Technika před Španělskem: Chlazení Ferrari i novinky McLarenu

Od vydání poslední technické zprávy se toho na trati událo mnoho, ale neméně živé bylo i dění v zákulisí. Dozvěděli jsme se mimo jiné nové detaily o architektuře pohonné jednotky Hondy a k tomu jsme ještě odpozorovali jednu velmi zajímavou inovaci v podání Ferrari.
Technika před Španělskem: Chlazení Ferrari i novinky McLarenu
Seznam kapitol
  1. Mercedes
  2. Ferrari
  3. Red Bull a Toro Rosso
  4. Williams
  5. McLaren
  6. Sauber

Nové přední křídlo

Mercedes si v reakci na malajsijské vítězství Ferrari pospíšil se zavedením nového předního křídla. To stále nese znaky loňské verze, což může znamenat, že jde o jakousi přechodnou verzi, která byla smontována narychlo, protože zhotovení nového předního křídla běžně trvá tři týdny až měsíc. Klíčovou novinkou předního křídla nasazeného v Číně je tunel formovaný na vnějších koncích křídla.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Novinku poznáte velmi jednoduše, protože není zatím nalakována. Nově se tento tunel velmi výrazně zvětšil a jeho tvarování je o něco „hranatější“.

Úkolem tunelu je tvorba silného víření zajišťujícího odklon proudění od předních kol. Nové křídlo je ještě agresivnější v odklonu proudění do stran a přes pneumatiku.

Fungování křídla je založeno na tom, že v zatáčkách, kde je nejvíce potřebný přítlak, se zatočením předních kol otevře prostor pro proudění odtékající od bočnic křídla a tím se zvýší jeho účinnost.

Bočnice předního křídla jsou totiž normálně zarovnány na střed pneumatik, které tvoří blokádu pro proudění posíláné do stran. Když kola směřují přímo, oblast vysokého tlaku před nimi dramaticky snižuje účinnost křídla, nicméně je to v pořádku, protože přítlak při jízdě v přímém směru je spíše nežádoucí.

Rozšířením zmíněných tunelů na koncových částech křídla Mercedes dosáhl toho, že na odblokování potenciálu křídla stačí menší otočení koly, ale nevýhodou je snížení maximální dosažitelné úrovně přítlaku, protože rozšířením koncových částí se zmenšuje účinné rozpětí křídla.

Zajímavým detailem nových koncových částí předního křídla jsou tyto drobné generátory víření.

Další vylepšení

Na obrázku vlevo vidíme upravenou spodní část lopatky na vnitřní straně kola. Změna souvisí s novým předním křídlem a má pomoci udržet „špinavý“ vzduch, vznikající v okolí předních kol mimo karoserii.

Vloni v Spa se Mercedesy objevily s DRS klapkou zadního křídla se seříznutou odtokovou hranou nejen při výztužích, ale i na obou koncích.

V Číně bylo znovu zavedené toto řešení seříznutých rohů odtokové hrany klapky, aby pomohlo snížit aerodynamický odpor zadního křídla a navýšit tak rychlost na dlouhé šanghajské rovince.

Foto: Getty Images / Mark Thompson 

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Následující kapitola

14. července | Masi bude pokračovat jako ředitel závodu až do konce sezóny.
14. července | Během závodu se 26krát změnilo nejrychlejší kolo závodu. Ve všech případech ho zajeli jezdci Mercedesu. #F1Fakt
14. července | Tým Šenkýř Motorsport vybojoval na Red Bull Ringu skvělé druhé místo! odkaz