V plném proudu jsou testy pneumatik pro příští rok. Týmy nasadily mule cars, které mají imitovat nové vozy. Snadné to ale není a nebude.
Na konci února se pojedou předsezónní testy, ale vozy formule 1 se prohání po okruzích už v těchto dnech. Kromě testů s předešlými nebo staršími vozy probíhají také testy pro Pirelli. Týmy McLaren a Ferrari odjely v předešlých dvou dnech v Barceloně 632 kol.
Není to nic nového. Stejné testy probíhají už roky. Pirelli v nich testuje prototypy pneumatik pro příští rok. Tentokrát je ale před dodavatelem pneumatik obrovská výzva. Vyvíjí pneumatiky pro formuli 1, která bude zcela odlišná od toho, co známe dnes.
Testy pneumatik pro rok 2026 začaly už vloni. Jako první si je vyzkoušel Felipe Drugovich ve voze Astonu Martin v září v Barceloně. Průměr ráfků zůstává stejný (18 palců), ale šířka a vnější průměr se zmenší. Na první pohled je to patrné zejména u šířky. Přední pneumatiky budou užší o 25 mm, zadní o 30 mm.

Felipe Drugovich a první test pneumatik pro rok 2026
Foto: Pirelli
Co se ale změní mnohem více, to budou pohonné jednotky a především samotné vozy, které budou lehčí, menší a mít úplně jinou aerodynamiku. Má tedy smysl jezdit po trati se současnými vozy?
Pirelli před podobnou výzvou nestojí poprvé. Pravidla se sice v posledních letech neměnila, ale nároky na černé zlato se každý rok liší. Týmy nachází další a další přítlak, což samozřejmě ovlivňuje i pneumatiky. Pirelli s tím musí umět pracovat.
V roce 2022 došlo k výrazné změně pravidel a návratu přízemního efektu. Také tehdy se pneumatiky testovaly na stávajících vozech, které byly upraveny tak, aby co nejvěrněji simulovaly chystané změny – a my se naučili nový termín „mule cars“.
Tentokrát je ale změna mnohem větší. Na trati tak opět vídáme mule cars. Pirelli dostává reálná data z tratě, která ale musí brát s rezervou, protože vozy budou jiné. Kromě toho má Pirelli simulace, které sice pracují s tím, co se v roce 2026 očekává, ale jde jen o simulace. V konečném výsledku se musí oba vstupy kombinovat. Je to tedy podobná práce, se kterou se potýkají týmy při vývoji vozu a klíčovou roli hraje korelace mezi tratí a virtuálním světem.
40 dní testů
Podle sportovních pravidel má Pirelli v průběhu roku celkem 40 dní testů. Minulý týden jezdil na okruhu Paula Ricarda McLaren, který testoval pneumatiky do mokra a přechodných podmínek. V úterý a ve středu jezdí McLaren a Ferrari v Barceloně. Celkem tak jde o 6 testovacích dní.... Dva a dva dny jsou šest? V tomto případě ano. Jako jeden testovací den chápou pravidla nasazení jednoho vozu. Pokud tedy nyní testovaly dva dny McLaren a Ferrari, jde o čtyři testovací dny.
Příští týden budou v Jerezu testovat Alpine (dva dny), McLaren (jeden den) a Mercedes (jeden den). Přestože se může zdát, že nyní hraje klíčovou roli McLaren, v průběhu roku se vystřídají všechny týmy.
„Snažili jsme se naplánovat sérii testů na různých tratích, na suchu i na mokru, do kterých by se zapojily všechny týmy. Díky tomu můžeme brát v úvahu jak špičkové týmy, tak týmy ze středu pole, abychom našli nejlepší kompromis,“ řekl nedávno Mario Isola pro F1inGenerale.
Plná nádrž není plná
„Skutečným problémem je, že testujeme s vozy, které mají zcela odlišné vlastnosti. Týmy se navíc s novými koncepty stále ještě učí. V praxi nám pomáhají s nastavením a úpravami palivové zátěže, abychom se přiblížili novým monopostům. Jejich simulace je však nemožná – aerodynamický balík je zcela odlišný, stejně jako rozměry, pohonná jednotka a aerodynamika,“ vysvětluje Isola.
„Přesto se k nim můžeme přiblížit – třeba tím, že se vyhneme testům se 100 kg paliva a místo toho použijeme 70 kg, abychom simulovali hmotnost nových vozů v závodních podmínkách. Navíc jsme omezeni aerodynamicky, protože současný systém DRS působí pouze na zadní křídlo, zatímco příští rok bude i na předním (aktivní aerodynamika, pozn. redakce). Na Montmeló nebo na okruzích vyžadujících vyšší přítlak testujeme s křídly ve stylu Monzy. Není to jednoduché a v tuto chvíli není nic hotové – ani konstrukce slicků, ani design přechodných pneumatik nebo pneumatik do mokra. Na všem se stále pracuje, ale prvním cílem je samozřejmě uzamknout konstrukci, což je první krok, a pak budeme pracovat na nabídce směsí.“
Ferrari jako mule cars nasadilo nejnovější možný vůz. Hamilton a Leclerc jezdili v upraveném loňském voze. McLaren nasadil MCL60 z roku 2023. Aston Martin vloni testoval s vozem z roku 2022.


Vlevo je vůz při loňské GP Španělska, vpravo při testech pro Pirelli tento týden.
Foto: Pirelli, Getty Images / Chris Graythen
Na obrázcích výše se můžete podívat na srovnání zadních křídel Ferrari. Stejné auto, stejný okruh ale dva zcela odlišné balíčky.
Vlevo je fotografie z víkendu v rámci Grand Prix Španělska 2024. Vpravo je naopak zadní křídlo z testů tento týden. Už na první pohled je křídlo mnohem menší – podobné tomu, s čím Ferrari jezdilo v Monze, kde je potřeba nižší přítlak. U předního křídla není rozdíl tak patrný, ale i zde nasadilo Ferrari křídlo pro nižší přítlak – podle fotografií nejspíše upravilo křídlo určené pro Las Vegas.
Podle webu The Racer má vůz v této konfiguraci přibližně o 20 % nižší přítlak.