Technika v Rakousku, Británii a Maďarsku

Spalování oleje, předehřívání hydraulického zavěšení kol, ale také novinky, které v posledních třech závodech před letní přestávkou představily jednotlivé týmy.

Kapitoly článku:


Technickou analýzu týmů najdete v jednotlivých kapitolách.

Spotřeba motorového oleje

Téma využívání motorového oleje jako aditiva pro zlepšení procesu spalování vyplula na povrch již před více než dvěma lety a od té doby se zprávy o ní periodicky opakují. V posledních měsících však tyto zprávy nabraly na intenzitě.

Určitá spotřeba motorového oleje je pro každý spalovací motor přirozená. Přes pístní kroužky nebo vodítka ventilů může proniknout nepatrné množství oleje až do spalovací komory.

Kromě toho od roku 1999 platí, že potrubí odvětrávání klikové skříně musí ústit do hlavního sacího potrubí motoru, aby se zamezilo možnosti úniku oleje na trať. Místo toho je tento olej spálený. 

Vzhledem k tomu, že chemické složení motorového oleje ani jeho spotřeba dosud nebyly nijak omezeny, rozšířily se podezření o obcházení palivových omezení právě nadměrným spalováním oleje.

V Kanadě v roce 2015 byly proto důkladnému chemickému rozboru podrobeny vzorky oleje z hlavní i přídavné olejové nádrže ve vozech Mercedesu i Ferrari, avšak žádné anomálie tehdy nebyly zjištěny.

Red Bull ještě před začátkem aktuální sezóny opět žádal FIA o vyjasnění pravidel s ohledem na využívání motorového oleje ve spalovacím procesu. Dočkal se odpovědi, že využívání oleje jako paliva by bylo v rozporu s pravidly, přestože FIA ​​uznává, že určité spotřebě oleje nelze zabránit.

Nicméně FIA věnuje větší pozornost testování chemického složení motorových olejů. V Ázerbájdžánu vydala další stanovisko k této problematice: „Přestože technická pravidla přímo neuvádějí povolené charakteristiky motorového oleje používaného v F1, budeme považovat jakýkoliv pokus o použití dalších komponentů nebo látek v oleji za účelem zlepšení spalování jako porušení technických pravidel,“ píše Marcin Budkowski, vedoucí technického oddělení FIA.

Dále byla stanovena maximální spotřeba motorového oleje. Pro spalovací motory zavedené od letošní Velké ceny Itálie bude povolená spotřeba 0,9 litru oleje na 100 kilometrů. Jakákoli vyšší spotřeba bude považována za podezřelou a bude prošetřena. Počínaje rokem 2018 bude mezní hodnota spotřeby motorového oleje 0,6 l / 100 km.

Kromě toho chce FIA ​​pro příští rok definovat podobnou specifikaci chemického složení motorového oleje jako již definovala v případě benzínu.

Zároveň již nebude umožněno nasazovat rozdílné specifikace motorových olejů do kvalifikace a závodů. Týmy také budou muset poskytovat FIA v reálném čase během celého víkendu přehled o hladině oleje v hlavní olejové nádrži a budou mít povinnost hodinu před začátkem závodu nahlásit množství oleje v každé přídavné olejové nádrži.

A nakonec zakázané budou i aktivní řídící ventily, kterými lze do sacího potrubí dávkovat přebytečný olej zachycený systémem odvětrávání klikové skříně za účelem zvýšení výkonu.

Předehřívání hydraulického zavěšení kol

FIA v Ázerbájdžánu zakázala předehřívání hydraulické kapaliny v systémech hydraulického odpružení kol použitím externích zařízení.

Hydraulické odpružení využívá Mercedes, Red Bull, McLaren, Force India a Toro Rosso. Ostatní konkurenti je podezřívali z toho, že předehříváním součástí zavěšení kol mění jeho charakteristiku, či dokonce upravují světlou výšku před startem závodu.

Force India využívala na předehřívání odpružení horký vzduch a technický ředitel Force Indie Andy Green zcela otevřeně řekl: „Naším cílem bylo udržet teplotu hydraulického oleje a tím i světlou výšku konstantní. U chladného oleje je vůz níže, než když je horký. Protože olej se během jízdy zahřeje, musíte přesně vypočítat, jak nastavit světlou výšku v klidu, aby se později během jízdy dosáhla požadovaná světlá výška.“

Nový zákaz by však neměl nijak zásadně ovlivnit Mercedes, který údajně na předehřívání komponentů hydraulického odpružení zadní nápravy používá převodový olej, který je obtéká.

FIA přiznala, že takový trik zakázat nelze: „Nemůžeme nikomu předepsat, kam uloží své komponenty odpružení ani to, co umístí v jejich okolí. Teoreticky by někdo mohl použít výfukové potrubí k předehřívání. Můžeme zasáhnout pouze tehdy, když je předehřívání dosaženo nepřirozeným způsobem.“

Foto: McLaren, Ferrari, Sauber, Williams, Mercedes, Getty Images / Dan Mullan, Mark Thompson, Lars Baron

Doporučujeme

Články odjinud