Telemetrie ve formuli 1, Ferrari dovolilo nahlédnout pod pokličku

Ferrari zveřejnilo několik zajímavých údajů a informací o telemetrii, která je v současné formuli 1 zcela klíčová.
Telemetrie ve formuli 1, Ferrari dovolilo nahlédnout pod pokličku

Andrea Beneventi vysvětluje pro oficiální stránku Ferrari, jak funguje telemetrie.

Tisíce parametrů. Telemetrie je všeobecně chápana jako systém sbírající data a parametry spojené s fungováním auta a s tím, abychom ho udělali použitelným. Každý komponent je nepřetržitě monitorovaný. Je to důležité pro inženýry i pro jezdce, protože jim to omužňuje snadněji najít problémy a napravit je.

Je zřejmé, že není možné kontinuálně kontrolovat všechna data, protože monitorovaných kanálů jsou tisíce, ale můžeme mít dvakrát více parametrů a čidel připevněných na voze. Potřebujeme velmi rychle najít cennou informaci. Může se stát, že si jezdec stěžuje na zvláštní chování vozu. Inženýři se v takovém případě pokusí přijít na to, co za tím je. Pokusí se zaměřit na data komponentů, které by to mohly zavinit. Čím rychlejší a schopnější inženýři jsou, tím rychleji lze problém najít a napravit.

Klepněte pro větší obrázek

Působivá čísla. Telemetrie se rozvíjela obrovským tempem. Ještě před dvaceti lety bylo možné data z jedné velké ceny uložit na obyčejnou disketu, dnes je na to potřeba celý pevný disk. Monoposty formule 1 vyprodukují během každého kola 35 MB dat. V průběhu závodního víkendu se dvěma vozy to dělá až 30 GB. Žádný jiný druh motorsportu nevyužívá telemetrii tak efektivně jako formule 1. Třeba v GP2 se monitoruje 35 až 40 procent méně parametrů. Komplexnost telemetrie je propojená s komplexností vozu. Třeba auta v 24h Le Mans mají také velmi sofistikovaný telemetrický systém.

Důležitý nástroj. Telemetrii během závodního víkendu sleduje více jak stovka lidí. Jsou to lidé na trati nebo ve speciálním centru v Maranellu. Informace přicházejí téměř v reálném čase, jejich zpoždění je maximálně 2 až 4 sekundy. Je důležité, aby se v telemetrii vyznali i jezdci, protože inženýři jim neustále předávají informace. Závodní inženýr a výkonnostní inženýr pomáhají jezdci data pochopit. Během tréninku a kvalifikace inženýři ukazují jezdci data z předchozích kol, aby mu řekli, kde by se mohl o několik setin zlepšit.

Odborník na telemetrii. Zvládnout telemetrii není snadné. Množství dat, jejich složitost, tempo, ve kterém přicházejí, schopnost reagovat na problémy, je to celé skutečné umění. Lidé, kteří to obvykle dělají, jsou inženýři v oblasti počítačů nebo řídicích systémů. Ve Ferrari dělají spoustu testů, ve zvláštních místnostech, kde se simulují různé situace.

Inženýr musí obvykle projít školením o délce šesti měsíců, ale může to trvat i rok a nikdo nemá záruky, že kurz dokončí. Je to velmi složité a kluci přes telemetrii jsou mezi prvními, kdo dorazí na okruh. Pomáhají připravit vše v garáži, natáhnout veškeré potřebné kabely.  

Diskuze (6) Další článek: Běž raději do Red Bullu, řekl Mercedes Verstappenovi
13. července | Renault chystá pro Německo vylepšené přední křídlo.
11. července | Red Bull, Haas a Williams odjeli během druhého dne testů pro Pirelli v Silverstonu 257 kol.
11. července | Pro Pirelli dnes v Silverstonu testují stejně jako včera Grosjean, Kubica a Buemiho vystřídal Verstappen.
10. července | Toro Rosso stále vyšetřuje selhání zavěšení na voze B. Hartleyho v posledním tréninku.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10