Technologie a nepředvídatelnost? O tom formule 1 přeci je

Měli jsme čas si pořádně promyslet, jaké byly první tři závody letošní sezony, obzvláště pak dramatická Velká cena Číny. Nový styl závodění s pneumatikami Pirelli, nastavitelným zadním křídlem a systémem KERS v lidech vzbuzuje smíšené pocity.
Technologie a nepředvídatelnost? O tom formule 1 přeci je

Nevidím ale důvod, proč by tyto věci měly být škodlivé pro sport. Letošní sezona je výzvou. Je to nová formule, formule 1 2011. V minulosti bylo klidně možné po poslední zastávce vypnout. To nyní již není možné, a tak nerozumím, proč by změny měly být ku škodě. Osobně si myslím, že žádné sportovní klání by nemělo skončit před závěrečným hvizdem nebo před odmávnutím šachovnicovou vlajkou.

Kdyby se tak dělo, lidé by předčasně vypínali televizory a odcházeli z tribun. Ano, pro jezdce musí být obtížné, když jedou o osm sekund pomaleji než v kvalifikaci. Na mokru ale jedeme o dvacet sekund pomaleji a nikdo netvrdí, že se nejedná o regulerní závodění. Rychlost je hodně relativní věc, pokud jedete rychleji než všichni ostatní, tak jako tak se cítíte fantasticky.

Lidé říkají, že tato nová forma závodění je vlastně umělotina. Je ale mnoho věcí, které zvenčí nevidíme. Pokud má jeden tým oproti ostatním o jeden mód mapování motoru navíc, není to umělé? Pokud pilot nemusí šetřit palivo, zatímco ostatní ano, není to umělé? Kdy bylo závodění závoděním ve své nejryzejší formě? Zřejmě v době, kdy jezdci na začátku čtyřiadvacetihodinovky Le Mans přeběhli trať, aby mohli nasednout do svých vozů. Jakmile ale nastartovali motor, již se nejednalo o souboj muže proti muži. Soupeřili spolu muži, stroje, týmy, technologie. Z tohoto důvodu není možné, abychom viděli dvacet vozů pohromadě na trati bojovat kolo na kolo až k cílové čáře.

Přestože nebylo snadné pochytit všechno dění, myslím si, že Velká cena Číny byla povedená. Hned po závodě jsem v televizi musel poděkovat společnosti Pirelli. Přes zimu to neměla snadné, ale poprala se s tím znamenitě. Výsledkem je, že máme hodně proměnlivé závody. A vidíme, jak se lidé postupně učí ze svých chyb a zlepšují se. Hamilton si v Malajsii zničil jednu sadu pneumatik, v Číně svůj přístup změnil a vyplatilo se mu to.

Formule 1 je hodně o technologii, přičemž byste se měli snažit, aby všechny nástroje, které máte k dispozici, byly k užitku. Nemělo by to být jen o smontování auta a přemístěním se na trať, od toho jsou tu jiné série. Letos se také projevují osobnosti jednotlivých pilotů, často jsou nuceni v kokpitu vymyslet jinou strategii, než jakou jim radí lidé z boxové zídky.

Myslím, že je dobré, že je to tak nepředvídatelné. Na koho byste si vsadili v Turecku? McLarenu by tato trať s dlouhými rovinkami měla vyhovovat, favoritem je ale přesto Red Bull. Vzchopení McLarenu nicméně bylo úžasné. Teď potřebujeme, aby se dotáhlo také Ferrari. Mercedes je také ve hře - Nico Rosberg byl v Číně dlouhou dobu ve vedení a v jednu chvíli to vypadalo, že by mohl vyhrát, nebýt problémů s příliš vysokou spotřebou paliva.

Konečně bych také chtěl věnovat pár slov svému krajanovi a bývalému kolegovi z DTM Paulovi di Restovi. Ve formuli 1 se zatím předvádí fantasticky, jeho přestup proběhl hladce. Vypadá, jako by tu už nějakou dobu závodil. Doufal jsem, že to dokáže, zároveň ale vím, jak krutá někdy formule 1 může být. Když vidím mladého pilota, který dostane šanci a dokáže ji využít, mám z něho radost. Rád vidím mladé kluky, kteří dokáží ukázat svou cenu a doufám, že jejich kariéra v tomto sportu bude skvělá.

Další článek: Vettel věří, že Red Bull své problémy s KERS vyřešil

24. ledna | 17. února bychom mohli vidět nové zbarvení Williamsu. Vůz až v den testů... podobně by na tom mohl být Haas. Oficiálně to ale potvrzeno nebylo.
23. ledna | Red Bull prodloužil spolupráci se společností ExxonMobil jako dodavatelem paliv, maziv a technologickým partnerem.
22. ledna | Formule 1 potvrdila, že Drive to Survive bude na Netflixu 28. února.
22. ledna | Racing Point představí svůj vůz 17. února.