně s prototypem Toyota absolvovala také vycházející hvězda vytrvalostních závodů Thomas Laurent (viz foto). Jednadvacetiletý Francouz debutoval ve WEC v roce 2017, kdy s vozem LMP 2 obsadil celkové druhé místo v Le Mans a o rok později se na slavné pódium vrátil, když dojel na třetím místě s týmem Rebellion Racing. Mladého talentu si všimla Toyota, která si tak do budoucna zajistila jeho služby. Laurent je nyní rezervním a testovacím pilotem japonského týmu a závodit bude v sezóně 2019/2020 ve třídě LMP 2 u stáje Alpine.

Klepněte pro větší obrázek

Kromě Laurenta se s Toyotou, která před novou sezónou přepracovala aerodynamiku svých vozů, svezl také Brendon Hartley, který v posádce prototypu #8 nahradil Fernanda Alonsa. V testech se s vozy LMP 1 svezli i další zajímaví jezdci. Za Rebellion Racing testovali třeba Felipe Nasr nebo Norman Nato a prototypy Ginetta si mimo jiné vyzkoušeli Guy Smith nebo Stephane Sarrazin.

De Vries a di Resta nejrychlejší v LMP 2

Ve třídě LMP 2 se během testů o nejlepší čas přetahovali především Nyck de Vries a Paul di Resta. Lepší byl nakonec mladší z obou pilotů, tedy de Vries, který s prototypem Oreca 07 Gibson stáje Racing Team Nederland zaznamenal během středečního večera své osobní maximum v hodnotě 1:31.659.

Pro de Vriesovu holandskou stáj to byly jedny z prvních dní s novým šasi Oreca 07. Až do loňské sezóny totiž tým, pro který jsou charakteristické barvy sítě supermarketů Jumbo, využíval šasi Dallara P217. Spolu s de Vriesem budou posádku žlutého prototypu opět tvořit Giedo van der Garde a Frits van Eerd.

Klepněte pro větší obrázek

V podobné situaci jako Racing Team Nederland je i di Restův United Autosports. Britsko-americká stáj, které šéfuje boss McLarenu Zak Brown, po několika sezónách s vozy Ligier JS P217 v evropské Le Mans Series nyní objevuje neprobádané vody FIA WEC s novým šasi Oreca 07.

Klepněte pro větší obrázek

Nováčkem v LMP 2 bude ve WEC i italský tým Cetilar Racing, který do nové sezóny 2019/2020 jako jediný ve startovním poli nasadí vůz Dallara P217. Dalšími nováčky, kteří podobně jako Cetilar Racing do WEC přecházejí z evropské Le Mans Series, jsou týmu Cool Racing a High Class Racing, oba s prototypy Oreca 07.

V LMP 2 bude v sezóně 2019/2020 závodit celkem osm vozů. Všechny prototypy LMP 2 využívají shodný osmiválcový motor Gibson o objemu 4.2 litrů.

Ferrari a Porsche určují tempo v LMGTE – PRO

Ve třídě LMGTE – PRO, která má podobně jako LMP 1 ve WEC status mistrovství světa, budou v sezóně 2019/2020 startovat po odchodech Fordu a BMW tři tovární týmy Ferrari, Porsche a Aston Martin.

Největší novinku si pro sezónu 2019/2020 přichystalo Porsche, které začátkem července na festivalu v Goodwoodu představilo novou generaci závodního speciálu 911 pod označením 911 RSR-19. Ta se oproti generaci předchozí vyznačuje především úpravami v oblasti aerodynamiky. U nového vozu se změnil zadní difuzor a vývody výfukové potrubí se přesunuly do stran.

Klepněte pro větší obrázek

Vozy Ferrari 488 GTE EVO a Aston Martin Vantage se změnily pouze v oblasti barevného designu.

Nejlepší čas testů v LMGTE – PRO 1:43.593 zaznamenal s vozem Ferrari #71 španělský bývalý pilot DTM Miguel Molina. O pouhých osmapadesát tisícin za ním zaostal Kevin Estre s novým Porsche.

Nejlepší čas s vozem Aston Martin 1:44.953 zapsal Dán Marco Sorensen, který bude opět tvořit závodní dvojici s krajanem Nickim Thiimem.

Klepněte pro větší obrázek

Úřadující šampioni na čele v LMGTE – AM

Ve třídě LMGTE – AM bude v sezóně 2019/2020 startovat rekordní počet jedenácti vozů.

Během testů v Barceloně byl nejrychlejším týmem této kategorie Project 1 s vozem Porsche 911 RSR, který se v sezóně 2018/2019 stal šampionem třídy LMGTE – AM. Povzbuzen tímto úspěchem nasadí německá stáj do sezóny 2019/2020 hned dva vozy Porsche.

O nejlepší čas testů se v LMGTE – AM postaral italský junior Porsche Matteo Cairoli, který s vozem #57 týmu Project 1 zaznamenal čas 1:44.467.

Foto: Toyota Gazoo Racing; Rebellion Racing; Racing Team Nederland; United Autosports; Porsche; Aston Martin Racing

Další článek: Ještě to není dobré, říká o formě Red Bullu Max Verstappen

11:52 | Plány Alonsa pro rok 2020: Dakar a Indy, pro rok 2021: zpět v F1 nebo WEC (hypercary). Martin Brundle spekuluje, že by se Alonso mohl do F1 vrátit s Renaultem.
6. prosince | Český esports závodník Martin Štefanko, který byl členem Haasu v F1 eSports, oznámil ukončení kariéry.
5. prosince | Britský premiér Boris Johnson v rámci předvolební kampaně navštívil továrnu Red Bullu. Vyzkoušel si výměnu pneumatik. Jak dlouho mu to trvalo, neuvedl. Red Bull to letos zvládl za 1,82 s. odkaz
4. prosince | S Toro Rosso jezdil v testech Sean Gelael. Jeho týmovým kolegou ve F2 bude nově Dan Ticktum, kterého se Red Bull před časem zbavil.