12
Fotogalerie

Technika: Vývoj Red Bullu RB13 v průběhu první poloviny sezóny 2017

Red Bull měl být černým koněm letošní sezóny, ale nakonec se tak nestalo. Přesto bojuje o pódia a jednou vyhrál. Jak se vyvíjel jeho vůz v první polovině sezóny?

Nebýt překvapivého výsledku Velké ceny Ázerbájdžánu, aktuální sezóna zatím Red Bullu nevychází zcela podle plánů. Autu uškodilo omezení hydraulického ovládání záklonu karosérie, jak to ostatně přiznal i Adrian Newey, a konkurenceschopnosti velmi nepomáhá ani pohonná jednotka Renaultu, která se zatím nemůže rovnat nejlepším.

03-rbr-fwpyl.jpg

Než auto nastoupilo na první závod, dostalo prodloužené nosníky předního křídla.

V Číně do této skládačky zapadly nové deflektory, které úzce spolupracují právě s nosníky předního křídla.

03-rbr-tvanes.jpg

V Bahrajnu Red Bull realizoval pouze tuto drobnou změnu spočívající v odebrání jednoho křídlového prvku mezi dvěma částmi kaskádového křídla.

03-rbr-fw.jpg

V Kanadě Red Bull ještě upravil koncové části předního křídla tím, že těsně za jejich náběhovou hranu přidal (1) štěrbiny a seříznul kousek z (2) podstavy. Za zmínku stojí i jemná úprava (3) generátoru víření, který je součástí kaskádových prvků předního křídla.

03-rbr-fwep.jpg

Spekulace o příchodu údajné B-verze v Barceloně se ukázaly být nepravdivé. Jedinou změnou bylo vylepšení vnitřního proudění v bočnicích a nasazení nových deflektorů.

03-rbr-bb.jpg

Na obrázku výše vlevo vidíme původní verzi deflektorů, uprostřed je seříznutá verze z Austrálie a vpravo zase Španělska iterace. Nejnovější verze je z Kanady, rozdíly oproti té španělské jsou ale minimální.

03-rbr-bb-2.jpg

Rozdíly najdeme ve spodní části deflektorů, která je tvořena několika horizontálními lopatkami a také byla seříznutá odtoková hrana deflektoru. Šipky na obrázku výše značí oblasti, kde nastaly hlavní změny.

03-rbr-spwing-2.jpg

Oblast přední části bočnic je stále v centru pozornosti Red Bullu. Bočnicová křídla byla poprvé upravena v Austrálii, kde se jejich horizontální sekce rozšířila do všech směrů (viz obrázek výše vlevo).

V Kanadě zase horizontální sekci bočnicových křídel celkem nahradila soustava tří (1) vertikálních a jednoho (2) horizontálního generátoru víření (na obrázku níže).

03-rbr-spwing.jpg
03-rbr-floor.jpg

Další kanadskou novinkou je podlaha. Její mohutný zářez ve tvaru čtvrtoblouku nyní zakrývá jakýsi „mini-difuzor“. Posuďte sami – novinka je na obrázku níže vlevo, původní verze s hlubokým zářezem vpravo.

03-rbr-floor-2.jpg

Další pohled na novou podlahu ukazuje propracovanou sekci v zadní části před zadním kolem. Série štěrbin na okraji podlahy nově ještě více vystupuje nad rovinu podlahy a zasahuje více do šířky.

03-rbr-tsq.jpg

V Barceloně u příležitosti Velké ceny Španělska auto dostalo jako jedno z posledních T-křídlo a spolu s ním i menší deltové křidélko na páteři krytu motoru (viz šipka).

03-rbr-twing.jpg

Foto: Red Bull Content Pool, Getty Images / Clive Mason, Mark Thompson, Lars Baron, Clive Rose 

Doporučujeme

Články odjinud