Technika: Renault představil důležité změny pro rok 2012

Technická pravidla pro příští sezónu nepřinášejí žádné závratné novinky, přesto obsahují několik rozdílů ve srovnání s letošní verzí. Renault představil ty nejdůležitější.
Technika: Renault představil důležité změny pro rok 2012

V roce 2012 budou vozy formule 1 velmi podobné těm letošním, přesto Technická pravidla přinášejí několik změn. Tým Renault poskytl jejich přehled ve dvou částech. Dnes vám přinášíme jejich seznam jako celek aktualizovaný o druhou část.

Nižší nosy
Nosy vozu jsou sníženy na výšku 550 milimetrů nad referenční desku (letos bylo maximum 625 mm). Cílem je zajistit, aby nosy vozu byly určitě nižší, než jsou boční strany kokpitu. Sníží se tak riziko poranění jezdce v situaci, kdy jeden monopost narazí nosem do jiného vozu ze strany.

Panely
Součástí konstrukce šasi jsou panely, které jsou homologované, to znamená standardizované. Jejich úkolem je zajistit určitou odolnost při nárazu, aby byl ochráněn jezdec. Opět pro případ bočního nárazu byla výška bočních ochranných panelů navýšena na 550 mm nad referenční desku (stejná hodnota jako maximální výška nosu).

Otvory v karoserii a aerodynamika
Byla odstraněna šedá zóna Technických pravidel týkající se otvorů v karoserii pro jednotlivá ramena zavěšení kol. Každé rameno teď může mít jen jeden otvor v karoserii. Je to proto, že otvory v karoserii inženýři využívají pro vylepšování aerodynamiky vozu a podle letošních pravidel bylo možné ramena zavěšení zkonstruovat tak, že se na úrovni karoserie vlnila - vstupovala a vystupovala z karoserie na několika místech. Na každém z nich tak vytvářela legální otvor pro účely aerodynamiky. To už nebude příští rok možné.

Rozložení hmotnosti
Při příchodu Pirelli do formule 1 se týmy dohodly, že rozložení hmotnosti vozu bude pevně stanoveno v poměru mezi přední a zadní nápravou 46:54 (+- 0,5 procenta). Bylo to z toho důvodu, aby byl eliminován faktor náhodnosti, kdy by někdo trefil správné hodnoty rozložení hmotnosti náhodou a získal moc velký náskok před ostatními, nebo v opačném případě někdo hodně ztrácel. Toto omezení se ale týmům natolik zalíbilo, že jeho platnost byla prodloužena až do roku 2013.

Bezpečnostní úchyty kol
Od roku 2011 musí být každé kolo vozu jištěno hned dvěma lanky. Mají zabránit oddělení kola od vozu v případě, že se zlomí zavěšení. Volně poskakující kola po trati jsou nebezpečná pro ostatní jezdce, traťové maršály a diváky. Pravidla pro rok 2012 nově jasně vymezují, že každé lanko musí mít svůj vlastní úchyt, doteď ho mohly mít společný.

Kamery
Pravidla pro rok 2012 zlepšují pozice televizních kamer na vozech. Kamery umístěné v nose vozu a nad hlavou jezdce teď musí mít dostatečně velký záběr. V minulosti se stávalo, že se kamery staly obětí aerodynamiky a byly natočeny tak, že snímaly například především přední křídlo, místo toho, aby poskytovaly zajímavé záběry dění před vozem.

AKTUALIZACE

Zavěšení kol
Pravidla nově eliminují volnost, která byla doposud ponechána horním ramenům zavěšení, která drží kola. Existovala obava, že někdo této volnosti zneužije a vymyslí velké rameno tvarované pro aerodynamické účely.

Podlaha vozu
Podlaha vozu musí být plochá, ale protože udělat ji dokonale rovnou není možné, existovala tolerance +- 5 milimetrů. Kvůli podezření, že tuto toleranci některé týmy zneužívají pro tvarování podlahy, byla snížena na +-3 milimetry.

Hélium
Některé týmy využívaly hélium pro pohon svých pneumatických pistolí, které používají mechanici na matice kol. Jelikož se jednalo o drahou záležitost, bylo hélium pro tyto účely zakázáno.

Boční nárazové struktury
Každý vůz má po stranách šasi nárazové struktury, které mají za úkol zmírnit následky nehod. Tyto struktury jsou prověřovány v nárazových testech ze strany. Výdrž při zatížení shora dokládaly týmy jen pomocí výpočtů, příští rok bude i tato vlastnost prověřována testy.

Výfuky
Rok 2012 přinese konec foukání výfukových plynů do difuzorů. Pravidla určují, že výfuky musí směřovat v určité definované oblasti zadní části vozu nahoru. Takové koncovky výfuků byly k vidění naposledy v roce 2008. Pravidla přísně omezují úhel natočení koncovek a jejich rozměry, aby byl co nejvíce omezen vliv výfukových plynů na aerodynamiku vozu. Ten sice nebude nulový, ale bude mnohem menší než letos.

Technická nařízení
FIA týmům říkala, jak mají provozovat elektroniku svých vozů prostřednictvím technických nařízení. Pro rok 2012 se tato nařízení stávají přímou součástí Technických pravidel.

Další článek: Za Wheldonovu smrt může nešťastná souhra okolností

15:59 | Haas přestaví své jezdce pro rok 2021 před koncem sezóny. Podle Steinera maximálně za 2 týdny.
14:51 | Kvalifikace F2: Pole position (za které jsou v F2 body) získal Callum Illot. Schumacher 10., Cunoda 22., Lundgaard 9., Shwartzman 14.
14:09 | Binotto potvrdil, že Sainze nejspíše v lednu posadí do dva roky starého vozu. Racing Point podobný test s Vettelem nechystá. Szafnauer uvedl, že nemají možnost jezdit s dva roky starým vozem.
13:52 | Zatím stále oficiálně nevíme, kdy a kde proběhnou předsezónní testy. Vypadá to ale na na Bahrajn a to 5. až 7. března 2021.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10