Ferrari v letošní sezóně bojuje o titul. Podívejte se, jak se měnil vůz Scuderie v první polovině sezóny po Velkou cenu Ázerbájdžánu.
Scuderia zaznamenala meziročně největší pokrok ze všech týmů. Auto funguje skvěle a svými výkony dokazuje, že Ferrari je tento rok vyrovnaným soupeřem Mercedesu.
Konkurenti si myslí, že za to vděčí důkladně odvedené práci během loňských testů vývojových pneumatik Pirelli. Naučilo se během nich nejvíce díky tomu, že v rámci daných předpisů postavilo auto nejvěrněji reprezentující aerodynamické vlastnosti monopostů sezóny 2017.
Snad největší slabinou Ferrari je však jeho někdejší silná stránka – starty. Tento rok se karta obrátila. Zatímco loni se se stejným problémem potýkal Mercedes a při hledání řešení pozorně studoval startovní procedury Ferrari, nyní chodí Ferrari po inspiraci k Mercedesu.
Se sezónou 2017 přišla nová omezení související s ovládáním spojky, jejichž cílem bylo v maximální míře vrátit kontrolu nad vozem při startu do rukou pilotů. Maximální dráha pohybu spojkové páky je nyní 80 mm a navíc ve vzdálenosti menší než 50 mm od spojkové páky se nesmí nacházet žádný jiný ovládací prvek na volantu.
Ferrari reagovalo na nepovedený start v Rusku tím, že se zbavilo dlouhé páky otočné kolem čepu uprostřed volantu, kterou úspěšně využívalo od začátku minulé sezony, na úkor nové kratší spojkové páky s náprstky zkopírované od Mercedesu. Že šlo o rychlý prototyp dokazuje kovový materiál, ze kterého byla páka vyrobena.
V Bahrajnu jsme zaznamenali velmi komplexní přestavbu předního křídla, které dostalo (1) tříprvkový hlavní profil místo dvoudílného, rozšířila se (2) mezera mezi bočnicí křídla a tunelem, samotný tunel byl také inovován od (3) náběhové hrany až po tu (4) odtokovou a aby byla přeměna kompletní, propracované byly také (5) nastavitelné klapky.
Ve stejnou dobu se ve špičce nosového kužele objevila dvojice drobných otvorů.
V Ázerbájdžánu Ferrari změnilo úchyty předních TV kamer.
Lopatky po stranách šasi se v Austrálii prodloužily směrem vzad a došlo také k přepracování úchytů zpětných zrcátek (v horní polovině na obrázku níže).
V Kanadě přibyl nepatrný detail v podobě další štěrbiny v už beztak velmi komplexním bočnicovém křídle.
Před Velkou cenou Španělska Ferrari vyměnilo deflektory za novou verzi se dvěma zářezy (vlevo).
Ve Španělsku bylo také nasazeno výkonnější T-křídlo s až čtveřicí křídlových profilů, což je vidět na detailnějším záběru na obrázku níže.
Zajímavá inovace se objevila v Rusku, kde spolu s novým (1) kaskádovým křídlem přibylo v těsné blízkosti výfukové koncovky další (2) sekundární nebo nazvěme ho „výfukové“ křídlo.
V Monaku byly kaskádové i výfukové křídlo opět upraveny.
Zadní křídlo pro nižší úroveň přítlaku, které mělo premiéru v Kanadě, má (1) hlavní profil se sníženým úhlem náběhu směrem k okrajům, (2) otevřené štěrbiny v bočnicích křídla a sekunduje mu jednoduché (3) T-křídlo a starší specifikace (4 ) kaskádových křídel. Vše ve snaze o snížení aerodynamického odporu.
Všimněte si také, že u této verze křídla se (5) nosníky připojují ke spodní straně hlavního profilu, podobně jako v případě verze testované před začátkem sezóny v Barceloně.
Oblast, která umožnila vznik T-křídel, v Ázerbájdžánu posloužila Ferrari při nasazení takovýchto klapek nad výstupními otvory bočnic.
Část podlahy před zadní pneumatikou dostala v Kanadě o jednu štěrbinu navíc.
Nakonec nesmíme zapomenout na drobný, ale zajímavý detail v podobě ocasu za zadní nárazovou strukturou. Podle vzoru Mercedesu si Ferrari toto řešení osvojilo ve Španělsku.
Foto: Ferrari, Getty Images / Dan Istitene, Mark Thompson, Clive Mason, Lars Baron