Technologie F1 pomáhají zachraňovat lidské životy

Výsledky vývoje ve formuli 1 nemusí být užitečné jen v automobilovém průmyslu, ale dají se využít v mnoha jiných oblastech.
Technologie F1 pomáhají zachraňovat lidské životy

O co nejširší využití technologií, které byly vyvinuty pro závody Grand Prix, se snaží skupina McLaren. Kromě produktů z oblasti dopravy dokáže vyrobit také například různé sportovní náčiní, či se podílet na konstrukci vojenského vozidla.

Jako velmi přínosný se ale ukazuje také přenos technologií F1 do lékařské oblasti. Divize McLaren Electronics, která mimo jiné vyrábí standardizovanou elektronickou řídící jednotku (SECU) pro všechny vozy F1, spolupracuje už druhým rokem s dětskou nemocnicí v Birminghamu a pomáhá zachraňovat lidské životy.

Jak? Pomocí telemetrie. Ve formuli 1 jsou totiž velmi vyvinuté systémy, které v reálném čase sledují stav vozů, jedná se o stovky parametrů, jako jsou tlak hydrauliky, teplota pneumatik a brzd nebo třeba prokluz kol.

A v lékařství něco takového doposud chybělo. Docházelo sice k záznamu různých dat o pacientovi, jako je krevní tlak, úroveň kyslíku v krvi či například srdeční tep. Ale většinou jen v nemalých časových intervalech, ale hlavně bez snahy tato data nějakým způsobem analyzovat a využít v budoucnu.

Ve formuli 1 je analýza dat klíčová, na základě historických dat inženýři dokáží odhalit například blížící se konec životnosti motoru. A toho se rozhodli využít právě v dětské nemocnici v Birminghamu.

S pomocí telemetrického systému (ATLAS) od McLarenu sbírají, analyzují a v reálném čase využívají data o pacientech. Projekt je stále v pilotním provozu, ale první předběžné výsledky ukázaly, že jen pomocí analýzy úrovně kyslíku v krvi bylo možné postavit efektivní systém varování před život ohrožujícími situacemi.

Konkrétně v prvním roce poklesl počet srdečních zástav v nemocnici z 18 případů na čtyři, přičemž úmrtnost v těchto případech klesla z 66 na 0 %. Tento systém samozřejmě dál rozšiřují o využití dalších údajů, jako je krevní tlak či dechová frekvence.

Systém, který na základě aktuálního stavu pacienta dokáže předpovědět, jestli mu hrozí nějaké nebezpečí, ale není vše, čeho chtějí lékaři dosáhnout. Komplexní řešení založená na principu telemetrie by mohla přinést celkové zefektivnění péče a zkrácení pobytu v nemocnici. Snaha je využít bezdrátových technologií, aby vše bylo pro pacienta co nejpohodlnější.

Další článek: Button zkoušel zvládnout pneumatiky nastavením, ale musel se vrátit zpět

11:27 | Osmihodinovka v Portimau odstartuje v neděli ve 12:00. Přímý přenos vysílá Eurosport 2 od 15:00 do 18:30, závěr závodu poté nabídne Eurosport 1 od 18:30 do 20:30. Komentují Jiří Šlégl a Martin Straka...
23:36 | Marcus Ericsson vyhrál závod IndyCar v Detroitu. Pomohla mu nehoda Grosjeana. Pro Ericssona je to první vítězství od roku 2013 (GP2).
21:14 | Jedna z nejhorších věcí, které se mohou v motorsportu stát... zaseknutý plynový pedál. Felix Rosenquist je při vědomí a snad ok. odkaz
11. června | McLaren od roku 2022 vstoupí do série Extreme E.

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00