Testy WEC: Prototypy LMP 2 porazily nové hypervozy | Foto: Toyota Gazoo Racing

Foto: Toyota Gazoo Racing

Testy WEC: Prototypy LMP 2 porazily nové hypervozy

Lehkým rozčarováním skončily oficiální předsezonní testy vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC v belgickém Spa. Nové vozy postavené podle pravidel Le Mans Hypercar, která nahrazují třídu LMP 1, v Belgii nestačily na prototypy LMP 2.

Absolutně nejrychlejší čas dvoudenních testů na 7004 metrů dlouhé belgické trati? 2:04.168. Jeho autor? Nyck de Vries s prototypem Oreca 07 Gibson #26 ruské stáje G-Drive Racig, která startuje ve třídě LMP2.

A nyní pro srovnání nejlepší čas vozu konstruovaného podle pravidel LMH. Sébastien Buemi v úterý odpoledne za volantem Toyoty GR010 Hybrid #8 zajel 2:04.669. Půl sekundy ztratil švýcarský závodník s vozem, který reprezentuje novou vrcholnou kategorii sportovních vozů.

Toyota sice porazila konkurenční Alpine se starším prototypem LMP 1 A480 (Rebellion R13 od Orecy, nejlepší čas 2:05.230 zaznamenal Matthieu Vaxiviere), nedokázala se však dostat do čela absolutního pořadí.

Promotér WEC a 24 hodin Le Mans, kterým je francouzský autoklub ACO, přitom ve spolupráci s FIA vozy LMP 2 uměle zpomalil. Hmotnost těchto prototypů letos vzrostla o 20 kg na 950 kilo a jejich výkon byl snížen o 50 kW. Přesto to zatím na výkonnostní oddělení LMP 2 a LMH nestačí.

„Rychlost vozů LMP 2 je překvapující. Měli bychom být trochu před nimi, v rychlosti na jedno kolo zde však na ně ztrácíme,“ promluvil o lehce prekérním problému před novou sezonou WEC ředitel týmu Toyota Gazoo Racing Rob Leupen pro web sportscar365.com.

„Při dlouhém stintu bychom možná měli navrch my, každopádně něco takového jsme nečekali. Uvidíme, k čemu dojde po oficiálních testech. Jestli vůbec k něčemu dojde. Zatím se všichni učíme.“

„V tuto chvíli si myslíme, že výkonnostně jsem tam, kde bychom měli být. Výkonnostní rozdělení LMP 2 a LMH je spíše organizační záležitost. Osobně si myslím, že my s tím nic moc nezmůžeme.“

„Neřekl bych, že ze dne na den budeme moci zrychlit až o pět sekund. Ani s jiným nastavením Balance of Performance by se nám to nepodařilo. Podle mě by se na to měli organizátoři ještě zaměřit.“

„Z toho, co jsme zjistili během testů, je naše rychlost dobrá,“ uzavřel Leupen.

Ze slov šéfa japonské tovární stáje lze usuzovat, že se ze strany Toyoty nejedná o hru s cílem nedostat horší nastavení BoP pro závodní víkend. Úvodní šestihodinovka je ve Spa na programu v sobotu 1. května a Toyoty by měly bojovat o vítězství s posledním používaným prototypem LMP 1, který nasazuje Alpine. Právě modrá „alpinka“ by měla být papírově rychlejší (byť na rozdíl od Toyoty nedisponuje hybridní pohonnou jednotkou) a správné nastavení BoP bude klíčové pro existenci (či neexistenci) vyrovnaných soubojů na čele.

Během oficiálních testů vážily oba hypervozy Toyota GR010 Hybrid 1040 kg a měly povoleno využít 964 megajoulů energie na jeden stint při výkonu pohonné jednotky 520 kW (697 koní).

Alpine A480 Gibson byl během testování o 110 kg lehčí než Toyoty, zároveň však byl výkonnostně více omezen na 920 MJ energie na jeden stint při výkonu motoru 450 kW (603 koní). Postrádáme srovnání s americkými hyperovozy Glickenhaus bez hybridního pohonného ústrojí, které úvod sezony ve Spa vynechávají. Zámořská stáj by se měla v rámci WEC poprvé objevit 13. června v Portimau.

K soubojům prototypů s hypervozy zbývá ještě dodat, že kompletní sezony WEC 2021 se ve třídě LMP 2 zúčastní také slovenská stáj ARC Bratislava. Tým závodícího šéfa Mira Konopky jako jediný proti armádě vozů Oreca 07 nasadí šasi Ligier JSP217.

Typicky žlutý „slovenský“ vůz je v rámci LMP 2 zařazen do nové podkategorie Pro-Am Cup pro posádky s bronzovým jezdcem podle kategorizace FIA. Tím je v případě ARC Bratislava právě Konopka, který se bude ve Spa střídat se dvěma Brity Darrenem Burkem a Thomasem Jacksonem.

Ve třídě LMGTE – PRO, která má stejně jaké LMH status mistrovství světa, budou při absenci loňských šampionů z týmu Aston Martin Racing bojovat o titul pouze dvě značky. Porsche přichází s upravenou verzí modelu 911 RSR-19, zatímco Ferrari sází na osvědčené 488 GTE Evo.

Kromě dvou Porsche a dvou Ferrari pojede v rámci LMGTE – PRO ve Spa ještě jeden vůz. Corvette Racing se zúčastní belgického kola WEC s voze C8.R, pro který to bude druhý závod vytrvalostního mistrovství světa mimo sérii IMSA a zároveň premiéra na evropské půdě. Ve žluté „korvetě“ se budou ve Spa střídat zkušení Antonio Garcia a Oliver Gavin.

Podíváme – li se na časy, tak předsezonní testování vyhrálo Porsche zásluhou Kevina Estreho a jeho kola v hodnotě 2:12.916.

Ferrari se dostalo pouze na hodnotu 2:14.313, Corvette na 2:14.703. Více však napoví až kvalifikace.

Nejrychlejším pilotem testů ve třídě LMGTE – AM se stal bývalý jezdec formule 2 Antonio Fuoco. Ital zajel s vozem Ferrari 488 GTE Evo #47 stáje Cetilar Racing čas 2:14.509.

Jak moc reálný obrázek o rozložení sil ve WEC nabídly dvoudenní testy, to se dozvíme v sobotu. Šestihodinový závod startuje ve 13:30 a včetně sestřihu kvalifikace ho nabídne Eurosport 2. (12:15 až 13:15, 13:15 až 15:30, 17:20 až 19:45).

Pondělní pořadí podle jezdeckých časů

Úterní pořadí podle jezdeckých časů

Startovní listina 6 hours of Spa

Doporučujeme

Články odjinud