Technika ve Spa: novinky Mercedesu, McLarenu nebo Ferrari

Jaké novinky a díly nasadily týmy na rychlém okruhu ve Spa? Podívejte se na tradiční technickou zprávu z Grand Prix formule 1.
Seznam kapitol
  1. Mercedes
  2. Ferrari
  3. McLaren
  4. Toro Rosso
  5. Red Bull, Lotus, Force India
Klepněte pro větší obrázek

Přehled novinek z Belgie začneme staronovým předním křídlem Mercedesu. Lopatka na vnější straně bočnice předního křídla se přesunula nahoru a je orientována naopak – její zadní roh směřuje dolů – přesně jako při představení auta a během předsezónních testů v Jerezu.

Je to pravděpodobně jen dočasná změna pro potřeby vysokorychlostních tratí a Mercedes kvůli tomu samozřejmě nevyráběl nové přední křídlo. Starou lopatku jen jednoduše odřízli a novou přilepili na požadované místo.

Novinku, která zaujala v Spa asi nejvíce, můžete vidět na předchozím obrázku, jak ve stavu s aktivovaným systémem DRS, tak i v základním stavu.

Snižující se úhel náběhu směrem k okrajům křídla zmenšuje čelní plochu a rovněž indukovaný odpor díky oslabení rohových vírů. Nicméně uprostřed je stále víceméně zachována normální úroveň přítlaku.

Tento nápad samozřejmě není žádnou novinkou a týmy ho znaly již v první polovině minulé dekády.

Rozdíl ve srovnání s obyčejným křídlem, se stejným úhlem náběhu po celé jeho šířce, je ve formě úplavu vznikajícího za křídlem. Takové ohýbané křídlo má silnější vzestupné proudění kolem středové osy auta, což je právě oblast, kde se spojuje účinek zadního křídla s účinky výfukových plynů, kaskádových křídel a difuzoru (můžete si všimnout i na obrázku níže).

K novému křídlu patří i propracované koncové části. Nahoře mají pochopitelně menší štěrbiny v menším počtu, neboť jejich úkolem je zajistit správnou účinnost křídla snížením indukovaného odporu a jak víme, křídlo má v porovnání s předchozím podstatně menší aerodynamický odpor.

Níže v náběhové hraně přibyla nová štěrbina, která pomáhá vyčistit zvířené proudění od zadních kol tím, že ho pošle na vnitřek bočnice. Detail tohoto otvoru z předního pohledu je vidět ve výřezu. 

Spodní části bočnic zadního křídla sloužící jako propojení proudových struktur zadního křídla a difuzoru obsahuje nově čtveřici lopatek, které již nezasahují tak vysoko do plochy bočnic.

V pátek Mercedes porovnával „Spa-verzi“ zadního křídla (vpravo) s křídlem, jehož prostřední část byla výrazně méně prohnutá (jinými slovy s nižším úhlem náběhu). Toto křídlo bylo nasazeno na Rosbergově autě jen velmi krátce a podle všeho jde o novinku připravovanou na závody v italské Monze.

Mercedes byl po nehodě Nica Rosberga v druhém tréninku přesvědčen, že defekt pravé zadní pneumatiky nezapříčinil kontakt s žádnou částí karoserie, ale pro naprostou jistotu celý okraj podlahy v okolí zadních pneumatik obarvil modře a z tohoto úhlu se také zdá, že byla trochu seříznuta jedna ze dvou svislých stěn vyčnívajících z podlahy před zadním kolem (všimněte si zadní strany stěny, která je blíže ke středové ose auta a je trochu více pokryta barvou).

Foto: Mercedes, Ferrari, Pirelli, Force India, Red Bull Media House, McLaren, Getty Images / Charles Coates

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Následující kapitola

20. července | Závod W Series v Assenu vyhrála Emma Kimiläinen.
18. července | Haas se nám přejmenuje na Lighting Volt Haas F1 Team.... Lighting Volt je nový název Rich Energy.
18. července | Austrálie prodloužila smlouvu s F1 do roku 2025 (původní smlouva končila v roce 2023).
17. července | Jules Bianchi (video): odkaz

GP Německa 2019

Pátek 26. července 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. července 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. července 2019
Závod 15.10