Technika: Vývoj Mercedesu W08 v průběhu první poloviny sezóny 2017

Jak se měnil vůz Mercedesu v průběhu první poloviny letošní sezóny ?

Obhájce mistrovského titulu přišel po třech letech dominance o status nepřekonatelného favorita. V prvních závodech míval problémy dostat pneumatiky do pracovního okna a nepomohlo mu ani rozhodnutí FIA před začátkem sezóny, které výrazně omezilo možnosti šikovných systémů odpružení.

Dosavadní vylepšení Mercedesu přišly ve dvou velkých balíčcích, které byly oba nasazeny v Barceloně – první před začátkem sezóny, druhý během Velké ceny Španělska.

Klepněte pro větší obrázek

Jedním z prvních vylepšení Mercedesu bylo přidání zářezu do lopatky vyrůstající z předního křídla, stejně jako lopatky na vnitřní straně předního kola, které si můžete všimnout na některých obrázcích níže.

Klepněte pro větší obrázek

V Rusku dostal nosový kužel dvojici drobných otvorů v jeho špičce, aby hned na to v Barceloně prošel kompletním redesignem.

Nosový kužel byl zúžený a jeho spodní část byla vytvarována do zvláštní struktury připomínající někdejší sněžné pluhy. Tento, nazvěme ho plášť, výrazně zasahuje do stran nosové části a v plném rozsahu nahrazuje lopatky pod nosem.

Mimořádně zajímavý je nový nosový kužel i při pohledu zezadu.

Nový nos dostal i takovéto netradičně tvarované držáky předních TV kamer.

Klepněte pro větší obrázek

Oblast přední části bočnic zaznamenala první zásadnější změnu už přes zimu. Objevily se nové deflektory s prvky loňské verze, upravená náběhová hrana bočnic, která se podobně jako loni směrem do stran snižuje a také vylepšenou spodní část bočnicového křídla.

Klepněte pro větší obrázek

S novými deflektory přišly i propracované rohy podlahy, které sdílejí podobný designový jazyk.

Deflektory byly potom znovu vylepšené před Velkou cenou Španělska, když k nim přibyla soustava menších svislých lopatek. Ohromující složitost deflektorů můžeme lépe pozorovat na obrázku níže.

Klepněte pro větší obrázek

Nemalou pozornost Mercedes věnoval i soustavě křidélek za předními brzdovými kanálky – také se měnily na dvakrát. Poprvé už před začátkem sezóny, jak je vidět na obrázku výše, následně bylo k vyvýšené části předních závěsů připevněny dvouprvkové křidélko (na obrázku níže).

Klepněte pro větší obrázek

Ještě větším počtem iterací prošla žraločí ploutev. Zatímco při (1) představení ploutev chyběla, během testů v Barceloně jsme mohli vidět (2) první verzi ploutve a také její upravenou (3) verzi s komínem.

Klepněte pro větší obrázek

V Barceloně přineslo nové pravidlo o viditelných označeních pilotů i (4) další žraločí ploutev. Ta se zároveň spojuje s T-křídlem, díky čemuž mají oba díly dostatečnou tuhost na to, aby vyhověly i zpřísněným testům flexibility.

FIA si na ohebnost T-křídel posvítila již v Austrálii, kde byl například tým Haas přinucen upravit design svého T-křídla a limity ohebnosti potom ještě více zpřísnila v Barceloně, kde prakticky každý tým přišel s určitými úpravami s cílem vyztužit T-křídla a žraločí ploutve.

Nově každý newton zátěže působící na křídlo ve vodorovném směru může způsobit průhyb o maximálně půl milimetru.

Klepněte pro větší obrázek

První (1) T-křídlo Mercedesu se objevilo již krátce po představení vozu Netrvalo dlouho a stalo se z něj (2) dvouprvkové křídlo. Vývoj T-křídla v Austrálii završila dosud (3) poslední změna, která „začistila“ okraje křídla a doplnila odtokovou hranu horního elementu o další menší křidélko.

Klepněte pro větší obrázek

Do Španělska Mercedes přivezl i soustavu zadního křídla pro maximální úroveň přítlaku, kterou tvoří zadní křídlo s konstantním náběhovým úhlem po celé šířce hlavního profilu a nové kaskádové křídlo (viz šipka).

Klepněte pro větší obrázek

V Rusku jsme mohli vidět takovéto klapky za výstupními otvory krytu motoru, které měly pomoci s extrakcí horkého vzduchu zpod karoserie. Podmínky v Soči kladly mimořádně vysoké nároky na systémy chlazení a zejména Lewis Hamilton se během závodu trápil s přehříváním monopostu.

Klepněte pro větší obrázek

Difuzor Mercedesu byl již při představení nečekaně komplexní zejména v oblasti okrajů. Ty jsou klíčové při negaci nepříznivých účinků zvířeného proudění v okolí zadních kol na proudění v difuzoru a to obzvlášťe teď, kdy nová pravidla vzdálenost mezi difuzorem a pneumatikou zmenšila.

Během předsezónních testů byly okraje difuzoru výrazně pozměněny, jak je vidět v levé polovině na obrázku výše.

K drobným úpravám došlo opět v Barceloně, ale o několik týdnů později před Velkou cenou Španělska (viz obrázek níže).

Co se týče mechanické stránky, podařilo se auto výrazně odlehčit, takže nyní je už jen těsně nad minimálním hmotnostním limitem 728 kg. Na začátku sezóny měl vůz až 6 kg nadváhy, což bylo způsobeno hlavně výrazným natažením rozvoru. V první části sezóny se však Mercedesu podařilo shodit až 3 kg.

Do Španělska motoráři přivezli novou specifikaci pohonné jednotky zvanou „Fáze 2“, která zahrnuje propracovaný spalovací motor, turbodmychadlo i oba motorgenerátory. V praxi je ale nejdůležitější, že tato pohonná jednotka umožňuje jezdcům využít maximální úroveň výkonu po delší dobu. Vylepšení přišlo o jeden závod dříve než bylo původně plánováno, protože nebylo jisté, zda první motor vydrží další závod.

Podrobná technická analýza vozu Mercedes W08

Podrobná technická analýza vozu Mercedes W08

Foto: Mercedes, Getty Images / Dan Istitene, Mark Thompson, Clive Mason, Lars Baron

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
16:14 | Pro @charouzracing budou v příštím roce závodit Louis Delétraz a Antonio Fuoco z Jezdecké akademie Ferrari.
13. prosince | Podle ruské zpravodajské agentury TASS potvrdí Williams v pátek Sergeje Sirotkina.
11. prosince | Podle odkaz je nyní favoritem na sedačku u Williamsu Sergej Sirotkin.
9. prosince | Charles Leclerc vyhlášen nováčkem roku.
8. prosince | Felipe Massa se stal prezidentem Mezinárodní komise pro motokáry (International Karting Commission)